Populární česká aplikace na hlídání stravy Kalorické tabulky už necílí pouze na lidi, kteří chtějí žít zdravě. Teď jejích služeb budou moci využít také firmy, které zajímá, kdo a kdy jednotlivé produkty konzumuje. Firma totiž spustila analytický nástroj pro výrobce potravin, který čerpá z její rozsáhlé databáze stravovacích návyků uživatelů.
„Na trhu jste schopní získat data o tom, jak se jednotlivé potraviny prodávají. Ale už z nich nepoznáte, zda konkrétní výrobek jedí víc muži nebo ženy, starší nebo mladší ročníky, případně jestli si jej dávají ke snídani, nebo spíš ke svačině,“ popisuje zakladatel Kalorických tabulek Tomáš Pětivoký.
Potravináři mohou podle něj tyto informace využít k lepšímu pochopení potřeb zákazníků či přizpůsobení marketingových strategií.
Tabulky fungují jako digitální zápisník jídelníčku, který ze zadaných potravin a nápojů počítá množství kalorií a podíly základních živin, jako jsou bílkoviny, sacharidy, tuky a vláknina. V Česku a na Slovensku je to jedna z nejstahovanějších výživových aplikací, kterou doporučují fitness trenéři i lékaři.
Aspoň jednou měsíčně využívá Kalorické tabulky více než milion uživatelů. Kromě zmíněné dvojice zemí je služba dostupná i v Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. Zhruba pětinu tržeb aplikace tvoří reklama, zbylých osmdesát procent pak příjmy z prémiového předplatného.
S ním mají uživatelé nástroj k dispozici bez reklam a s počítáním specifických výživových detailů, jako je objem cukru, minerálů nebo takzvaných éček.
Zhruba 150 až 200 tisíc uživatelů si svůj jídelníček zapisuje do aplikace denně. Už loni na jaře Pětivoký mluvil o tom, že toto obrovské množství dat by se v anonymizované podobě mohlo stát dalším významným zdrojem tržeb jeho firmy Dine4Fit, která Kalorické tabulky provozuje.
Do vývoje nového nástroje s názvem Dinelytics společnost investovala jednotky milionů korun, musela také zvýšit počet svých zaměstnanců a spolupracovníků.
„Už asi půl roku s jednotlivými výrobci potravin konzultujeme, co přesně je zajímá a co sledují. Bavili jsme se i s lidmi z oboru, kteří se zabývají prodejními daty. Náš produkt se bude určitě dál vyvíjet, ale už v tuto chvíli je použitelný,“ říká Pětivoký.
Zdůrazňuje, že s potravináři hodlá sdílet pouze kumulovaná data bez jakýchkoli osobních údajů, podle kterých by bylo možné jednotlivé uživatele dohledat. Kalorické tabulky je podle něj navíc možné využívat i bez toho, aby člověk dával svá data k dispozici třetím stranám, stačí trackování odmítnout v oprávněních aplikace.
Nástroj Dinelytics nyní Pětivoký firmám nabízí ve třech základních provedeních. „Nejlevnější varianta vychází na třicet tisíc korun jednorázově. Takto dostane zákazník pohled až na tři značky potravin za posledních dvanáct měsíců. Další možnosti předplatného budou začínat na zhruba padesáti tisících korunách za šest měsíců,“ líčí Pětivoký.
U dražších modelů chce nabízet sledování více značek a kromě zpětného pohledu také aktualizace v reálném čase na denní, případně měsíční bázi. Mezi firmami, které už Dinelytics využívají, je například česká značka Racio působící v oblasti zdravé výživy.
„Produkt v základní podobě není pro retailery, kteří potřebují mnohem větší přehled o situaci na trhu. Cílíme na firmy s menším portfoliem, které reálně sledují zhruba tři největší konkurenty,“ popisuje Pětivoký.
Největší nabízený tarif pokrývá deset značek. „Takto nám to dává smysl, pokud bychom jednoduše prodávali přístup ke všem anonymizovaným datům, tak by nás to brzdilo od rozvoje produktu,“ dodává podnikatel.
Kalorické tabulky každoročně vyhodnocují více než sto milionů konzumací. Aplikace pokrývá prakticky veškerý sortiment supermarketů a většinu běžných jídel a pokrmů z restaurací. Při zapisování lze vybírat z více než osmnácti tisíc značek a 250 tisíc konkrétních potravin.
Databázi do značné míry vytvořili samotní uživatelé, pokud v ní něco chybí, stačí vyfotit štítek s výživovými údaji a složením produktu. Snímek pak přečte automatizovaný software a v případě potřeby jej zkontroluje i administrátor.
Využívání Kalorických tabulek nakopla pandemie, kdy podle Pětivokého stoupl zájem o zdravý životní styl. Za poslední tři roky vyrostly tržby firmy Dine4Fit na zhruba trojnásobek, loni vykázala obrat necelých 32 milionů korun. Dosáhla také rekordního zisku 4,6 milionu.