Německý železniční dopravce Deutsche Bahn s pomocí laseru zlepšuje mobilní signál v regionálních vlacích, s pilotním projektem začal v Bavorsku, Berlíně a Braniborsku. Daniela Gerd tom Markottenová, která má ve vedení drah na starosti digitalizaci, tvrdí, že úprava cestujícím zajistí až stokrát lepší příjem signálu.
Problémem moderních souprav je nejen kovová skříň, ale také okna, která jsou kvůli tepelné izolaci pokovena. Ve výsledku to pro cestující sice znamená lepší tepelný komfort, zároveň ale značné utlumení mobilního signálu, protože elektromagnetické vlny se přes kovovou bariéru jen složitě dostávají.
Dráhy DB nyní za pomoci laseru kovovou vrstvu v oknech vybraných regionálních souprav narušily, čímž otevřely cestu pro signál. Místo souvislého pokoveného filmu je struktura síťová, což z velké části zachovává tepelné vlastnosti.
„Výsledek je více než působivý. Stonásobné zlepšení příjmu mobilního signálu pro naše cestující,“ řekla k tomu Markottenová. Poznamenala, že využití laseru s sebou nese i další výhody, a to ochranu životního prostředí a finanční úsporu. „Nepotřebujeme žádnou novou okenní tabuli,“ uvedla.
Některé nové vlaky mají upravená okna již z výroby. Příkladem je rychlovlak ICE 3neo, ve kterém je oproti starším verzím signál znatelně lepší. Okna propustná pro mobilní signál mají i nízkopodlažní soupravy ICE L, které v Německu poprvé vyjedou s cestujícími v roce 2024.
Upravená okna pro lepší mobilní signál využívají také České dráhy. V roce 2021 uvedly do provozu vlaky InterJet na linkách mezi Prahou a západem Čech. Dráhy k tomu tehdy uvedly, že InterJet je jako první vlak ve střední Evropě vybaven speciálními okny pro zajištění silného mobilního signálu uvnitř vagonů.