Americká internetová společnost Google čelí žalobě od české skupiny Prima, kterou vlastní miliardář Ivan Zach, a dalších třiceti jedna evropských mediálních skupin. Firmy po americkém gigantu požadují 2,1 miliardy eur (53,2 miliardy korun) za to, že podle nich kvůli praktikám Google v digitální reklamě utrpěly ztráty. Vyplývá to z prohlášení vydaného 28. února jejich právními zástupci Geradin Partners a Stek. Americká společnost žalobu odmítá a hodlá se proti ní bránit.
„Zúčastněné mediální společnosti utrpěly ztráty v důsledku méně konkurenčního trhu, což je přímý důsledek pochybení společnosti Google,“ uvádí se v prohlášení právníků žalující strany.
„Nebýt zneužití dominantního postavení ze strany společnosti Google, mediální společnosti by získaly výrazně vyšší příjmy z reklamy a platily by nižší poplatky za reklamní služby. A co je zásadní, tyto prostředky se mohly znovu investovat do posílení evropského mediálního prostředí,“ dodali právníci.
Na podporu svých tvrzení připomínají pokutu 220 milionů eur, kterou francouzský úřad pro hospodářskou soutěž vyměřil Googlu za jeho podnikání v reklamních technologiích v roce 2021. Zmiňují i obvinění od Evropské komise z loňského roku.
„Skupina Prima je jednou z více než třiceti mediálních skupin ze sedmnácti zemí, které se zapojily do společné žaloby na společnost Google,“ potvrdila mluvčí Primy Gabriela Semová.
Žalující skupina zahrnuje mediální domy z Česka, Slovenska, Rakouska, Belgie, Bulharska, Polska, Dánska, Finska, Maďarska a z dalších zemí. Krok přichází v době, kdy proti podnikání Googlu v oboru reklamních technologií zasahují i antimonopolní úřady.
„Google spolupracuje s evropskými vydavateli konstruktivně. Naše reklamní nástroje, ale i nástroje mnoha našich konkurentů v oblasti reklamních technologií pomáhají milionům webových stránek a aplikací financovat obsah a firmám všech velikostí efektivně oslovit nové zákazníky,“ uvedl v prohlášení právní ředitel Google Oliver Bethell.
„Tyto reklamní služby se postupně vyvíjejí a modernizují právě ve spolupráci s výše zmíněnými vydavateli. Tato žaloba je spekulativní a oportunistická a budeme se proti ní důrazně a na základě faktů bránit,“ doplnil.
Google již loni uvedl, že nesouhlasí s antimonopolními obviněními, které EU vznesla proti jeho podnikání v oblasti reklamních technologií. Firma v dodavatelském řetězci figuruje jak na straně nákupu, tak na straně prodeje.
Vydavatelé po celém světě si v posledních letech stěžují na rostoucí dominanci velkých technologických firem v reklamě. Jejich podíl na příjmech od inzerentů kvůli tomu klesá. Podle analytiků je Google nejdominantnější digitální reklamní platformou na světě.
Skupina mediálních skupin uvedla, že žalobu na Google podala u soudu v Nizozemsku, protože tato země má dobrou pověst, pokud jde o případy, ve kterých se žalující domáhá náhrady škody způsobené porušením antimonopolních pravidel v Evropě. Skupina se také chtěla vyhnout podávání více žalob v různých evropských zemích.
Členy skupiny jsou mimo jiné německý mediální dům Axel Springer, norský Schibsted, rakouská společnost Krone, belgické skupiny DPG Media a Mediahuis, dánská TV2 Danmark A/S, finská Sanoma, polská Agora, španělská Prensa Iberica a švýcarská společnost Ringier, která působí i na Slovensku.