Bohaté kytice, hravé barvy a dvě ambiciózní sestry. Jedna z nich váže pugéty jemných růží a hortenzií do elegantního vrstevnatého papíru, druhé se nedaří odtrhnout telefon od ucha, přes který stvrzuje stále nové zakázky. Věčně nestíhají. Tak nějak vypadá běžný provoz ve Fleur21.
První myšlenka vlastního květinářství se zrodila, když Ha An Hoang přišla o práci jako účetní. Chyběla jí k tomu ale odvaha i zkušenosti. A navíc ji od nápadu s květinovým byznysem odrazovalo okolí. Mladší sestra Ngoc Anh Hoang ji však nakonec přesvědčila, aby si společně založily byznys, který dnes rozkvétá, a to nejen díky úspěchu na sociálních sítích.
„Otevřely jsme si květinářství, abychom lidem umožnily darovat radost,“ říká sedmadvacetiletá Ha An, která vyměnila kancelářský život a excelové tabulky za okvětní lístky. Floristice jako hobby se věnovala po večerech po práci. „Úplně jsem u toho vypla a soustředila se jen na kytky. A moc mě to bavilo.“
Květiny dělají lidem radost a dokážou také ohromit svou krásou. A právě to chtěla dopřát své rodině a blízkým, když je čím dál častěji obdarovávala svými výtvory.
„Když tě ty kytky baví, tak do nich jdi,“ řekla jí přesvědčivě mladší Ngoc Anh, známá jako Terka, která odešla od studia oděvního návrhářství, aby s Ha An rozjely společný byznys od nuly.
V pražské Sapě si pronajaly prostor o třiceti metrech čtverečních, který proměnily ve skromný kamenný obchod, v němž spolu trávily veškerý čas. Nezvykle stísněná plocha jen tak tak stačila k odbavování všech objednávek. Po několika měsících se už k obchodu přidal e-shop a nečekaná vlna zájmu o kytice na sociálních sítích, na které se sestry vezou dodnes.
Do květin se zamilovaly už v roce 2008, o více než devět tisíc kilometrů dál. Tehdy se dospívající dívky přestěhovaly do vietnamské provincie Nghe An, kam chodily do školy. „Poprvé jsme objevily květiny, které jsme předtím nikde v Česku neviděly,“ vzpomínají. Vnímaly prý jejich promyšlené uspořádání i důraz na estetičnost. A nadšení z objevování se jich drží do dnešního dne.
„Ze začátku jsme se ničím neodlišovaly, bála jsem se vystupovat z davu,“ líčí Ha An s určitou dávkou sebereflexe. To platilo až do chvíle, než přišla Terka s návrhem odvážného designu, který je pro Fleur21 nyní charakteristický.
Kytice vietnamských sester totiž propojují evropskou floristiku s moderními trendy z Asie, kombinující nevšední druhy květin s jemnými pastelovými barvami.
„Nejkrásnější kytky v dnešní době už za dvě stě až tři sta korun nepořídíte, je třeba do nich více investovat,“ tvrdí Ha An. Ceny jejich kytic se pohybují od 450 korun a výš. Květiny, kterých ročně prodají za několik milionů korun, odebírají jak od českých farem, tak ze zahraničí. Mezi ty nejpopulárnější patří mix kytic nebo trvalka gypsophila, známá jako nevěstin závoj.
Ještě jednou věcí se jejich květinová aranžmá liší od konkurence – kytice balí do takzvaného paper wrappingu, kterým získávají nejen celistvý tvar, ale i osobitost. Na českém trhu jde o něco, co zatím zákazníci běžně nevídají. Navíc jsou kytice ponořené do vaku s vodou a výživou, díky kterému vydrží déle.
„Spoustu nocí jsme probrečely a taky se prohádaly,“ přibližuje Ha An zákulisí procesu, do kterého společně se sestrou vložily mnoho času i úsilí. Při naší neformální konverzaci se při zmínce o Terce záhy rozpláče.
Láska ke květinám je totiž sice přivedla ke společnému podnikání, ale právě společný byznys jim v začátcích narušil sesterské pouto.
Jejich odlišné povahy i to, že spolu trávily každou chvíli v práci i mimo ni, pro ně byly náročnou výzvou. Naštěstí se vztah mezi sourozenci po dvou letech, co se jejich malá květinová firma rozrostla, zlepšil.
Druhý obchod, který majitelky otevřely v pražském Braníku, se rozprostírá na ploše 130 metrů čtverečních a slouží zároveň jako vysněný ateliér. Má ho na starosti Terka, která tam mimo jiné vede skupinové workshopy vázání květin i věnců. Jde tak o zážitek, při němž si může kdokoli vyzkoušet ruční práci a splnit si na pár hodin květinový sen.
„Jsem na Terku hrdá, že zvládne ve dvaadvaceti vést celou pobočku. Obzvlášť v náročné dny, jako je Valentýn nebo MDŽ, kdy prodáme kolem čtyř až pěti set květin,“ dodává Ha An. Během takového dne se jejich tržby vyšplhají až na několikanásobek běžného dne.
Značku Fleur21 vybudovaly částečně na úspěchu jejich sociálních sítí. „Lidé tě sledují jako osobnost, chtějí vidět, kdo za kytkami stojí. Je to osobitější, nesdílíš jen výsledný produkt, ale také celý proces a úsilí, které se za ním skrývají,“ věří obě sestry.
Vietnamské klientele se věnuje Ha An a komunikuje s ní hlavně na Facebooku. V živém vysílání napodobuje trend „livestream shopping“, který je v Asii na vzestupu. Jde v podstatě o fúzi e-shopu a živého vysílání, kdy mohou zákazníci přímo interagovat s prodávajícím a klást otázky i nakupovat.
TikTok je zase platforma, kterou ovládá mladší ze sester. Terka na něm přibližuje zákulisí provozu květinového obchodu, třeba tím, jak takový den v životě floristky vypadá. A očividně se daří – na svém profilu dosud nasbírala přes 150 tisíc lajků a tisíce sledujících.
Mezi nejvytíženější dny v roce pro ně díky specifické klientele patří také nový lunární rok a Den vietnamských žen, spadající na 20. října. A jak takový den probíhá?
„Přijdou nám květiny, dáme jim napít, pak je přichystáme, očistíme a začneme vázat. Noc před velkým dnem se snažíme mít skoro všechno hotové. To se většinou nedaří, a tak nezbývá, než si včasně přivstat a nachystat zbytek.“
„Nemáme čas samy na sebe, ani na to si dojít na záchod,“ přibližuje Terka s klidným hlasem. „Ale stojí to za to. Vždy to nějak zvládneme a nakonec si řekneme, že jsme husté,“ směje se.
V obchodě většinou narazíte kromě sester také na další dvě stálé zaměstnankyně. Ve výjimečně vytížené dny jim pak vypomáhá rodina, příbuzní a přátelé – v jeden den se jich tak na jednom místě sejde až dvacet.
„A když mám špatný den, náladu mi vždycky zvedne zákazník, kterému udělá naše kytice radost. Co teprve, když se nám někoho podaří dojmout k slzám,“ rozzáří se Terka. V něžných pugétech zkrátka tyhle dvě sestry našly způsob, jak sdílet radost, krásu i část sebe.