Markus Witte a Thomas Hall se chtěli učit španělsky, když ale hledali na internetu, nenašli žádný online kurz. To se psal rok 2007 a oni se s dalšími dvěma kamarády rozhodli díru na trhu zaplnit kurzem a později i aplikací Babbel. A právě z té se za 12 let stala nejprodávanější aplikace na učení jazyků s miliony platících uživatelů.
„Pronajali jsme si malý prostor nad jednou berlínskou modelingovou agenturou a vůbec jsme nevěděli, co děláme. Nejdřív jsme si mysleli, že budeme jen spojovat lidi různých národností, aby se od sebe učili navzájem,“ popsal Markus Witte Forbesu na berlínské konferenci TOA.
Velmi brzo si ale uvědomili, že před sebou mají mnohem větší úkol, původně neplacenou platformu po roce přetvořili na placený produkt a začali spolupracovat s lingvisty a učiteli z celého světa za účelem vytvoření metodologie, která má studující připravit na každodenní konverzace v reálném životě (na rozdíl od neplacené jedničky na trhu Duolingo, která využívá algoritmy).
„Na začátku jsme měli problém s placením účtů a lidí. Než jsme se stali prémiovou službou, neměli jsme žádný byznysplán, náš model ležel pouze na inzerentech, pro které ale nebyla platforma zajímavá, takže jsme málem zbankrotovali. Pak nám to ale došlo – musíme z uživatelů udělat zákazníky a veškerou pozornost už soustředit jen na ně,“ vysvětluje Witte, jehož aplikace vás podle typu předplatného naučí jazyk zhruba za 10 eur měsíčně.
Jeho tým má v současnosti 750 členů s kancelářemi v Berlíně a v New Yorku, zaměstnává stovky učitelů a lingvistů více než 50 národností, protože každý kurz vytváří speciálně pro danou kombinaci jazyků.
„Nic nekopírujeme, nepřekládáme ani uživatelsky negenerujeme a náš tým roste s tím, jak roste počet jazyků,“ říká Witte, který pod německou společností Lesson Nine GmBH se svým týmem a dalšími spoluvlastníky naprogramoval už 14 jazyků.
Správný rozjezd a směr jim zajistila tři kola investic. První v roce 2008, druhé v roce 2013 ve výši 10 milionů dolarů a třetí v roce 2015 ve výši 22 milionů dolarů, přičemž do projektu vložily peníze společnosti jako IBB Investment Company, Kizoo Technology Ventures, Reed Elsevier Ventures, Nokia Growth Partners nebo Scottish Equity Partners.
Zisku dosáhli po čtyřech letech od založení (v roce 2011), jejich každoroční příjmy dělají více než 100 milionů eur a minulý rok jen za oceánem, kde v roce 2015 otevřeli pobočku, dosáhl počet jejich předplatitelů jednoho milionu.
„Amerika byla pro nás výzva, protože každý trh má specifické potřeby a jiné představy, co to znamená mluvit plynule,“ říká Witte, kterému nakonec právě Spojené státy vynášejí nejvíc.
A protože chtějí jít ještě dál, koupili minulý rok německý startup na zprostředkování jazykových pobytů Lingo Ventura. Ten přejmenovali na Babbel Travel, a zatímco řídí obě platformy zároveň, do budoucna plánují jejich propojení, takže aplikace by vám měla nabídnout například jazykový pobyt na míru.
„Učit se nový jazyk je mnohem víc než jen dávat slova dohromady. Je to komplexní chování, které je nám přirozené. I proto mám pocit, že jsme po 12 letech pořád na začátku něčeho velkého,“ říká Witte.