Přehodím nohu přes rám, položím ji na pravý pedál, rozjedu se a levou nohu na druhé straně podvědomě pokládám do míst, kde obvykle u kola bývá druhý pedál. Jenže tady nic není.
Tohle kolo má všechno, co byste od klasického bicyklu čekali – dvě kola s výpletem, řídítka, sedlo. Až na klasické pedály a řetěz, ty tu chybí. Přesto už za pár sekund uháním pražskou Stromovkou rychlostí přes 40 km/h a všechny cyklisty a bruslaře nechávám hravě za sebou.
To, na čem sedím, se jmenuje Klement a je to prototyp stroje, který by už brzy mohl podle automobilky Škoda rozšířit možnosti městské mobility. Svoji premiéru měl letos na autosalonu v Ženevě, kde se na něm projel šéf Škody Bernhard Maier, a teď jsme se na něm svezli i my.
Klement je na první pohled elektrické kolo, ale ve skutečnosti (a z pohledu legislativy) je to spíš elektrický moped, na který by v běžném provozu byl potřeba řidičský průkaz na nejmenší motorky a který by musel být vybaven státní poznávací značkou. To je ale zatím hudba budoucnosti.
Futuristické vozítko totiž pohání elektromotor o výkonu 4 kW uložený v zadním náboji, kterému dodávají výkon dvě baterie s celkovou kapacitou 1250 Wh. Tahle kombinace pak dokáže Klementa rozjet až na rychlost 45 km/h a vydržet by měl na jedno nabití kolem 60 kilometrů.
Revoluční je na tom všem ovšem způsob, jakým se Klement ovládá. Místo klasických pedálů jsou tady dvě stupačky, které se naklánějí – když nohou zatlačíte dopředu, rozsvítí se zelené podsvícení a Klement zrychlí. A když zatlačíte patou dozadu, začne naopak brzdit.
Funguje to skvěle a po pár úvodních sekundách si na nezvyklé ovládání zvyknete. Dokonce tak moc, až se autor tohoto textu po chvíli přistihl, že po cyklostezce uhání maximální rychlostí. Přiznávám, kombinace velké rychlosti a zvědavých pohledů kolemjdoucích byla docela opojná.
Klement má přitom vychytávek víc. Na tyči rámu před řidítky je držák na mobil s indukčním nabíjením, řídítka jsou zakončena LED proužky, které slouží jako blinkry, na zadní vidlici má brzdové světlo, je vybaven ABS a dobít by měl jít i z běžné zásuvky za 2,5 hodiny.
Pro Škodu nejde o žádný velký úkrok stranou, protože zakladatelé automobilky Václav Klement a Václav Laurin v roce 1895 začínali právě výrobou kol a motorek. Škoda také dlouhodobě sponzoruje cyklistické závody a už několik let vyrábí vlastní řadu elektrických kol.
Klement jde ale o výrazný kus dál do budoucnosti. Právě na něm Maier v Ženevě demonstroval, že budoucnost mladoboleslavské automobilky má být elektrická. I proto teď Maier tlačí na to, aby se Klement dostal do sériové výroby, ale oficiálně potvrzené to ještě není.
Škoda teď vyhodnocuje první reakce, podle kterých se bude Klement dál upravovat. Možné je, že na řídítka přibude páčka mechanické brzdy pro případ, že by ta elektronická selhala, otázkou také je, jestli by se do sériové výroby dostal i unikátní systém ovládání rychlosti.
Relativně nízko nad zemí položené stupačky totiž budou problematické na hrbolatém terénu a nevýhodou by mohly být i v krizové situaci, kdy je potřeba okamžitě zabrzdit. Proto ve Škodě uvažují i o přesunu ovládání do otáčivé rukojeti řídítek – podobně jako u motorek.
Pokud se Klement skutečně dočká sériové výroby, podle informací Forbesu by se jeho cena mohla pohybovat mezi třemi a čtyřmi tisíci eur. Začínala by tedy na zhruba 78 tisících korun.