Jak mít v tuzemsku prosperující a konkurenceschopnou potravinářskou firmu? A jak zastavit padající soběstačnost Česka? „Nám se osvědčily investice do automatizace, soustředíme se na výrobky s vyšší přidanou hodnotou a v posledních letech investujeme i do úspor energií,“ říká generální ředitel Drůbežářského závodu Klatovy David Bednář.
V BrandVoice podcastu se potkal s prezidentkou Potravinářské komory ČR Danou Večeřovou a oba se shodli: cesta k větší potravinové soběstačnosti vede přes inovace a jasný plán státu.
Zatímco u obilovin, mléka nebo hovězího dokáže tuzemská produkce pokrýt spotřebu obyvatel, u jiných komodit je to výrazně horší. „Trošku mě mrzí, že podle strategie ministerstva zemědělství bychom měli být do roku 2030 v řadě komodit výrazně soběstačnější, ale bohužel se neděje nic, co by vedlo k tomu, aby se tento cíl naplnil,“ říká Dana Večeřová.
Jako příklad dává drůbeží maso: podle údajů komory se soběstačnost Česka během posledních let snížila o deset procent, a výhled na příští dva roky počítá dokonce s patnáctiprocentním poklesem.
„Největším zahraničním konkurentem je Polsko, které je aktuálně evropskou jedničkou v produkci drůbežího masa. Soutěžíme i s konkurencí ze zemí, jako je Ukrajina nebo Brazílie. Z našeho pohledu to ale není férová soutěž. Tamní firmy nemají tak přísné podmínky pro zemědělství ani pro produkci potravin,“ míní David Bednář.
Cestou k úspěchu jsou podle něj kromě narovnání podmínek i investice do robotizace, ale i do nových výrobků, které budou v souladu se současnými trendy. „Nám se miliarda a půl, kterou jsme investovali, jednoznačně vrací,“ potvrzuje Bednář.
Do čeho v Klatovech investovali a jak se to projevilo na výsledcích firmy? Která tuzemská odvětví jsou nejvíce ohrožená? A jak dostat do Česka více pracovníků ze zahraničí, když lidé chybí téměř v každé větší firmě? Celou diskusi si můžete poslechnout v novém díle Forbes BrandVoice podcastu.