Vánoce, Vánoce přicházejí – ale ne všude šťastné a veselé. Období vánočních svátků a oslav nového roku bývá pro řadu lidí mimořádně náročné, zejména pokud řeší rodinné a vztahové krize či přímo rozvod a rozvrat rodiny.
I proto se na trhu objevil nový projekt podnikatelky a investorky Ivany Tykač, která je i členkou našeho žebříčku nejvlivnějších žen Česka. Úkol nové aplikace je jediný: pomoci rodinám v krizi.
Téma není pro Ivanu Tykač novinkou, její organizace Women for Women se dlouhodobě zabývá pomocí ohroženým dětem i jejich rodinám, ať už prostřednictvím projektu Obědy pro děti, terapií při rozvodech (Servis rodiny) a dalších iniciativ její nadace, fungující už přes deset let.
Projekt nazvaný Amicara je ovšem i z hlediska dalších projektů Ivany Tykač přelomový. Ve spolupráci s investorem a komunikačním expertem Alexandrem Braunem iniciovala vznik aplikace vyvinuté ve spolupráci s předními českými psychology a terapeuty a postavené na možnostech generativní umělé inteligence.
„Jde o aplikaci specificky zaměřenou na rodinné vztahy a minimalizaci dopadů na děti. Má velký potenciál při pomoci rodinám a posouvá hranice toho, co moderní AI technologie mohou nabídnout,“ tvrdí Ivana Tykač, která projekt po ročním vývoji představila a spustila před náročným svátečním obdobím.
Amicara využívá chatbota ChatGPT4, doplněného letitými zkušenostmi předních odborníků a světovou literaturou. Je designována tak, aby poskytovala podporu ve čtyřech klíčových fázích: od počátku krize přes samotný rozchod a období po něm až po řešení dlouhodobých následků.
„Chtěli jsme pomoci dětem a jejich rodičům v těžkých životních situacích, a zároveň viděli velkou příležitost využít k tomu novou a mimořádně dynamicky se rozvíjející generativní umělou inteligenci,“ říká Alexander Braun, spoluzakladatel Amicary.
Skloubit technický vývoj s praktickými zkušenostmi předních odborníků a odbornic a světovou literaturou podle něj nebylo jednoduché. „Jsme ale hrdí, že se nám za necelý rok podařilo nápad přetavit do reality,“ pochvaluje si.
„Amicaru čeká nejen další vývoj a prohlubování jejích dovedností a možností, ale především globální expanze. Vedle češtiny komunikuje pochopitelně i v angličtině a připravujeme další jazykové mutace tak, aby se mohla uplatnit jak v USA, tak po dalších částech Evropy a světa,“ přibližuje Braun.
Aplikace komunikuje s uživatelem prostřednictvím chatu písemně i hlasem a kromě věcných rad dokáže reagovat i na jeho pocity. „Amicara v žádném případě nenahrazuje terapeuty, naopak se jim snaží ušetřit čas vzděláváním široké veřejnosti tak, aby se živí odborníci mohli věnovat zejména složitým případům,“ vysvětluje Ivana Tykač.
„Odborní terapeuti a psychologové často prostě nemají kapacitu, nemohou obsáhnout všechny rodiny, které právě potřebují pomoct. Zvlášť po covidu,“ připomíná. Když pak s kolegy přemýšlela, jak věc vyřešit s pomocí moderních technologií, přišel ChatGPT a celá revoluce generativní umělé inteligence.
„Přímo nám do rány,“ konstatuje Ivana Tykač. „Podařilo se nám dát dohromady skvělé terapeuty a nejlepší vývojáře, které v Česku máme. Troufnu si tvrdit, že patří přímo ke světové špičce.“
Do vývoje Amicary jsou z expertního hlediska zapojeni odborníci a terapeuti Martin Zikmund, Radek Ptáček a Kamila Šaffková z Women for Women, technicky se na ní podíleli odborníci a odbornice v oblasti umělé inteligence z Blindspot.AI a MAMA AI.
Sama Ivana Tykač se při vývoji inspirovala zkušenostmi z desetileté práce v nadaci Women for Women a vycházela z letitého osobního kontaktu s rodinami v krizi. Amicara reaguje na vysokou míru rozvodů v České republice, vedoucí k přetížení odborníků a snížení dostupnosti pomoci v těžké životní situaci.
„Hodně projektů se zaměřuje na právní otázky, převážně v USA. Další řeší třeba finance. Ale my jsme první, kdo se zaměřuje hlavně na vztahy, na rodiče a přes ně na děti,“ tvrdí Braun.
Aplikace si klade za cíl být dostupná široké veřejnosti. „Pro začátek klientům, zejména rodičům dětí v našich partnerských školách, věnujeme 2024 tříměsíčních licencí do začátku nadcházejícího roku,“ říká Ivana Tykač.
Hlavním distribučním kanálem má být v současnosti měsíční předplatné, hrazené velkými firmami jako zaměstnanecký či zákaznický benefit. Jde tedy o srovnatelný funkční model, jako například u aplikace uLékaře.cz.
„Věřím, že mnoho firem přemýšlí, jak pomoci zaměstnancům nebo zákazníkům i v těžkých osobních situacích. Rozvod potká každého druhého z nás a může znamenat obrovské pracovní i finanční problémy. S dostatkem informací a dostupnou pomocí se ale dá zvládnout. Vím sama, o čem mluvím,“ doplňuje osobní rozměr nového projektu Ivana Tykač.
Aplikace bude dostupná v mobilních zařízeních prostřednictvím GooglePlay a AppStore a na webu www.amicara.ai.