Loni dosáhl iStyle v Česku rekordního obratu 3,2 miliardy korun a letos si dělá i přes mírné zpomalení zálusk na čtyřmiliardový obrat. Partnerské síti prodejen Apple produktů by k tomu měla pomoci nová prodejna na lukrativním místě v přízemí nedávno dokončené Masaryčky.
Tu iStyle otevřel v úterý. Firma zabrala v budově čelní prostor přímo pod zlatým klínem. Na ploše 224 metrů čtverečních zákazníci najdou veškeré produkty Apple, příslušenství a také autorizovaný servis.
V rámci hierarchie Applu je v Masaryčce takzvaná Premium Partner prodejna, což je nejvyšší kategorie mimo Flagship Stores, které na nejprestižnějších adresách světových metropolích provozuje přímo Apple. Právě navyšování počtu Premium Partner prodejen je teď pro iStyle v rámci Česka zásadní.
„Díky přechodu ze staršího designu Premium Reseller na Premium Partner se aktuálně bavíme o spoustě relokací našich prodejen a vždycky se snažíme najít nejlepší lokalitu v rámci města,“ říká generální ředitel českého iStyle Vít Goluch.
O Masaryčce se mluví jako o nejviditelnější pražské stavbě posledních let. Jak důležitá je pro vás?
My jsme se na projektu Masaryčky potkali s Pentou už někdy v roce 2017 a dlouho jsme diskutovali o tom, zda tam budeme schopni vybudovat prodejnu. Na začátku jsme uzavřeli smlouvu na to, že tam bude prodejna Apple Premium Reseller, tedy ten předešlý design. V průběhu let jsme to změnili a dokázali do Masaryčky dostat design Apple Premium Partner, což je o úroveň výše.
Věříme, že se celá lokalita změní poté, co se dostaví Masarykovo nádraží a také další budovy, které tam Penta plánuje. A že to bude centrum nejen pro B2B zákazníky, tedy pro zákazníky z řad firem a korporací, ale i pro běžné spotřebitele. Ať už díky pohybu lidí kolem nádraží, blízkosti historického centra nebo tomu, že by tam měla končit trať z letiště.
Ta lokace se zkrátka stane tím nejlepší místem v Praze pro umístění obchodu. A mít tu čelní jednotku, která je vidět z celého náměstí, je strategicky zásadní.
Jak na vás prodejna působí? Už je stejně jako Masaryčka hotová?
Jsme spokojeni. Zvláště v tom, jak se prolíná design té budovy, kdy venkovní fasáda probíhá až k zemi, té se dotkne a pak pokračuje dovnitř jako náš strop.
To byla mimochodem pro nás velká výzva třeba v tom, jak tam pověsit světla. Musíme tam mít speciální konstrukci, aby se na strop daly nainstalovat standardní prvky Apple. Pro nás je to skloubení krásné technologie produktů Apple a skvělého designu a architektury.
První prodejnu v Česku jste otevřeli před sedmnácti lety. Jak se za tu dobu proměnilo nákupní chování Čechů, pokud jde o Apple produkty?
Ono se to v podstatě nedá vůbec porovnat. V roce 2006 byl Apple vnímán specificky pro B2B zákazníky, pro tiskaře, pro novináře. Vůbec to nebyl spotřebitelský produkt. Pak přišel iPhone, iPad a ta změna z B2B prostředí do podoby masovky byla zásadní. Teď je to vlastně úplně jiná zákaznická skupina než tehdy. My ani nemáme cílovku, jak je ta skupina zákazníků široká.
Ačkoli v Praze nemáme oficiální Apple Store, dočetl jsem se, že by mu měla být prodejna v Masaryčce vůbec nejblíže. Je to tak?
Apple většinou mívá ty velké jednotky Apple Store přístupné přímo z ulice, takže třeba v tomto se mu naše jednotka určitě blíží. Apple Premium Partner program by měl ale sám o sobě přinášet zákaznickou zkušenost podobnou Apple Store. A v takto velkých jednotkách obzvláště.
Před rokem jsme otevřeli prodejnu ve Westfield Chodov, která má podobnou velikost, a tam i na Masaryčce by zákaznická zkušenost měla být ta nejlepší, jakou umíme poskytnout.
Jsou nějaké parametry, které musí jednotka se statusem Apple Premium Partner splňovat?
Existují jasně dané podmínky, které musíme dodržet a naplňovat. Jsou to ale interní věci mezi námi a Apple, které bych úplně nechtěl popisovat. Nicméně je potřeba držet určitý standard.
Když odhlédneme od Masaryčky, jak důležitá je pro vaše prodejny lokalita a umístění?
Je to naprosto zásadní. Dnes se právě díky přechodu ze staršího designu Premium Reseller na Premium Partner bavíme o spoustě relokací a vždycky se snažíme najít nejlepší lokaci v rámci města. Když jednáme třeba s nákupními centry, tak se chceme stěhovat do skutečně top lokality v rámci daného centra. A raději si počkám rok, rok a půl, než abych vzal lokalitu, která není tak vhodná.
Masaryčka je tedy vaše pátá Premium Partner prodejna?
Je to tak. Čtyři prodejny jsme refitovali, začali jsme Chodovem, pak bylo Palladium a Černý Most a brněnská Vaňkovka a teď je to zcela nová Masaryčka. Mezitím jsme ještě otevřeli jednu menší jednotku v obchodním centru Šestka, kde zatím nevíme, co očekávat, takže tam máme ještě prodejnu v Premium Reseller designu, která má nižší nároky.
A jak je to s návštěvností a prodeji v kamenných prodejnách? Pokud přidáváte další, předpokládám, že zákazníci do nich chodí…
Rozhodně. Nové prodejny otevíráme tam, kde vnímáme, že by mohl být potenciál nebo mezera v našem pokrytí. A kde věříme, že jsme schopni nabrat další zákazníky.
Mají uživatelé Apple rádi kamenné prodejny? Jaký je poměr mezi retailem a online prodeji?
Po covidu, kdy všichni kupovali online, protože to jinak nešlo, je teď určitě vidět výrazný posun zpátky k retailu. Zákazník si chce tu nákupní zkušenost užít. Chce si popovídat s prodejcem, chce si to přijít vyzkoušet.
Vnímáme, že jak se nejprve přelil veškerý retail do onlinu, tak se to zase vrací zpátky. Dnes máme prodeje ke spotřebitelům velmi stabilní a obecně rosteme, ale ten pokles online prodejů na úkor retailu je patrný.
Jak se vám v Česku daří? Loni jste měli rekordní obrat 3,2 miliardy, na začátku letošního roku jste avizovali, že byste rádi atakovali obrat kolem čtyř miliard. Podaří se to?
Stále bychom chtěli těch čtyř miliard dosáhnout. Hodně to bude záležet na tom, jak úspěšná bude patnáctá řada iPhone, která se teď dostává na trh. Je potřeba říct, že první tři kvartály roku nebyly úplně nejjednodušší.
Rok 2022 byl pro nás rekordní, byl to úplně nejlepší rok, jaký jsme měli. Z pohledu online a retailu jsme sice stabilní, ale došlo k určitému poklesu B2B zákazníků, kteří se ale s novým fiskálním rokem zase vrací zpátky. Takže aktuálně jsme malinko pozadu, ale věřím tomu, že je náš cíl pořád dosažitelný.
Jsou za tím zpomalením dopady inflace?
Já myslím, že dopady inflace z pohledu koncového zákazníka v retailu a onlinu zas tak nevnímáme. Vidíme to více z pohledu těch B2B zákazníků. I když tam může být důvodem i prodloužený životní cyklus produktů. Firmy nepotřebují měnit ty produkty každý rok.
Nicméně do loňského roku vám B2B prodeje rychle rostly. Čím to bylo způsobené?
Velkým impulzem byl opět covid a přechod na home office. Spravovat Mac a Windows počítač ve vzdáleném prostředí je prostě rozdíl. Takže to byl jeden z impulzů. A druhý, ještě zásadnější, byl příchod emkových procesorů, které navýšily výrazně výkon, což ten segment oživilo.
Co aktuálně táhne vaše prodeje? Na co český zákazník slyší?
Není tajemství, že nejprodávanější produkt je iPhone, a myslím si, že to tak bude i nadále. Máme mezi zákazníky spoustu takzvaných early adopters, kteří v okamžiku, kdy vyjde nový produkt, hned upgradují starý za nový. To je to, co celoročně táhne nás.
Když se podíváme na jednotlivé produktové řady, tak ať jde o počítače, nebo iPhony, je všechno velmi stabilní. Určitá otázka jsou iPady, kde je patrný mírný pokles.
Co plánujete dál? Chcete pokračovat v navyšování počtu Premium Partner prodejen?
Je to tak. Velice rádi bychom v určitém horizontu převedli všechny prodejny do designu Apple Premium Partner. Na příští rok už plánujeme tři jednotky, přičemž o jedné jednáme, že bychom ji chtěli relokovat do lepšího místa v rámci nákupního centra, které ale pravděpodobně bude volné až v roce 2025. Takže dvě prodejny v příštím roce jsou reálné a tři by byly skvělé.