Vrcholem letošní filmové sezony, aspoň co se týče tržeb, budou s největší pravděpodobností snímky Barbie a Oppenheimer. Dvojice filmů už dva týdny válcuje kina po celém světě, z nichž mnohá se teprve teď vzpamatovala z dopadů pandemie. Jenže euforie dlouho nevydrží.

Kalendář premiér na tento a příští rok totiž výrazně překopala největší hollywoodská stávka od roku 1960.

Více než jedenáct tisíc scenáristů odložilo svá pera už začátkem května. Když se k nim v polovině července přidalo na 160 tisíc herců a dalších televizních či rozhlasových umělců, tak se Hollywood ocitl doslova v kómatu. Dohoda mezi velkými studii a stávkujícími, kterým kromě mizivých výdělků vadí zneužívání umělé inteligence, je navíc zatím v nedohlednu. 

Scenáristé poprvé usednou s producenty za vyjednávací stůl teprve tento pátek. Obdobná jednání s herci zatím na programu nejsou. A diváci se musí připravit na to, že se řada chystaných filmů a seriálů objeví na obrazovkách s výrazným zpožděním, pokud vůbec. 

Společnost Disney musela stopnout natáčení Deadpoola 3 nebo produkci prequelu ke Lvímu králi s názvem Mufasa. Už v červnu odsunula premiéru třetího dílu sci-fi Avatar z prosince 2024 na prosinec 2025 a minimálně o několik měsíců se zpozdí také superhrdinské snímky Blade (nyní naplánován na únor 2025) a Thunderbolts (prosinec 2024).

Ostatní studia jsou na tom podobně. Paramount zastavil produkci pokračování Gladiátora a nejnovějšího dílu Mission: Impossible. Sony přerušilo nahrávání dialogů k animovanému filmu Spider-Man: Napříč paralelními světy a odložilo jeho premiéru na neurčito.

Studio Warner Bros. odložilo natáčení snímku Minecraft inspirovaného populární videohrou a také nového Supermana. Podle serveru Variety navíc zvažuje odložení premiéry druhé části sci-fi Duna na příští rok.

Problém totiž mají i snímky, které jsou už hotové. Hollywoodští herci v rámci stávky nemohou pracovat, ale ani propagovat své filmy na slavnostních premiérách nebo v médiích. A zástupci odborového svazu SAG-AFTRA, který herce zastupuje, opakovaně vyjádřili odhodlání protáhnout v případě potřeby stávku až do příštího roku. 

Nejistý je také osud celé řady seriálů. Červnový seznam produkcí pozastavených kvůli scenáristické stávce, mezi které se počítají třeba finální série seriálů Příběh služebnice nebo Stranger Things, doplnila ještě například čtvrtá série romantické komedie Emily in Paris od Netflixu, druhá série sci-fi Andor ze světa Hvězdných válek od Disneyho nebo pátá série amerického hitu Yellowstone od Paramountu. 

Odsouvá se také třetí série teenagerského dramatu Euforie od HBO. Její tvůrci se budou muset navíc vyrovnat i s nedávnou tragickou smrtí mladého herce Anguse Coulda, který hrál jednu z hlavních postav. 

Kromě filmů a seriálů stojí také produkce pořadů pro americké televize a v ohrožení jsou i slavnostní vyhlašování cen. Herci se jich totiž z výše zmíněných důvodů nemohou účastnit a podklady pro moderátory nemá kdo napsat.

Posledním příkladem je udělování televizních cen Emmy, které mělo původně proběhnout 18. září. Nyní to vypadá, že na galavečer dojde nejdřív v lednu. Pokud se naplní hrozby odborových svazů a stávka se protáhne do příštího roku, tak se nejspíš odloží i udělování Oscarů.

Odborový svaz amerických scenáristů naposledy stávkoval společně se svazem herců v roce 1960. I tehdy byl hlavním tématem nástup nové technologie, konkrétně televize. Umělci nesouhlasili s odměnami za opakované vysílání jejich děl určených pro stříbrné plátno.

Nyní je problémem nástup streamovacích služeb, u nichž se na rozdíl od lineárního vysílání obtížně určuje počet přehrání filmu či seriálu. Pro tvůrce to v praxi znamená, že na tantiémách vydělávají mnohem méně. 

Dalším problémem je umělá inteligence. Herci se bojí, že studia si v budoucnu zjednodušeně řečeno naskenují jejich podobu a budou ji donekonečna využívat pomocí digitálních technologií, aniž by herce znovu potřebovala. Scenáristé se bojí, že je nahradí nástroje typu ChatGPT a studia si je budou najímat jen na editaci těchto strojových textů. A tím pádem jim budou platit mnohem méně.

Vzhledem k objemu americké filmové a seriálové produkce pocítí hollywoodskou stávku diváci po celém světě. Ostatně, američtí tvůrci stojí za devíti z deseti globálně nejúspěšnějších filmů loňského roku. 

Zástupci velkých studií sdělili deníku The New York Times, že pokud se situace nevyřeší do začátku září, kalendář premiér na příští rok notně prořídne. Zatím však ustupovat nehodlají.

Agentura Moody’s odhadla, že kompromis s odboráři by je stál 450 až 600 milionů dolarů ročně navíc. A do toho se jim v době, kdy musejí osekávat náklady, kde to jen jde, příliš nechce.