Český Wolt má nového šéfa. Tomáš Beniak, který doposud šéfoval Woltu na Slovensku, si pod svá křídla od ledna přibírá i český trh. V Česku se zaměří na posilování retailu, expanzi do regionů i vylepšování zákaznické zkušenosti.
Tomáš Beniak v českém Woltu po téměř pěti letech nahrazuje Jana Foreta, který se loni v srpnu stal výkonným ředitelem společnosti Invia.
Beniak svou kariéru ve Woltu nastartoval v roce 2021 na Slovensku, kde řídil rozvoj rozvážkové služby. Během tří let se mu podařilo službu rozšířit do téměř sedmi desítek měst. Z Woltu udělal lídra mezi doručovacími společnostmi na Slovensku.
Podobné plány má i v Česku, kde chce Wolt během roku dostat na pozici jedničky na trhu.
Kurýrní služba původem z Finska na českém trhu působí už pátým rokem. V jakém stavu český trh přebíráte?
Řekl bych, že ve velmi dobrém. Firma je tu pár let, a když to porovnáme s konkurencí, která je tu mnohem déle, tak bych řekl, že Wolt dosáhl fantastických výsledků. Blížíme se k pozici jedničky na trhu.
Můžeme to podložit nějakými čísly?
Každoročně rosteme o desítky procent, loni to bylo o přibližně čtyřicet procent. Zaměstnáváme zde v Česku víc než tři stovky lidí, máme přes pět a půl tisíce partnerů, kteří u nás prodávají, a více než sedm tisíc aktivních kurýrů měsíčně. Pro porovnání – za celý loňský rok jich bylo třináct tisíc. Aktuálně působíme ve čtyřech desítkách českých měst.
Jaké jsou vaše hlavní priority na českém trhu?
Budeme pracovat na tom, abychom nabrali ještě více malých i velkých partnerů. Prioritou je určitě další expanze. Loni jsme expandovali do šestnácti nových měst a letos v tom budeme pokračovat. Cílem je, aby Wolt fungoval ve všech městech, kde to dává smysl.
Můžete být konkrétnější?
Půjdeme do ještě menších měst než doposud. Chceme pokrýt všechna města nad deset tisíc obyvatel. Například v prosinci jsme expandovali do Berouna, Havířova nebo Třebíče. V nejbližší době se chystáme třeba do Karviné.
Ještě nějaká další novinka, kterou se chystáte české zákazníky překvapit?
Budeme otevírat další Wolt Markety. Těm stávajícím v Praze a Brně se výtečně daří. Zaznamenali jsme dvousetprocentní nárůst tržeb. O místech, kde přesně je otevřeme, ještě rozhodujeme.
Vydáte se v Česku stejnou cestou jako na Slovensku, nebo se strategie pro český trh bude nějak výrazněji lišit?
Strategie bude odlišná. I když si říkáme bratři a často jimi jsme, oba trhy jsou velmi rozdílné. Slovenský trh je mnohem méně rozvinutý. O Česku se často říká, že je to e-commerce velmoc, protože je tady nejvíc e-shopů na hlavu v Evropě.
Když jsme začínali na Slovensku, tak byl tamní trh s doručováním potravin absolutně nerozvinutý. V Česku už jste byli mnohem dál. Trh s okamžitým doručováním potravin jsme na Slovensku museli doslova postavit.
A to je jedna z věcí, kterou chceme dělat lépe a ve větším i tady. Už máme dostatek velkých partnerů, s nimiž spolupracujeme ve velkých městech, a v letošním roce budeme spolupráci s nimi ještě víc prohlubovat a rozšiřovat.
A nezůstane u potravin. Plánujeme doručování léků, drogerie, malé elektroniky a dalšího zboží. Definitivním cílem je, aby aplikace v Česku byla takovým obchodním domem v kapse. V konečné fázi v ní tedy Češi najdou prakticky cokoli.
Jak je na tom teď český rozvážkový byznys obecně?
Je to velice soutěživé prostředí. Boj o zákazníka je opravdu intenzivní. Pandemie byznys dost nakopla, teď tady ale máme vysokou inflaci, která snahu zaujmout a udržet zákazníky zase o kousek ztížila. Zákazníci dobře zvažují, co, kolik a za kolik nakoupí. Snažíme se jim vyjít vstříc a nabízíme co nejzajímavější ceny i služby.
Například díky Wolt+ mají nonstop doručení zdarma i možnost zajímavých slev od velkých značek. Zákazníci u nás stále zůstávají, což potvrzuje, že byznys model je správný.
Před rokem a půl Wolt v Česku spustil službu Wolt Drive – rychlé doručení na krátké vzdálenosti. Jak se jí daří?
Velmi dobře. Po službě je obrovská poptávka. Lidé si na ni zvykli, spolupracujeme na ní s víc než tisícovkou partnerů. Letos od ní proto očekáváme ještě lepší výkony.
Jak je na tom segment quick commerce v Česku obecně a jaká je jeho budoucnost?
V quick commerce je ještě větší konkurence než v segmentu doručování obecně. Musíme do toho dávat mnohem větší úsilí. Klíčem k úspěchu je podle mě budování produktu, který je pro zákazníka co nejpřátelštější a Wolt v tomto směru v porovnání s konkurencí historicky vždy vynikal.
Celý segment poroste až do doby, než se trh nasytí a bude muset dojít ke konsolidaci. Některé firmy se spojí a jiné zaniknou.
Jsou teď ve vašem oboru ještě nějaké další trendy na vzestupu?
Jádro byznysu je stejné už léta. Největší změna, která v minulosti nastala, bylo to, že původně platformy jen dovolovaly restauracím, aby si přes ně doručily jídlo za pomoci vlastního kurýra. Změna nastala i s naším příchodem, kdy jsme restaurace zbavili starosti s vlastními kurýry tím, že jsme do oběhu vyslali ty naše. Od té doby se nic nezměnilo.
A co ve světě? Jsou nějaké trendy, které mají potenciál proniknout i na český trh?
Naše mateřská firma pracuje se službami jako Fedex, UPS nebo americká pošta. Přebírají od nich zásilky, které by třeba doručovaly do boxů, a dovážejí je na místo, kam potřebuje zákazník. Dále bychom rádi v blízké budoucnosti implementovali kurýrní službu pro lidi – takzvaně peer to peer. Dá se to využít, třeba když zapomene někdo z rodiny klíče, tak je může kurýr doručit.
V blízké budoucnosti by mohly být součástí naší služby také finanční služby jako třeba půjčky partnerům a podobně.
Další změna, která by se mohla objevit ve vzdálenější budoucnosti a vlastně to nemusí trvat ani příliš dlouho, je přechod na dron delivery – ať už jde o létající drony, nebo ty, které chodí po cestě.
Naše mateřská firma už technologii otestovala a v celkem velkém měřítku funguje u našich australských kolegů. Aktuálně se tam ale řeší legislativa a snižování nákladů na provoz. Testovalo se to už i v Polsku, tam je těch potíží ale víc – třeba navíc ještě infrastruktura.
Vraťme se na závěr ještě k českému trhu. Na co se tady u nás nejvíc těšíte?
Mám velké štěstí, že tady v Česku máme tým, který vyniká v obchodu a můžu se na něj spolehnout. Díky tomu se můžu zaměřit na to, co mě baví, tedy zákaznickou zkušenost.
Zkušenosti zákazníků s Woltem jsou celkově moc dobré. Statistiky ukazují, že u pětadevadesáti procent zákazníků byla donáška v loňském roce absolutně bez problémů. Myslím si, že v tomhle je Wolt v porovnání s konkurencí hodně výjimečný.
Já bych to chtěl ale posunout ještě dál a zajistit, aby i těch pět procent zákazníků, u kterých ta spokojenost nebyla stoprocentní, nakonec bylo s Woltem spokojeno.