Michael Madreiter vlastní jeden z nejpůvabnějších hotelů v rakouské turistické oblasti Leogang. V byznysově složitých dobách chce bojovat mimo jiné tím, že do místa zvaného Puradies bude lákat čím dál víc Čechů.

Tohle místo je jako z pohlednice. Z jedné strany se tyčí impozantní Alpy, z druhé vystupuje hustá lesní zeleň. A mezi tím můžete být vy.

Tedy pokud se rozhodnete vydat do hotelu Puradies, z něhož v roce 2016 bratři Madreiterovi udělali dokonale stylové útočiště, v němž nechybí světla od české firmy Bomma a od letošního června ani „nebeské spa“ neboli Heaven Spa, dva bazény a spoustu odpočinkového prostoru k tomu.

Sedíme se šéfem hotelu Michaelem Madreiterem na terase a svět se jeví takřka idylicky. Jenže zrovna Madreiter ví dobře, že k ideálu je tady poslední roky daleko. Nejdřív přišel covid, pak válka na Ukrajině, zdražování, energetická krize… Což jsou všechno události, které lidi ve službách zákonitě dostihnou. 

„Co se týče hotelů, tak luxusní čtyřhvězdy a pětihvězdy to zasáhne nejvíc,“ míní Madreiter, jehož hotel do této skupiny spadá. A nechává nahlédnout to myšlenek, které se hoteliérům v Rakousku poslední dobou honí hlavou.

Hotel Puradies
info Foto Creating Click

„Luxusní hotely musí kvůli ceně energií a materiálu nutně zdražit, třeba o třicet procent. A navíc naše cílová skupina, tedy vyšší střední třída, cestuje méně, zasáhla je inflace, nemůžou si to dovolit, nebo investují jinam, třeba do solární energie,“ vysvětluje.

Koronavirová pandemie se najednou jeví jako malý zádrhel, který sice donutil hotely na určitou dobu zavřít, ale pak zas přiměl lidi cestovat především po blízkých destinacích, díky čemuž rakouští hoteliéři včetně Puradies zažili silná letní období.

Události posledního roku a půl ale zatřásly se situací ještě významněji. „Zimní sezona ještě byla fajn, ale skončilo to někdy v půlce března, duben už nebyl dobrý. Trh se mění,“ poznamenává Madreiter.

„Zrovna včera jsem se bavil s hoteliéry a lidmi z turistických center, kteří očekávají pokles zhruba deset až dvacet procent na počtu nocí, které lidé v regionu stráví,“ popisuje.

Takže: rostoucí ceny, menší zájem návštěvníků a k tomu rostoucí nároky hostů. „Všude v lepších hotelech už jsou zvyklí na skvělé wellness, bazén, několik restaurací, prostory na jógu, hřiště i hernu pro děti…“ líčí Madreiter.

A tak i v těžkých časech musejí hoteliéři investovat. Puradies rozšíření vyšlo na 8,8 milionu eur (přes 200 milionů korun), za což postavili novou wellness oblast, kterou nechali přirozeně zapasovat do areálu hotelu. Kromě hlavního bazénu je v něm i mělký dětský.

Cílem bylo, aby hotel mohl dobře fungovat i v jinak plonkových jarních i podzimních měsících, kdy počasí venkovním aktivitám tolik nepřeje.

A v rámci rekonstrukce se znovuotevřela také restaurace ESS:ENZ, která už sice v areálu fungovala, operovala ale na omezeném prostoru. Teď nabízí v novém prostoru luxusní zázemí a gurmánský zážitek pro zhruba třicítku hostů. A také terasu s ničím nerušeným výhledem na alpské panorama.

I vysoká investice ukazuje, že Madreiterovi ani v těžkých dobách rozhodně neskládají zbraně. Kdepak: jen se pokoušejí najít cestu k tomu, aby mohli dál fungovat. A kdekoho možná překvapí, že při tom sázejí i na Čechy.

Restaurace ESS:ENZ v hotelu Puradies
info Foto Creating Click
Restaurace ESS:ENZ v hotelu Puradies | Foto Creating Click

„Teď tvoří zhruba tři procenta návštěvníků, ale jsou pro nás dost významní. Podobně jako v Polsku tam bohatne střední třída, zatímco v jiných zemích chudne,“ říká Madreiter.

Puradies navíc osloví jak ty, kdo hledají odpočinek, tak i milovníky adrenalinu, což podle hoteliéra Češi jsou. Oblast je totiž velmi populární mezi bikery.

„Příroda tu hraje prim. Máme vlastní bio farmu, snažíme se používat lokální zdroje,“ vypráví. A také další rozšíření plánuje tímto směrem, chce si pěstovat ještě více vlastních surovin a rozšířit farmu kolem hotelu. „Zkrátka žít v harmonii s přírodou. Není moc hotelů, které by měly takovou lokaci, tak ji chceme využít.“