Stále víc českých e-commerce hráčů zkouší své štěstí na maďarském trhu. O tom, jak se jim tam daří, se ale většina baví velmi opatrně. Konkrétními čísly své úspěchy doložil jen Rohlik Group.
Jednou ze zemí, kam tuzemští e-commerce obři expandují jako první, je Maďarsko. „Maďarský e-commerce trh je poměrně dobře dostupný, není na něm tak velká konkurence jako na západních trzích a obecně v kvalitě online obchodů lehce zaostává za českými standardy,“ vysvětluje hlavní důvody maďarských expanzí Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
„Zajímavá je také možnost využít logistických služeb největších hráčů na našem trhu, kteří doručují i do Maďarska,“ konstatuje.
Z českých firem na maďarský trh v uplynulých letech vstoupily kromě zmíněného online prodejce potravin Rohlik Group také internetová parfumerie Notino, technologicky orientovaná Alza, internetová lékárna Pilulka, prodejce hudebních nástrojů Kytary nebo prodejce nábytku Bonami. Podle studie APEK z roku 2022 jde celkově o desítky českých e-shopů.
Jediný z oslovených e-shopů, který prozradil konkrétní obrat v Maďarsku, byl Rohlík Group: vloni na tamním trhu dosáhl obratu 110 milionů eur (2,8 miliardy korun), v porovnání s rokem 2022 pak jeho obrat vzrostl o 35 procent. V Budapešti je nyní největším hráčem na trhu.
Šéf Rohlík Group a třiatřicátý nejbohatší Čech Tomáš Čupr konstatuje, že se jim daří dobře na všech trzích. „V loňském roce jsme dosáhli obratu ve výši 17,8 miliardy korun a růstu 25 procent. Více než 800 tisíc zákazníků v pěti zemích provedlo 11,5 milionu objednávek,“ vypočítává Čupr a dodává, že se letos a v dalších letech chtějí soustředit hlavně na německý trh.
Expanzi na maďarský trh si pochvaluje i Alza, která tam loni v srpnu otevřela třetí prodejnu. „V Maďarsku jsme zaznamenali významné úspěchy, které nás velmi těší. V červnu 2023 jsme v zemi představili službu Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš, a letos tam vyhráli v soutěži Shop roku cenu kvality v kategorii internetových obchodů,“ uvádí Eliška Čeřovská z tiskového oddělení Alzy s tím, že k tržbám se společnost vyjádřit nechce.
Alza expandovala do Maďarska v roce 2016 a po pěti letech se na tamním trhu stala druhou největší e-commerce společností. „Maďarský zákazník si hodně vybírá na základě ceny. V Česku nebo Německu jsou pro zákazníky neméně důležité i nabídka a kvalita doprovodných služeb a rychlost nebo přesnost dodání. Jejich vliv na rozhodování nicméně roste i v Maďarsku, a proto právě na těchto službách pracujeme,“ specifikuje maďarský trh Čeřovská.
Pro Pilulku představuje Maďarsko necelé jedno procento holdingových tržeb, a zůstává tak zatím okrajovým trhem. „Vstup Pilulky se odehrál v rámci změny strategie z fyzického otevírání lokálních poboček na přeshraniční model. Zaměřili jsme se zde pouze na poskytování služeb zákazníkům prostřednictvím našich webových stránek a mobilních aplikací pro iOS a Android,“ prozrazuje spolumajitel Pilulky Petr Kasa.
Na maďarském trhu Pilulka není přítomná fyzicky, trh obsluhuje z ústředního skladu v Bratislavě, který slouží primárně pro Slovensko. Kasa dodává, že jejich strategie na maďarském trhu se zaměřuje především na nabízení globálních značek.
„S ohledem na kupní sílu v Maďarsku, která je relativně nižší ve srovnání například se sousedním Rakouskem, jsme si vědomi, že průměrná výše objednávky z Maďarska nebude dosahovat stejných hodnot,“ přibližuje.
Pro Bonami byl maďarský trh do roku 2022 nejrychleji rostoucím novým trhem, na který společnost vstoupila, a zároveň také nejodolnějším v rámci východní Evropy, především díky tehdejším štědrým vládním výdajům.
„Po volbách v roce 2022 a také pod tlakem rychle rostoucí loňské inflace, jejíž míra byla v rámci Evropské unie v Maďarsku nejvyšší, poptávka po zbytném zboží, jako je home furnishing, velmi výrazně opadla. Výrazné ochlazení se tedy nevyhnulo ani Bonami, a tak e-shop v Maďarsku přestal růst. Aktuálně se situace lepší, ale nevidíme takové oživení jako v rámci jižněji položených trhů, jako je například Chorvatsko či Rumunsko,“ přiznává Klára Tomková z Bonami.
Notino, patřící mezi největší online prodejce kosmetiky po celé Evropě, na maďarský trh vstoupilo už v roce 2008. „Vloni se Maďarsko podle obratu zařadilo dokonce mezi deset nejúspěšnějších trhů. Celkově se Notinu v loňském roce ve středoevropských zemích dařilo, prodej zboží v Maďarsku však rostl nadprůměrně: meziroční obrat se zvedl o jedenatřicet procent, přičemž prodej parfémů hrál v tomto úspěchu klíčovou roli,“ říká tisková mluvčí firmy Alexandra Išuninová.
V současné době má Notino v Maďarsku dvě kamenné prodejny, které se nacházejí v prestižních budapešťských obchodních centrech Arena Mall a Mammut. Kromě toho poskytuje zákazníkům možnost online nákupu na e-shopu nebo v mobilní aplikaci.