Jsou dva a potkali se nikoli u Kolína, ale v Zábřehu na Moravě. Sedávali spolu na polorozbořené zídce a snili o tom, že jednou z malého města odejdou a dobudou svět. Dnes tvoří úspěšný designový nábytek, který nakonec vyrábějí tam, odkud chtěli pryč.
Ondřej Zita a Luděk Šteigl se znají už od puberty. Po střední škole se jejich cesty na chvíli rozešly – Ondřej šel studovat grafický design a vizuální komunikaci u profesora Rostislava Vaňka na UMPRUM, Luděk s výučním listem truhláře se zamířil naučit řemeslo a vydělat peníze do Londýna.
„Tehdy bylo naším hlavním cílem dostat se z toho malého města pryč. Copak Luděk, ten je ještě ze Zábřehu, ale já jsem z Kolšova, kde žije 721 obyvatel. Věděli jsme, že jestli máme někdy něco dokázat, musíme odejít,“ vzpomíná Zita v showroomu v pražských Holešovicích.
Nade dveřmi, kterými vcházím dovnitř, visí logo Master & Master – značky, kterou kamarádi založili před deseti lety. Po získání Zitova titulu a návratu Šteigla z Londýna se rozhodli, že je čas vrhnout se do podnikání. Nejdříve zkoušeli rozjet výrobu otrubových těstovin: měli připravený prototyp a nakoupené stroje i recepturu.
Nakonec jim nevyšel dohodnutý pronájem výrobny a projekt skončil dříve, než vůbec začal. Dva podnikavce napadlo vyrábět balicí papír nebo prodávat ryby, ale nic z toho nefungovalo.
Museli se vrátit na začátek. Sedli si znovu na starou zídku a řekli si, že by měli dělat to, v čem jsou dobří a čemu rozumějí: využít toho, že Zita zná designéry a Šteigl má technické dovednosti a rozumí řemeslu. „Většinou k nejjednoduššímu řešení vede nejdelší cesta. Rozhodli jsme se pro nábytek, který budeme vyrábět sériově, bude nás bavit a bude se odlišovat,“ shrnuje Zita.
Nejdříve se spojili s designérem Michalem Maláškem, který pro ně navrhl drátěné stolové podnože Diamond. A hned prvním produktem se trefili do ducha tehdejší doby.
„V uvozovkách jde o pár zohýbaných drátů, ale jejich design jim dává velkou přidanou hodnotu. Spojením jednoduchých forem vznikne věc, která je v interiéru výrazná,“ říká Šteigl.
Právě ohýbaný ocelový drát se později stal poznávacím znamením jejich značky. Objednávky na podnože chodily přes e-shop a díky tomu se nemuseli omezovat jen na Česko, ale už první balíky odesílali do světa.
„Učili jsme se všechno za pochodu, kolik stojí balení, poštovné, jak nacenit zboží,“ vzpomíná Zita. Do podnikání vložili na začátku rovným dílem oba své úspory a dodnes mají ve firmě každý polovinu. Zita se stará o prodej a zákazníky, Šteigl o výrobu.
Nejprve jim vyráběl podnože Michal Malášek sám, ve sklepě svého domu. Hotové je pak dodával Ondřejovi, který je skladoval v garsonce na Letné a expedoval dál k zákazníkům. „V jednu chvíli už toho bylo moc, všude byly balíky, tak jsme si našli výrobce na Moravě a v Praze otevřeli malý showroom. A nakonec začali stavět vlastní výrobu,“ rekapituluje Zita.
S ní se vrátili zpět do Zábřehu na Moravě, odkud jako teenageři toužili utéct. Desetičlenný tým truhlářů, svářečů a zámečníků dnes pracuje v hale, kde kdysi klapaly šicí stroje. Teď tu ručně opracovávají dubové fošny a frézují borovicovou překližku na pětiosém CNC stroji.
Začínali se stoly, k nim později přidali policové systémy a doplňky a postupně se „prořezali“ až k židli, která je dnes pro značku Master & Master typická.
Prvním sedacím nábytkem v jejich nabídce se v roce 2018 stala kruhová křesílka Cocon od návrhářky Lucie Koldové. S tou se znal Ondřej Zita ze školy. „Nikdo nám to křesílko ale nechtěl vyrobit, tak jsme se museli vše naučit sami – jak ohýbat překližku, jak vše slepit, aby to drželo… Dost jsme si to na začátku zkomplikovali, je to takový výrobní majstrštyk,“ přiznává Zita.
O dva roky později dostala Lucie zadání na návrh jednoduché a univerzální židle. A přišla s nápadem, který připomíná školní nábytek, ale je ozvláštněný madlem, za něž se dá židle chytit a odsunout od stolu nebo může posloužit i jako háček na kabelku.
Spolupráce s jednou z nejvlivnějších žen Česka pomohla u některých zákazníků přeskočit důležitou laťku. Hned ve dvou letech – 2019 a 2021 – získali Master & Master ocenění Czech Grand Design v kategorii Výrobce roku a před třemi lety se stali i vítězem Cen Designbloku.
Na další ocenění aspirují i jejich letošní novinky. Nedávno představili masivní dubový stůl od edit! architects a květinové stolky Jiřího Pelcla. „Jirka pro nás navrhl asi nejvíce produktů, od židlí po stoly a úložné systémy. Pochází z Postřelmova, což je městečko mezi Šumperkem a Zábřehem. Vlastně si nás sám našel a skvěle si rozumíme,“ pochvaluje si Zita.
Designér pro značku nově navrhl objemnější kus nábytku: sofa, do něhož se usadí i návštěvníci letošního Designbloku. V následujících měsících do portfolia přibude zrcadlo od studia Dechem. Právě s ním a firmou Todus, vyrábějící exteriérový nábytek, mají Master & Master propojený showroom.
„S Míšou a Jakubem ze studia Dechem se známe také ze studií. Nově jsme se propojili produktově. Navrhli zrcadlo, které teď vyrábíme, a nám tu visí jejich světla a oni používají zase naše knihovny,“ ukazuje Ondřej na jednotlivé kousky.
Sen, který si kamarádi přáli na zídce v Zábřehu, se tak postupně plní. Předloni dosáhli na necelých čtrnáct milionů korun obratu, loni na 18,5 milionu a letos počítají s obdobným meziročním růstem. Jako většině výrobců se jim dařilo za covidu, kdy se lidé v lockdownech chtěli obklopovat hezkými věcmi a nebylo jim líto za ně utrácet peníze.
I proto se značka snaží spolupracovat s renomovanými architekty a hotely, kteří je mohou následně doporučit rezidentům, developerům i dalším majitelům a majitelkám.
Nábytkem vybavili například nově zrekonstruovaný hotel Perk v Šumperku nebo zahrádku restaurace Čestr na pražských Vinohradech. „Soustřeďujeme se na sériovou výrobu, zákazníci si mohou vybírat z našich kolekcí, ale vyjdeme jim vstříc, když potřebují jinou barevnost nebo něco zmenšit, zvětšit. Zakládáme si na výrobě v Česku, z kvalitních materiálů,“ tvrdí Zita.
Právě materiály je poslední dobou potrápily: zatímco nákupu nábytku dobře nahrála pandemie, byznysové důsledky měl ruský vpád na Ukrajinu, kdy válka zamíchala s cenami železa i dostupností materiálů.
„Bylo to opravdu nejhorší období, co jsem za dobu našeho podnikání zažil. Dostat překližku ze zahraničí byl tehdy opravdu problém,“ vzpomíná Šteigl na zpřetrhání dodavatelských řetězců.
K výrobě tehdy používali především březovou překližku – a ta nejbělejší a nejkvalitnější bříza roste v severních polohách Ruska a Běloruska. Kvůli válečnému konfliktu začali Master & Master spolupracovat s dodavateli z Lotyšska, Litvy nebo Finska a postupně nahrazují břízu dalšími materiály. Nově si pohrávají třeba s recyklovaným plastem a zkoušejí také mramor.
Základním materiálem ale nadále zůstává dřevo a kov a také látky, které odebírají od dánského výrobce. A proč svou značku vlastně pojmenovali po mistrech?
„Mám ze školy titul Master of Arts a Luděk je mistr výroby. Kdysi jsme četli poučku, jaký vybrat název firmy, aby byla úspěšná. Jednou z rad bylo, že když jste velká firma, tvařte se jako malá a naopak. Tak jsem si říkal, že potřebujeme velké jméno – a každá velká firma má v názvu &,“ vysvětluje Ondřej Zita.
Produkty dodávají do celé Evropy a občas nějaký pošlou i do jiných koutů světa, nicméně kvůli vysokým nákladům na dopravu mimo Evropskou unii jen výjimečně. „Spoustu objednávek máme z Německa, kde se zákazníkům líbí náš střídmý styl, oproti třeba Francouzům, kteří preferují větší zdobnost. I proto plánujeme otevřít v Berlíně showroom,“ nastiňuje Zita.