Premiéry filmů a seriálů se odkládají, nové se nenatáčejí a návrat do normálu je v nedohlednu. Hollywoodem momentálně zmítá největší stávka od roku 1960 a její dopady jsou cítit po celém světě. Česko, kde se momentálně natáčí pokračování sci-fi seriálu Nadace pro streamovací službu Apple TV+, není výjimkou. Obří produkce se v tuzemsku zastavila prakticky ze dne na den.

„Bylo to pár dramatických dnů, kdy se čekalo na každou tiskovou konferenci, protože nikdo nic netušil. Ve čtvrtek večer jsme nevěděli, co bude celý štáb dělat v pátek. Pak jsme zjistili, že nemůžeme pokračovat, a celou obří mašinu o zhruba 1700 lidech jsme museli zavřít,“ říká produkční Kristýna Lesná.

Popisuje situaci z poloviny července, kdy se ke stávce amerických scenáristů probíhající od května připojili také herci. Podklady pro pokračování Nadace už byly hotové, ale bez herců produkce jednoduše pokračovat nemůže.

„Těch stávkujících herců je pár, ale na natáčení se s nimi podílí osvětlovači, zvukaři, kameramani, asistenti, grafici, architekti… Nevím, jak moc svaz domyslel dopady na ostatní pracovníky, kteří jsou na ně navázaní,“ dodává grafička Kateřina Hlahůlková.

Herci sdružení ve zmíněném svazu SAG-AFTRA nemohou během stávky pracovat, ale ani propagovat své hotové filmy a seriály v médiích.

„Signály, že dojde ke stávce, tam byly, ale doufali jsme, že to nebude tak radikální. Že se například nestopnou už rozběhnuté projekty. Pokud by se to mělo opět rozjet až za několik měsíců, tak je otázka, zda a jak budeme vůbec schopni pokračovat,“ uvádí Hlahůlková.

Problémem je, že obří seriálovou produkci není možné mít zakonzervovanou donekonečna. Jedním z problémů je třeba i stárnutí herců. V případě malých dětí jsou podle filmových pracovníků vidět rozdíly ve vzhledu už po několika měsících.

Další komplikací jsou smlouvy uzavřené na dobu určitou. „Tam je pak potřeba prodloužit všechny možné kontrakty, například pronájem techniky,“ říká Lesná. Podobně je nasmlouvaná i řada natáčecích lokací či ateliérů.  

Jenže řešení celé situace je zatím v nedohlednu. Američtí scenáristé sdružení ve svazu WGA stávkují už přes tři měsíce, ale s filmovými studii usedli za vyjednávací stůl teprve začátkem srpna. A k žádnému pokroku zatím nedošlo. Herci zatím nezačali ani vyjednávat. Jako čím dál pravděpodobnější se nyní jeví scénář, že se stávky protáhnou až do příštího roku. 

Pro Čechy pracující na seriálu Nadace to může znamenat, že budou bez práce několik měsíců. „Chci to dodělat. Když už v rámci produkce běží celý tým, tak se prostě nedělá, že bych se sebral a šel jinam. Pokud bych to udělal, tak si myslím, že si to někdo bude pamatovat,“ vysvětluje patinér Kryštof Rybák.

„Nadace je skvělý projekt, o který nechci přijít. Nechci si teď nasmlouvávat další věci, počkám dva měsíce a pak uvidím. Podobně to mají téměř všichni. Čekají, co bude, bez jakékoli mzdy či jistoty,“ dodává Kateřina Hlahůlková.

Hollywoodští herci a scenáristé stávkují ze dvou hlavních důvodů. Tím prvním je dosavadní systém odměňování, který naboural nástup streamovacích služeb z posledních let. Problémem jsou zejména tantiémy pro tvůrce, jelikož zatímco u klasického televizního vysílání lze jednoduše určit, kolikrát byl film či seriál odvysílán, a dopočítat odpovídající odměnu, streamovací služby si data o počtech přehrání pečlivě střeží. 

Tantiémy tak v dnešní době nahrazují fixní odměny. V praxi to znamená, že tvůrci těch nejlepších pořadů z jejich úspěchu zdaleka netěží tolik, co v minulosti. „Když to funguje v normálních televizích, proč by to nemohlo fungovat i ve streamovacích společnostech? Podle mě to není složitá věda, prostě jen nechtějí dávat ven čísla sledovanosti,“ říká Lesná.

Druhým zásadním problémem je umělá inteligence. Herci se děsí toho, že studia budou pokročilou technologii zneužívat například tak, že si „oskenují“ jejich fyzickou podobu, zaplatí jim minimum natáčecích dní a v budoucnu si budou s jejich digitální verzí nakládat dle libosti.

Scenáristům zase vadí nahrazování jejich práce nástroji typu ChatGPT. Chatbot sice zatím dobrý scénář napsat neumí, dokáže však vytvořit jeho první nástřel. Studio si pak může scenáristu najmout pouze na editaci, a tím pádem mu zaplatit méně.

Velkým studiím se však do kompromisů příliš nechce. Stávky je zatím příliš netrápí, diváci nejspíš výrazněji pocítí dopady zastavených produkcí až v příštím roce. Odborovým svazům studia zatím ve finančních požadavcích ustupovat nehodlají i kvůli výraznému osekávání nákladů, do kterého se pustila po odeznění pandemického boomu.

Dopady tak zatím cítí hlavně pracovníci na natáčeních. „Mně osobně stávky zatím tolik nevadí, protože mám díky tomu víc prostoru na své další projekty, ale znám spoustu lidí, kterým tento výpadek příjmů způsobil vážné problémy. Lidi z oboru jsou zvyklí, že filmové i seriálové projekty se neustále mění, posouvají, ruší a zase rozjíždí… Ale teď je to unikátní v tom, že se to najednou dotklo obrovské skupiny lidí, kteří se ze dne na den ocitli bez práce,“ líčí umělkyně a filmová grafička Štěpánka Sigmundová.