Na příbězích Boba a Bobka vyrostly generace dětí a před osmi lety se oba králíci jako maskoti připomenuli hokejovým fanouškům. Letošní mistrovské repete pak ikonickou dvojici opět vystřelilo do popředí diváckého zájmu.
Postavičky králíků z klobouku stvořil karikaturista a ilustrátor Vladimír Jiránek a na televizních obrazovkách se poprvé objevily v roce 1979. O bezmála půl století později si je nemohou vynachválit fanoušci, ale také zahraniční novináři. Suvenýry s králičí podobiznou mizely ze stánků závratným tempem a odnést si z utkání plyšáka byla skoro povinnost.
Držitelem práv ke králíkům je BoBa STUDIO a podle Petra Horáčka, šéfa JT Capital, který je jednatelem studia, už chtějí práva na postavičky například v Polsku nebo Maďarsku. „Je to momentálně naše nejúspěšnější licenční značka v zemi,“ říká Horáček, jehož firma zastupuje a vlastní padesát procent práv k další české ikonické dvojici: postavičkám Pata a Mata.
Úspěch králíků na mistrovství pomůže i partnerům, kteří už mají licenční práva koupená: například firmy Profimed, kde se králíci objevují na zubních kartáčcích nebo na pastě, či lokální značky Šijeme srdcem nebo Fusakle.
„Od roku 2013, kdy jsme práva na Boba a Bobka koupili, ten brand rozvíjíme a pracujeme na něm. Nedáváme licenci každému, snažíme se králíky chránit, aby se pak neobjevili na produktech, které nejsou solidní,“ tvrdí Horáček.
Partnerství s hokejovým svazem se zrodilo poprvé už v roce 2015, kdy byli Bob a Bobek zřejmě jedni z prvních maskotů, kteří vystupovali ve dvojici. Jejich letošní účast se pak se svazem domlouvala průběžně během let a intenzivněji posledních několik měsíců před šampionátem.
Firma dodala i kostýmy, v nichž vystupovali tanečníci z kanadského Québecu. Ti pečlivě studovali charakteristické pohyby postaviček, které mají ztvárnit. „Letos jsme jim kostýmy daleko více přizpůsobili. Měli víc průduchů a byli v nich daleko pružnější než v roce 2015. Díky tomu předváděli různá akrobatická čísla a taneční kreace a ten tvar držel,“ pochvaluje si Horáček.
V Praze i Ostravě se tanečníků vystřídalo více. Kanadská firma, která je školí, spolupracuje s Mezinárodní hokejovou federací na každém mistrovství už od roku 2008 a maskoty tak dodává na klíč. „Animátoři nesmí na fanoušky mluvit a nesmí narušovat pohádkový příběh. Naopak musí rozumět, jak se daná postava chová a proč,“ připomíná šéf JT Capital.
Letošní úspěch králíků by mohl pomoci i novému filmu, který BoBa STUDIO připravuje. Celovečerní příběh Boba a Bobka chce pustit do kin letos 5. prosince, vyrobených už je prvních pětatřicet minut.
„Půjde o milý a úsměvný příběh, graficky barvitější, aby se líbil současným dětem. Nové budou i hlasy králíků: namísto Josefa Dvořáka je namluví bratři Kryštof a Matěj Hádkovi. Roli záporáka pak dostal Milan Šteindler,“ nastiňuje Petr Horáček.
Právě v podání sourozenců Hádkových už se králíci převedli v letošním spotu na mistrovství světa.