Většina americké filmové, seriálové a televizní produkce už několik měsíců stojí. Herci stávkují od poloviny července, scenáristé už od začátku května, ale konec největší hollywoodské stávky za posledních šest dekád je stále v nedohlednu.
Účet za jejich boj s velkými studii o platové podmínky a mantinely pro umělou inteligenci mezitím bobtná. A nejsou to jen studia, kdo musí sčítat ztráty.
Nejvíc je to vidět na ekonomice Kalifornie, v níž se koncentruje největší část hollywoodského byznysu. Ekonomický think-tank Milken Institute nedávno spočítal, že stávky už ukously z kalifornského HDP necelých pět miliard dolarů. Zastavení produkcí totiž obratem zasáhlo i celou řadu cateringových firem, čistíren, půjčoven a dalších hollywoodských „dodavatelů“.
Scenáristé zastoupení svazem WGA stávkují už 134 dní. Poslední podobná akce svazu na přelomu let 2007 a 2008 trvala 99 dní a kalifornskou ekonomiku tehdy stála přes dvě miliardy dolarů.
Nyní stávkují ještě společně se svazem herců SAG-AFTRA, což se naposledy stalo v roce 1960. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se jejich vyjednávání s producenty protáhnou, a cenovka pět miliard dolarů tak poroste.
Asociace producentů AMPTP totiž s herci zatím nezačala ani jednat. Podle stanice NBC od ní svaz herců nic neslyšel od začátku stávky 13. července. Prezidentka SAG-AFTRA Fran Drescher v srpnu uvedla, že netuší, kdy se podaří spor urovnat. Herci a herečky jsou podle ní připraveni stávkovat minimálně půl roku.
Jednání se scenáristickým svazem WGA sice probíhají, ale v zásadních otázkách se obě strany stále značně rozcházejí. Producenti tak musejí čím dál víc šachovat s daty premiér a odsouvat nové filmy a seriálové řady na pozdější dobu. Kromě toho cítí velká studia i stále významnější finanční dopady.
Společnost Warner Bros. Discovery, která odsunula například premiéru druhého dílu sci-fi Duna na příští jaro, minulý týden snížila i svůj odhad letošního zisku o 300 až 500 milionů dolarů „především kvůli dopadům stávek“.
V předchozím odhadu firma počítala s vyřešením sporu začátkem září, nyní však CEO David Zaslav připouští, že vzájemná dohoda je v nedohlednu.
Pokračování Duny v hlavní roli s Timothée Chalametem a Zendayou bylo přitom jednou z nejočekávanějších filmových premiér letošního roku. Tento a další podobné odsuny v příštích měsících nepochybně zasáhnou i tržby společností provozujících kina jako AMC Theatres, Cinemark nebo Cineplex.
Ty se sice v létě vezly na úspěchu snímků Barbie a Oppenheimer, nicméně stále nejsou na číslech z období před pandemií. A vzhledem k řídnoucímu kalendáři premiér na příští rok na nich nejspíš ani v blízké budoucnosti nebudou.
Stávka herců a hereček má navíc přímý dopad i na filmy, které už jsou natočené. Součástí protestů je totiž i ujednání, že umělci nesmějí propagovat své snímky v médiích nebo se účastnit slavnostních premiér.
Co to znamená pro tržby z lístků do kina, ukazuje letošní animák Želvy Ninja: Mutantí chaos, který měl v srpnu premiéru stávkám navzdory. Bez související publicity zřejmě vydělal o patnáct procent méně, než mohl, napsal magazín The Hollywood Reporter s odkazem na obeznámené zdroje.
Konkrétní negativní dopad stávek na samotná studia bude však viditelný až ve výsledcích za třetí letošní čtvrtletí. Dopředu před nimi varuje například CFO Lionsgate James Barge, podle kterého stávky kvartálně stojí společnost na tržbách 30 milionů dolarů.
Nelze však, podobně jako v případě kalifornského HDP, opomenout menší firmy navázané na producenty. Jako například holding talentových agentur Endeavor, jehož CFO Jason Lublin v srpnu uvedl, že je stávky stojí 25 milionů dolarů měsíčně. Kvůli nejistotě ohledně dalšího vývoje firma stáhla svůj výhled výdělků pro letošní rok.
Velcí hráči na americkém mediálním trhu zatím spíš cynicky prezentují čísla ukazující, kolik na stávkujících hercích a scenáristech ušetřili.
CFO Warner Bros. Discovery Gunnar Wiedenfels začátkem srpna mluvil o úspoře více než 100 milionů dolarů v rámci provozních nákladů. Finanční ředitel Paramountu Naveen Chopra zase kvůli stávkám očekává ve druhé polovině 2023 „výrazně víc“ hotovosti na firemních účtech.
Také společnost Disney kvůli stávkám utratí za letošní filmové a seriálové novinky „pouze“ 27 miliard dolarů. „Je to méně, než jsme dříve avizovali kvůli nižším výdajům na produkovaný obsah, částečně kvůli stávkám scenáristů a herců,“ uvedl CEO Disney Bob Iger.