Na masce pádící kůň, pod kapotou pětilitrový motor. Ford Mustang slaví šedesáté narozeniny, a tak na svět přišla už jeho sedmá generace. I když je trendem elektro, tady po nastartování tiché předení nečekejte.
Ford se netají tím, že to s elektromobilitou zatím tolik nepřehání. Ne, že by šlápl v jejím vývoji na brzdu, ale s nástupem tolik nepospíchá. Na galavečeru největší rodinných firem, který Forbes pořádal na zámku Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou, tuhle filozofii potvrdil zástupce americké automobilky Libor Beneš.
Na každém elektromobilu ztrácí Ford sto tisíc dolarů. „I většina ostatních značek na elektromobilech prodělává, jen o tom nemluví,“ konstatoval.
„Jde o novou technologii, která vyžadovala obrovské investice a zatím ten objem prodaných vozů není, jaký se očekával. U nás konkrétně jsou to tři procenta, proto se musí dotovat z ostatních vozů se spalovacími nebo hybridními motory,“ vysvětlil Libor Beneš.
Značka, kterou v roce 1903 založil Henry Ford, je jednou z nejstarších a nejdéle působících firem světa. Až do padesátých let byla stoprocentně vlastněná rodinou Fordů, dnes v ní drží čtyřicetiprocentní podíl a rozhodovací pravomoce.
Beneš zmínil jednu pikantnost: Ford svého času nechtěně figuroval ve statistikách britské policie. Ta v sedmdesátých letech oficiálně oznámila, že při devadesáti procentech loupeží použili zločinci Ford Transit, protože šlo o výkonné, prostorné a spolehlivé auto.
„Nevím, zda je to tak stále, ale co se nezměnilo, je jeho charakteristika,“ věří Libor Beneš. Vedle nadšeného vynálezce a konstruktéra Henryho Forda je legenda značky spojena i s jeho vnukem Henrym Fordem II., kterého proslavilo rivalství s Enzou Ferrarim, jehož vozy vítězily na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965.
Když italskou stáj v roce 1966 poprvé porazil Ford GT40, bylo to pro Forda zadostiučinění po odmítnutém spojení obou automobilek. Zároveň však pravnuk nastartoval úpadek firmy během ropné krize v sedmesátých letech, když paličatě trval na vývoji velkých aut.