Patříte mezi zákazníky, kteří potřebují mít pokaždé nový produkt? Jste přesvědčeni, že vše nové bude fungovat jako hodinky? Ne vždy je to pravda a nové neznamená funkční. Jaroslav Žerebák ze slovenské společnosti Techsavers v rozhovoru rozebírá, proč bychom neměli být skeptičtí k renovované výpočetní technice. A zmíní se i o výhodách použitých zařízení.
Můžete nám prozradit, co vás inspirovalo k založení značky Techsavers a proč právě renovace výpočetní techniky?
Co se týče mě jako osoby, tím, že jsem ekologicky smýšlející člověk, chtěl jsem i já přispět k lepší budoucnosti naší planety. Je to možná klišé, ale tak to cítím.
Ano, Banská Bystrica je malé město v malé zemi, ale i tady se dají dělat velké věci. Kromě toho jsem viděl příležitost v tom, že můžu svými schopnostmi přinést na trh něco, co tady poslední dekádu nebylo, a to je kvalitní renovovaná výpočetní technika.
Cílem Techsavers bylo od samého počátku odlišit se od nekvalitních repasovaných produktů, aby zákazníci, kteří koupili tyto produkty na různých e-shopech nebo bazarech, nepovažovali Techsavers za stejný produkt. Jsme úplně jiný segment.
Jak to myslíte, „úplně jiný“?
Dá se říct, že na trhu s výpočetní technikou máme tři segmenty: nový produkt, renovovaný produkt a laciný nekvalitní repasovaný produkt. Právě naše prémiová renovovaná technika je po vizuální stránce k nerozeznání od nové, s velmi podobným výkonem (pokud ne i vyšším) a za bezkonkurenční cenu, což například pro firmy může být obrovským benefitem.
Pokud v průměru při koupi jednoho zařízení může někdo ušetřit 6500 korun, v případě desítek zařízení je ta úspora nekompromisní. K tomu všemu každý zákazník dostane stejné benefity, pokud ne i lepší, jako při koupi nového produktu. Je to například dvouletá záruka, garance výdrže baterie nebo partnerské prodejny po celém okresu. Máme dokonce vlastní certifikát kvality TSQ 7/7.
Čemu přesně se v Techsavers věnujete?
Řídím společnost jako celek, od nákupu přes výrobu, prodej a částečně i marketing. Dalo by se říct, že vím o každém produktu vše od A po Z. Taktéž se soustředím na práci s lidmi a na jejich efektivnost, lepší využívání existujících komponentů, interní procesy a na strategie prodeje. Samozřejmě by to vše nebylo možné bez skvělého týmu lidí kolem mě.
Zmiňovali jste, že přistupujete k renovaci výpočetní techniky tak, aby výsledný produkt byl k nerozeznání od nového. Jak je to možné?
V první řadě bych zmínil, že jsme nedávno představili jediné renovační centrum svého druhu nejen u nás na Slovensku, ale i v celé střední Evropě, pokud ne dál. Díky našemu procesu renovace o jedenácti krocích jsme schopni produkt, který jsme odkoupili od velkých firem v bezchybném funkčním stavu, zrenovovat tak, že i po vizuální stránce je prvotřídní. Od naskladnění přes profylaxi, čištění, vícenásobné testování až po expedici.
Je dobré říct, že renovace řeší jen vizuální stránku produktu, nestaráme se o produkty s technickou a funkční vadou. Kromě toho tyto produkty jsou vždy ty nejvyšší byznys řady značek HP, Lenovo či Dell, takže jejich výkon je nadprůměrný.
Velmi zajímavou součástí toho procesu je například nově potisknutá klávesnice, která dokonce umí i svítit a má přizpůsobenou diakritiku podle krajiny, do které směřuje. Takže žádné nálepky na klávesnici nenajdete, jak to bývá někde zvykem.
Jsou zákazníci a firmy stále skeptičtí vůči použité výpočetní technice, nebo se to za uplynulé roky zlepšilo?
Ano, samozřejmě. Ještě zdaleka se nedá hovořit o nějakém standardu jako například při separaci odpadu nebo nákupu oblečení z druhé ruky. Do popředí se dostává i postupná obměna vozového parku firem za ekologičtější verze vozidel. Situace se zlepšila i díky naší práci. Je to souhra edukace trhu, kvalitního produktu a služeb, které poskytujeme.
Za mě je stále trošku překvapivé, jak ekologicky smýšlející firma, kterých je v Česku dost, stále nakupuje desítky či stovky nových notebooků, které za tři roky vymění nebo skončí jako elektroodpad. Tyto notebooky jsou častokrát nekvalitní a i nevýkonné.
Neuvědomují si, že kromě šetření životního prostředí šetří i nemalé finance, které můžou využít na rozvoj podnikání nebo na benefity pro své zaměstnance. Bavíme se o vyšších desítkách tisíc korun. Každý se o tom může přesvědčit v naší kalkulačce úspor.
Jaké bariéry můžou firmy vidět, když stále nakupují nekvalitní a výkonnostně podprůměrná zařízení pro své zaměstnance, i když jde o nové produkty?
Je to stále předsudek vůči použitým věcem. „Nechci to“, protože je to opotřebované, poškrábané, pomalé, zastaralé. U nás neplatí ani jedno ze zmiňovaných přívlastků. Samozřejmě je to i jakýsi pocit „bezpečí při nákupu nových věcí“, že ho můžu kdykoli vrátit nebo vyměnit.
Stává se i to, že pokud se člověk konečně rozhodne koupit notebook nebo počítač z druhé ruky, vybírá si na „bazarech“ nebo různých e-shopech, které nabízejí repasované produkty. Takové produkty jsou vážně nekvalitní a vizuálně nedostačující. Sami jsme si to vyzkoušeli na vlastní kůži. Po takové zkušenosti už výpočetní technice z druhé ruky nedám druhou šanci. Lidé nás potom můžou hodit do jednoho pytle, což nás mrzí.
Máte kromě e-shopu i fyzickou prodejnu, kde si zákazník může například renovovaný notebook vyzkoušet a vidět ho?
Ano, třeba u našich partnerů, které najdete v každém větším městě. Disponujeme největší prodejní sítí renovované techniky.
Jaký vliv má vaše práce na životní prostředí?
Myslím si, že má obrovský vliv. Využívání renovovaných notebooků a počítačů, které slouží několik let, znamená nižší spotřebu všech energetických vstupů, které je potřebné vynaložit na nákup, ale i výrobu nových zařízení.
Je to podobné jako u „fast-fashion“ segmentu, ale tam se o tom mluví ve velkém a ve všech médiích po celém světě a lidé to už berou jako samozřejmost. Pro ilustraci, výroba osobního počítače stojí přibližně 1800 kilowatthodin energie. Pokud kupujete každé dva roky nový počítač, odpovídá to spotřebě energie 2,5 kilowatthodiny za den.
Jaké jsou aktuální trendy v oblasti renovované výpočetní techniky?
Lidé v západních zemích si uvědomují stále větší potřebu renovace a recyklace, čímž se dosahuje vyšší udržitelnosti zdrojů. Není to už jen téma několika jednotlivců, ale společenské téma, a lidé si postupně uvědomují svou zodpovědnost.
Země jako Francie, Holandsko, Německo nebo Anglie jsou v tomto ohledu napřed. Tam jsou projekty na IT renovaci podporované přímo vládou. Tyto země rozumějí tématu a tlak korporací na prodej nových nekvalitních produktů každý rok slábne.
Přibližuje se i Česko tomuto trendu?
Bohužel, západní země se posouvají vpřed tak rychle, že i navzdory tomu, že se postupně mění pohled na renovovanou techniku i v České republice, je to stále pomalejší než vývoj v jiných západních zemích.
Jak vidíte budoucnost společnosti Techsavers v oblasti renovace technologie nebo celého segmentu výpočetní techniky?
Vzhledem k trendům ve světě si myslím, že značka Techsavers je na dobré cestě a kvalitní renovace bude mít stále větší podíl na trhu s výpočetní technikou. Kdo by přece nechtěl mít doma nebo ve firmě nadprůměrně výkonné zařízení, které zvládne bez problémů posloužit ještě několik let, přitom šetřit životní prostředí a taky peněženku.