Před více než dekádou si Tomáš Pětivoký začal do jednoduché excelové tabulky zaznamenávat výživové hodnoty všeho, co jedl. Tehdy ještě nevěděl, že mu pozvolně rostoucí seznam potravin poslouží jako základ k vybudování úspěšné firmy s obratem přes dvacet milionů korun.

Jeho Kalorické tabulky jsou dnes v Česku a na Slovensku nejpopulárnější aplikací na hlídání stravy, kterou doporučují výživoví poradci, fitness trenéři i lékaři.  Ze zmíněné tabulky je nyní rozsáhlá databáze výživových údajů u zhruba půl milionu položek, která pokrývá prakticky veškerý sortiment supermarketů a značnou část běžných jídel či pokrmů z restaurací.

Díky ní si mohou lidé do aplikace jednoduše zadat svůj jídelníček a aplikace jim spočítá, kolik živin jejich strava obsahuje. A při pravidelném používání také doporučí, co omezit nebo kde naopak přidat.

‚‚Z dat aplikace, kam lidé mohou zadávat i svou hmotnost, vyplývá, že za dobu jejího fungování už zhubli přes tisíc tun. Ale to je především díky jejich píli a práci výživových poradců, rozhodně nechci vzbuzovat dojem, že k hubnutí stačí nainstalovat Kalorické tabulky,“ říká Pětivoký.

‚‚Celkově evidujeme v Kalorických tabulkách šest milionů registrací, letos je aspoň jednou měsíčně používá milion lidí a zhruba 150 až 200 tisíc uživatelů je využívá denně,“ vypočítává podnikatel.

Přibližně šedesát procent tohoto provozu pochází z Česka, kromě toho je aplikace dostupná i na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Rusku a na Ukrajině. Z hlediska obratu jsou však poslední dva jmenované trhy podle podnikatele minoritní. A veškeré investice směrem do Ruska pozastavil.

Tomáš Pětivoký

‚‚Na rozdíl od velkých firem, které provozují podobné aplikace, neusilujeme o to, abychom byli v celém světě. U nás to není jenom o aplikaci, ale o budování komunity kolem ní,“ říká Pětivoký. Drtivou většinu potravin totiž do databáze zadali samotní uživatelé. Stačí vyfotit štítek s výživovými údaji a složením produktu a snímek pak přečte automatizovaný software a v případě potřeby jej zkontroluje i administrátor.

‚‚Denně zpracováváme vyšší stovky návrhů. Lidská kontrola je často potřeba u desetinných čárek, které mohou být tak nenápadné, že je systém OCR nerozezná,“ přibližuje podnikatel. 

Část dat o potravinách musel nakoupit od specializovaných subjektů, které podobné databáze budují. ‚‚U řetězců a značek však narážíme na technické problémy. Mají dobře název, hezké fotky, ale použitelné nutriční údaje v nějaké databázi jsou pořád výjimkou,“ popisuje Pětivoký.

Tržby jeho firmy Dine4Fit, která Kalorické tabulky provozuje, každým rokem rostou zhruba o polovinu. Díky pandemii a nárůstu zájmu o zdravý životní styl loni meziročně stouply ještě rychleji a dosáhly 23,8 milionu korun. ‚‚Zisk ještě dopočítáváme, ale bude v jednotkách milionů. Kalorické tabulky reprezentují přes devadesát procent celkových tržeb společnosti,“ říká.

Aplikace Kalorické tabulky pro iOS

Čtvrtina příjmů pochází z reklamy, jež se zobrazuje uživatelům, kteří používají bezplatnou verzi aplikace. Ta počítá základní makroživiny: bílkoviny, sacharidy, tuky a vlákninu. Zbytek tržeb představují příjmy z prémiové verze, která nabízí mimo jiné detailnější statistiky včetně objemu zkonzumované soli, cukru, vápníku nebo nasycených mastných kyselin. 

Roční předplatné nyní stojí 499 korun. ‚‚Na konci roku 2019 se nám to přehouplo a najednou jsme měli víc příjmů z předplatného než z reklamy. Nyní máme přibližně padesát tisíc prémiových uživatelů,“ říká Pětivoký. Jeho strategií do budoucna je získat co nejvíc platících zákazníků. Za další potenciální zdroj tržeb považuje data o stravovacích návycích. 

‚‚Přínos našich dat například pro výrobce a distributory je podle mě nedoceněný. Běžně jsou na trhu data o tom, jak a kde se jednotlivé značky potravin prodávají, ale nemáte prakticky žádné informace, kdo a kdy to zboží skutečně konzumuje. Hovořím samozřejmě o kumulativních anonymizovaných datech, nikdy bychom takto neposkytli osobní údaje konkrétních uživatelů,“ uvádí Pětivoký.

Aplikace Kalorické tabulky pro iOS

Kalorické tabulky používají hlavně ženy, které tvoří dvě třetiny uživatelů. Většina lidí využívá aplikaci k hubnutí, přibližně třetina uživatelů naopak k tomu, aby si hmotnost udrželi, případně nabrali svalovou hmotu. ‚‚Před deseti lety jsme udělali první jednoduchou webovou aplikaci a máme jednoho uživatele, který si jídelníček zaznamenává každý den celých těch deset let,“ dodává podnikatel.

U začínajících uživatelů podle něj bývá hlavním problémem to, že jejich denní příjem potravin neobsahuje makroživiny ve správném poměru. Nejčastěji jejich strava obsahuje přebytek sacharidů či tuků a naopak nedostatek vlákniny a bílkovin. Poslední jmenované jsou důležité pro budování svalové hmoty a v posledních letech se na pultech supermarketů objevuje čím dál víc potravin, které zákazníky lákají právě na zvýšené množství bílkovin.

‚‚Je spousta průzkumů, které ukazují, že jakmile dáte do názvu potraviny slovo protein, tak ji můžete prodávat řádově o desítky procent dráž, i drtivá většina uživatelů má těch bílkovin málo, otázkou ale je, kde je nejlépe získávat,“ říká Pětivoký. Neexistuje totiž podle něj žádná norma, která by hlídala, kdy se mohou potraviny skutečně nazývat ‚‚proteinovými“. 

Na vývoji a provozu aplikace Kalorické tabulky se v současnosti podílí dohromady přes dvacet lidí. Kromě vývojářů jsou důležití i výživoví poradci, se kterými Pětivoký spolupracuje. Sám totiž nemá v tomto směru žádné odborné zázemí, vystudoval elektrotechnickou fakultu na pražském ČVUT.