Jeho společnost je starší než Google nebo Amazon. To, co v raných devadesátkách začalo jako obchod jednoho muže, se rozrostlo na firmu s 270 zaměstnanci, která je špičkou v oboru, poskytuje služby po celém světě a letos se blíží obratu 800 milionů korun.
„Každý úspěch začíná vizí, která se promění v akci. Stačí jen začít,“ říká Zdeněk Reibl, majitel a generální ředitel makléřské pojišťovací společnosti Respect, která letos slaví neuvěřitelných třicet let na trhu.
Respect začínal v obýváku panelákového bytu. Napadlo vás tehdy, že jednou budete slavit třicet let na trhu?
Popravdě jsem nad tím tenkrát, a vlastně ani později vůbec nepřemýšlel. Byla to jízda plná výzev a příležitostí. Zpětně je to jako podívat se z vrcholu hory, kterou jsme společně zdolali. I když cesta nebyla vždy snadná, každá etapa nás posunula blíž k tomu, kým dnes jsme – firmou, která klade důraz na hodnoty a dlouhodobé vztahy.
Co za těch třicet let hodnotíte jako svůj největší úspěch?
Jednou z věcí, na kterou jsem nejvíce hrdý, je to, jak jsme si dokázali udržet naši firemní kulturu. Přijímáme různé perspektivy, podporujeme se v plnění pracovních výzev a vzájemně se inspirujeme, abychom dělali vše, co je v našich silách a poskytovali vysoce kvalitní služby pro naše klienty.
V průběhu let byl tento náš přístup mnohokrát oceněn. Nejen v tomto ohledu se nám teď mimořádně daří. Pravidelně se umisťujeme v top trojce nejlepších pojišťovacích makléřů v zemi, na letošním ročníku Czech Top 100 jsme si odnesli prestižní ocenění a stali se vítězem v kategorii Rodinná firma roku.
Respect je tedy čistě rodinná firma?
Ano, a to je další věc, na kterou jsem pyšný. Těší mě, že se i u nás začíná obracet společenské vnímání při porovnávání nadnárodních řetězců a českých, rodinných firem. Pomalu se vracíme do doby první republiky, kdy rodinná firma měla zvuk, punc solidnosti. Znamenala stabilitu, důvěru a kvalitu.
Rodinné firmy mají navíc ohromný význam pro českou ekonomiku, vždyť zajišťují víc než polovinu HDP. I proto jsme se letos stali partnerem prvního ročníku Family Business Week, což je iniciativa, která si klade za cíl připomenout význam rodinných firem a podpořit je i v legislativě.
Jaké jsou vaše vize pro dalších třicet let?
Od samého počátku jsem chtěl vybudovat smysluplný podnik s vysokou reputací. Být nejen obchodním partnerem, ale prodlouženou pravou rukou našich klientů. Tak, aby se oni mohli beze strachu věnovat svému podnikání, a my jim naší perfektní prací minimalizovali rizika, která je na jejich cestě mohou potkat. Ať už jde o pojištění pohledávek, průmyslových nebo zemědělských rizik či profesní odpovědnosti, máme špičkové týmy ve všech pojistných odvětvích.
Jak se mění pojišťovací a makléřský byznys?
Odborné znalosti na nejvyšší možné úrovni jsou nezbytnou výbavou našich makléřů. Na tom trvám. Pokrok nezastavíme a technologie a digitalizace jsou nezbytné, ale software stavíme za lidi, nikoli před ně, abychom si zachovali osobní přístup.
Navíc pracujeme v oboru, který nám umožňuje nahlédnout do detailů podnikání našich klientů, jejich problémů a rizik. Je to výsada, kterou bereme nesmírně vážně. Je jen málo profesí, které mají takovou čest.
Ale bez ohledu na to, jak moc se budeme měnit, růst a vyvíjet, jsem přesvědčen, že mnohé zůstane stejné – zejména pokud jde o naši kulturu, hodnoty a náš závazek poskytovat vynikající služby. Ne nadarmo je našim hlavním mottem věta: Za kvalitu pojištění přebíráme osobní odpovědnost. Schopnost přijmout osobní odpovědnost je základním předpokladem úspěšného podnikání, nejen v naší společnosti, ale hlavně u našich klientů.