Není to ani rok, kdy Ilona Bittnerová, zakladatelka e-shopu zaměřeného na menstruační pomůcky, mluvila o nevýhodě svého byznysu: absenci investora.
„Člověk prostě dojde k tomu, že nápady nestačí a je dobré, když za vámi stojí investor, který je podpoří,“ uvažovala tehdy.
Teď už je ale situace jejího e-shopu Maluna jiná. Do byznysu budovaného od roku 2006 na podzim pustila investora v podobě společnosti DaniDarx. V ní je zaparkovaný především e-shop Trenýrkárna.cz včetně značky Styx, řízený dvojicí šestatřicetiletých kamarádů Ruslanem Skopalem a Adamem Rožánkem.
Ilona Bittnerová byla první, kdo do republiky přivezl menstruační kalíšky, které následně začala prodávat přes e-shop. Když se ale sortiment zaměřený na menstruační hygienu začal rozrůstat, vznikla značka Maluna včetně stejnojmenného e-shopu s největším výběrem menstruačních pomůcek v Česku.
Byznys fungoval dobře, kontinuálně rostl a Maluna byla celou dobu zisková. Výraznější okamžik přišel před sedmi lety, když nastal boom menstruačních kalhotek. „Viděla jsem, že v USA se z toho stává trend, tak jsem se snažila zahraniční značky přesvědčit, abychom je začali prodávat u nás. Jenže malý český trh je vůbec nezajímal,“ vzpomíná Bittnerová.
Vytvořila proto značku Meracus, najala švadleny a v dílně v Jablonci nad Nisou začala vyrábět menstruační kalhotky vlastní. Zároveň ale do svého e-shopu pustila začínající značku Snuggs. Šlo sice o konkurenci, ale Bittnerová správně pochopila, že marketingově zdatný brand pomůže nový produkt zviditelnit bez ohledu na konkrétní značku.
Firma se rozrostla na necelých dvacet zaměstnanců, nabízela tisíce produktů a především díky vlastní šicí dílně zdvojnásobila obrat, který se začal počítat v nižších desítkách milionů. Zároveň byla méně závislá na dodavatelích, kteří zboží ne vždy dodávali, když bylo nejvíce žádané.
Byznys tak sice kynul, ale řízení zůstávalo hlavně na zakladatelce firmy, která přiznává, že nikdy nebyla excelový typ, který by detailně sledoval a analyzoval čísla spojená s provozem e-shopu.
„Celou dobu to bylo poměrně punkové. Samozřejmě jsem si ale hlídala, abychom byli v černých číslech. K větší obezřetnosti mě až v roce 2021 donutily dvě australské firmy, které trvaly na předobjednávkách v milionových objemech,“ vypráví Bittnerová.
Když loni oslavila čtyřicítku, její firma uzavřela rok s obratem čtyřicet milionů korun. „Tehdy jsem si řekla, že mám splněno a je načase se rozhodnout, jak dál,“ ohlíží se. Firma přitom byla podle jejích slov ve stavu, ve kterém by pohodlně fungovala dalších deset, patnáct let – jenže to by podnikatelku při její nátuře nebavilo.
Možnosti tak byly dvě: buď se pustit do něčeho úplně nového, nebo pokračovat v tom samém, ovšem za předpokladu, že se pokusí současný byznys výrazně posunout k vyšším číslům.
„Taky jsem cítila, že z pohledu mých schopností a znalostí jsem firmě dala maximum. Pak už by nezbývalo nic jiného než jít cestou, kdy sice přijmu specialisty, ale pořád to budu já, kdo bude firmu posouvat,“ rekapituluje.
Další variantou bylo vsadit na někoho se zkušenostmi z e-commerce, kdo už cestu od nižších desítek milionů k většímu obratu prošel. „Druhá cesta mi přišla lepší,“ konstatuje Ilona Bittnerová.
Zájem jablonecké podnikatelky se potkal se zájmem Skopala s Rožánkem z Trenýrkárny, kteří můžou finančně těžit z loňského propojení s investiční skupinou SPM, založenou miliardáři Slavomírem Pavlíčkem a Markem Španělem.
Důvody, které k propojení vedly? „Dynamika a potenciál segmentu, profitabilita e-shopu Maluna i samotná osoba Ilony Bittnerové, která v minulosti velmi odvážně vsadila vše na jednu kartu a začala u nás jako první prodávat menstruační kalíšky,“ objasňuje Ruslan Skopal.
„Já do spojení šla hlavně kvůli Ruslanovi. Když jsem s ním poprvé mluvila, říkala jsem si, že to bude zábava,“ dodává Bittnerová.
„Představa, že bych byznys dál vedla s někým, kdo to vede v dospěláckém módu, mě nenaplňovala. O klucích jsem si řekla, že jsou to takoví magoři, že s nimi chci podnikat,“ usmívá se žena, která DaniDarxu prodala pět procent své firmy spolu s předpokladem, že Skopal s Rožánkem budou svůj podíl postupně navyšovat.
S prodejem celé firmy Bittnerová aktuálně nepočítá. Jestli si nechá většinovou část, nedokázala odpovědět – bude ještě obsahem debat. „Nedělám to proto, že až firma obratově vyroste, prodám ji a budu jen cestovat,“ nastiňuje své uvažování.
„Pokud ale se společníky za dva roky dospějeme k tomu, že máme o dalším směřování firmy různé představy, umím si představit, že zbytek podílu prodám,“ říká na rovinu. Citová vazba na firmu a značku Maluna u ní prý skončila loni se čtyřiceti miliony obratu.
Propojení firem se propsalo do společné logistiky a lepšího e-shopového řešení. V plánech Maluny je i výrazné navýšení sortimentu a tím obratu. „Kdybychom se do dvou let dostali na osmdesát milionů, budu spokojená,“ zamýšlí se podnikatelka, která současnou situaci označuje za osobní megarestart.
„Tím, že jsem Malunu propojila s Trenýrkárnou, zažívám pocity, jako bych byla zase na začátku podnikání. Během měsíce jsem se naučila tolik věcí jako za několik posledních let. Je fajn, že nezačnu stárnout v dobře fungující firmě, ale posunu ji na úplně novou úroveň,“ uzavírá.