Evropská komise obeslala sedmnáct technologických společností, které na základě aktu o digitálních službách (DSA) žádá o informace.
Dotčené firmy akt definuje jako velké internetové platformy, na něž se podle něj vztahují zvláštní podmínky.
Komise konkrétně kontaktovala firmy AliExpress, Amazon, Apple, Booking.com, Facebook a Instagram ze skupiny Meta Platforms, Google Search, Google Play, Google Maps a Google Shopping zastřešené podnikem Alphabet, LinkedIn a Bing spadající pod Microsoft, dále Pinterest, Snapchat, TikTok, YouTube a Zalando.
Požádala je, aby do 9. února poskytly další informace o opatřeních, která přijaly s cílem umožnit výzkumným pracovníkům přístup k údajům, jež by mohly být relevantní pro nadcházející volby v Evropské unii a v jednotlivých zemích.
Komisi dále zajímají data spojená s bojem firem proti nelegálnímu obsahu a nelegálnímu zboží prodávanému on-line.
Akt DSA vstoupil v platnost v listopadu loňského roku. Vyžaduje mimo jiné, aby velmi velké internetové platformy a vyhledávače dělaly více pro boj s nezákonným obsahem a riziky pro veřejnou bezpečnost. Musí také více dbát na soukromí uživatelů, jinak jim hrozí vysoké pokuty.
Komise zahájila první formální řízení na základě aktu o digitálních službách loni v prosinci se společností X, dříve známou jako Twitter.
Platformu Elona Muska, kterého Forbes v nejnovějším žebříčku zařadil na druhé místo nejbohatších lidi světa, podezírá komise z porušení povinností v boji proti nelegálnímu obsahu a dezinformacím