Tři velké sociální sítě měly počátkem března globální výpadek. Zatímco ale v případě prvních dvou – Facebooku a Instagramu – jste si ho určitě všimli i vy, výpadek té třetí, tedy LinkedInu, zaznamenal málokdo. Jak si dnes vlastně vede nejznámější profesní síť?
LinkedIn je tu s námi už přes dvacet let. Oficiální spuštění připadlo na rok 2003, samotnou společnost ale založili americký internetový podnikatel Reid Hoffman a venture kapitalista Eric Ly o rok dříve, kdy sociální sítě teprve hledaly svou společenskou roli a postrádaly obchodní model.
Jejich projekt se již tehdy dost vymykal, přesto nad ním zpočátku řada lidí nevěřícně kroutila hlavami. Sázka na „nudnou“ sociální síť se ale vyplatila. V roce 2004 překonal LinkedIn první milion uživatelů a o dva roky později v březnu zaznamenal dokonce první měsíc v zisku. Za další tři roky již měla síť deset milionů uživatelů a dnes je jich více než miliarda.
V roce 2011 se již s akciemi Linkedinu čile obchodovalo na newyorské burze a ty šly z ruky do ruky. Krátce po IPO také síť vykázala inzertní příjmy 154,6 milionu dolarů, čímž o patnáct milionů dolarů předběhla tehdejší Twitter (dnes síť X).
Nejnovější kapitola Linkedinu se začala psát v roce 2016, kdy ho za 26 miliard dolarů koupil Microsoft a stáhl z burzy. Vedle gratulací začala kolovat šuškanda, že je to pro síť vrchol i konečná. Temná vize se však odmítla naplnit.
Microsoftu se naopak dobře povedlo využít dat LinkedInu, která propojil s různými nástroji své dlouhodobé dojné krávy, tedy Microsoft Office, a Linkedinu naopak dodal potřebné zdroje na další rozvoj. Příjmy sítě se po akvizici zvedly z částky okolo dvou miliard dolarů na více než patnáct miliard na konci loňského roku.
Jen novou práci si na Linkedinu každý týden aktivně hledá více než 65 milionů lidí, šest lidí je podle slov sítě každou minutu někam přijato a aktivní profil zde má přes 67 milionů společností.
Podle dat Pew Research Center z letošního ledna navíc obliba LinkedInu sice pomalu, ale setrvale roste, což je opačný trend než u ostatních podobně starých sociálních sítí.
Síť je dnes navštěvovanější než třeba Muskův X, Reddit, BeReal, Snapchat, nebo dokonce WhatsUp, a i když by se mohlo zdát, že se zde bude nacházet hlavně starší publikum, nejvíce dominují mileniálové, tvořící asi šedesát procent současných uživatelů. Rychle ale roste i počet uživatelů z generace Z, nastupujících do svých prvních zaměstnání.
Podle loňských dat společnosti Comscore zaznamenal Linkedin meziročně od dubna 2022 do dubna 2023 největší nárůst uživatelů mezi osmnáctým a čtyřiadvacátým rokem života hned po síti BeReal. Zatímco poslední jmenovaná jednička v této kategorii vyrostla o 103 procent, LinkedIn o 53.
Pro srovnání X vyrostla za stejné období v téže kategorii jen o šestnáct procent a TikTok o dvanáct.
Co se týče statistik, objevil LinkedIn ještě jedno zlaté vejce. Asi nikoho nepřekvapí, že 51 procent uživatelů má univerzitní vzdělání – 53 procent ale pochází z domácností s vysokým měsíčním příjmem. LinkedIn je tak z hlediska prodeje reklamy poklad.
A i když bychom si ho nejspíše nezařadili mezi sítě, které většina uživatelů navštíví alespoň jednou denně, i tady se čísla rychle zlepšují. Zatímco ještě na začátku covidové pandemie to bylo méně než dvacet procent, dnes už je to 69 procent.
LinkedIn navíc dělá všechno pro to, aby na své stránky dostala častěji i zbytek: čerstvě zaujala například zpráva o jeho plánu přidat na platformu jednoduché hry.
Zopakuje sociální síť, u které si většina populace nevzpomene ani na jméno jejího generálního ředitele (Ryan Roslansky, nemáte zač), někdejší herní úspěch Facebooku a Zyngy? Nebo o pořádný krok – první po vzniku LinkedIn influencerů – vedle?