Ze Slovenské spořitelny, přes rakouskou Erste Group až do vrcholového managementu České spořitelny. Taková byla cesta Martina Kobzy, který stál u zrodu inovativního digitálního bankovnictví George a který přibližuje přeměnu České spořitelny z tradiční banky ve fintechovou společnost.
V roce 2014 přešel Martin Kobza ze Slovenské spořitelny do Vídně a postavil se do čela IT týmu Erste Group, který začínal pracovat na vývoji zcela nového digitálního bankovnictví George. Dnes se o perfektní chod a další rozvoj George stará více než tři sta specialistů v oboru.
Česká spořitelna totiž plně vnímá, že právě příjemná digitální zkušenost, kterou zákazníkům nabídne, je tím, co jí může poskytnou velkou konkurenční výhodu. Důvodem je jasný trend – sílící touha klientů po efektivních a rychlých online řešeních. Pro představu, jen v České republice George využívají více než dva miliony klientů. Celkově je to pak téměř deset milionů v šesti zemích střední Evropy.
Idea moderního digitálního bankingu se přitom zrodila už před více než deseti lety. Tehdejší CEO Erste Group, Andreas Treichl, přišel v roce 2012 s myšlenkou „reinvent banking“, který by měl nabídnout takovou uživatelskou zkušenost, jež bude atraktivní i pro jeho tehdy dospívající syny. Prvním krokem bylo založení samostatného inovačního inkubátoru B1 vně banky, který byl s postupem času více integrován do Erste Group. Právě v té době vedení George týmu na straně Erste Group převzal Martin Kobza.
Není mnoho firem, kde svou prací můžete skutečně pozitivně ovlivnit miliony lidí v ČR, ale i za hranicemi.
Prvotními kroky byly nejprve jednoúčelové mobilní aplikace, které si lze představit tak, že jedna sloužila na placení, jiná na kontrolu zůstatku, od nichž se ale společnost už v roce 2013 přesunula k návrhu úplně nového bankingu. Působivé je, že po jeho spuštění v Rakousku, jej během roku a půl začal využívat celý milion klientů.
Práce na produktu, který bude splňovat ty nejvyšší nároky na funkčnost, maximální uživatelskou přívětivost i bezpečnost, přitom přinesla pozitivní změny uvnitř celé skupiny.
„Práce na takovém projektu před vás staví řadu výzev, z nichž si můžete hodně odnést a můžete tyto zkušenosti implementovat i v dalších oblastech. Už jen to, že na projektu pracujete s lidmi z různých zemí a s různorodými osobnostmi a současně vytváříte produkt, který musí respektovat specifika zemí, v nichž bude využíván, vyžaduje velkou flexibilitu,“ komentuje Martin Kobza, člen představenstva České spořitelny zodpovědný za IT a provoz.
Zároveň také dodává, že možnost stát u zrodu George, u jeho vývoje i postupného rozrůstání týmů s sebou přinesla příležitost zakusit a učit se ze všech fází, které zažívá start-up v momentě, kdy roste z dvaceti na tři sta a více lidí.
Od tradiční banky k digitální společnosti
Přestože už nyní George ukázal, že i doposud tradiční banka může přijít s moderním inovativním řešením a udávat trend v digitalizaci, Česká spořitelna v něm vidí potenciál pro další rozvoj. Jedním z budoucích směrů ve vývoji je větší pomoc na cestě k finančnímu zdraví, což je pro společnost klíčové. Takové funkce ale nejsou možné bez pokročilých technologií.
Ostatně právě využití moderních technologií je pro banku velké téma. Česká spořitelna už před časem započala cestu digitální transformace a s 1500 lidmi v IT týmech dokonce patří mezi největší technologické firmy u nás.
„Myslím, že potřebujeme ještě nějaký čas, než si lidé uvědomí, že je banka ve své podstatě technologická společnost. Je to ale logický vývoj. Žijeme ve světě, který se rychle mění. Spolu s tím se mění i potřeby lidí okolo nás a banka se musí na tyto změny adaptovat,“ vysvětluje Martin Kobza.
Příležitost pro kariéru
Česká spořitelna proto do digitalizace investuje miliardy korun ročně. Díky tomu mohou IT specialisté, a nejen oni, pracovat s nejnovějšími dostupnými technologiemi a současně také testovat technologie, které své využití najdou nejspíše až v budoucnu, jako jsou například kvantové počítače a nejnovější AI technologie.
Česká spořitelna byla také první velká organizace u nás a zároveň první banka v Evropě, která všem svým zaměstnancům umožnila bezpečný přístup k umělé inteligenci ChatGPT v chráněném prostředí Microsoft Azure.
Banky a korporace obecně stále v mnoha ohledech čelí předsudkům o stereotypní práci. Česká spořitelna ale dokazuje, že taková práce může být dynamická a obohacující.
„Já sám jsem toho příkladem. Mám rád změny a mám také rád, když se mohu někam posouvat a věřím, že by každý jednou za čas měl udělat krok ze své komfortní zóny směrem k novým výzvám. A to vše Česká spořitelna umožňuje. Vidím tu kolem sebe spoustu příležitostí a způsoby práce i prostředí se tady neustále vyvíjejí. Pro ty, kteří po tom touží, navíc Spořitelna přináší i možnost získat pracovní příležitosti v zahraničí,“ komentuje Martin Kobza.
Společnost současně umožňuje podílet se na projektech, které pozitivně ovlivňují miliony uživatelů a ruku v ruce s nimi přichází i velký prostor pro osobní rozvoj. „Není mnoho firem, kde svou prací můžete skutečně pozitivně ovlivnit miliony lidí v ČR, ale třeba i za jejími hranicemi,“ zakončuje Martin Kobza.