Ze studentského projektu, který měl pouze spojovat mladé autory, roste pomalu, ale jistě samostatná a sebevědomá značka Nalejto. Designérky tvoří netradiční porcelánové nádobí i doplňky do domácnosti. Baví je kontrast historie a současnosti.

„Nápad založit společnou značku přišel v roce 2015, ještě při studiu na ZČU v Plzni. Chtěly jsme budovat něco svého a získat více příležitostí, kde se prezentovat,“ vzpomínají designérky. Přihlásily se na několik designových přehlídek a po kladných ohlasech získaly sebevědomí jít do podnikání naplno. 

Nalejto ale tehdy zakládali ve více lidech. Ke značce proto přistupovali jako k designérskému uskupení autorů, které se může i výstavu od výstavy měnit. „Nějakou dobu pak trvalo, než se to ustálilo a vykrystalizovalo v podobu, jakou má Nalejto nyní.“

Dnes tak značku tvoří ve složení Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková. Společně navrhují a vyrábějí převážně užité produkty z porcelánu a keramiky. Jelikož si rozumí profesně i lidsky, spolupráce je naprosto bezproblémová. Každá navíc vyniká v něčem jiném, což dohromady funguje jako skvělý byznys model. 

Situace se však během let různě proměňovala. „Jedna z nás odjela na delší dobu do zahraničí, další potřebovala tvůrčí pauzu nebo se více věnovat osobnímu životu, práci či jiným projektům. Od toho se vždy odvíjela i časová investice do značky, kterou jsme ale i tak rozvíjely dál. V tom je výhoda podnikání ve třech – vždycky se někdo z nás ujal kormidla,“ vysvětluje Záhorková. 

Na projektech se většinou podílí všechny tři – vše společně konzultují a vymýšlí. Kalivodová je v oboru už přes osmnáct let a má ve firmě roli head of technology u každého nového produktu nebo zakázky.

Záhorková má díky svým organizačním schopnostem pod palcem komunikaci a prezentaci značky. A analytická povaha Vasilové zase kolegyně dokáže usměrnit, aby si – jak samy říkají – nestavěly vzdušné zámky.

Vždy záleží na konkrétní zakázce či projektu. „Někdy tvorbu designu řídí jen jedna z nás, jindy je to naopak dlouhý společný proces, kdy na designu kooperujeme. Práci na dílčích částech si pak snažíme dělit a vyvažovat podle aktuálních možností každé z nás. Jedna třeba vyrobí formy, druhá odlitky,“ popisuje Kalivodová. 

Autorské kolekce tvoří podle toho, kolik mají zrovna zakázek či osobních projektů. „Snažíme se ale minimálně jednou za rok nějakou novinku do portfolia přidat a odprezentovat ji – většinou na Designbloku,“ upřesňuje Záhorková.

Při navrhování z porcelánu je však celý proces velmi zdlouhavý a trvá několik měsíců, někdy i rok.

Jedním ze společných témat, ke kterému se v autorských kolekcích vracejí, je tradice versus progresivní současnost.

„Máme rády, když produkty mají nějakou skrytou myšlenku. A to buď v technologii výroby nebo příběhu. Při navrhování designu a vymýšlení konceptu se často inspirujeme třeba historií, kdy ale narážíme na paradoxy současné doby, materiálů, technologií,“ říká Vasilová.  

A tak vznikla třeba kolekce Swallow s reliéfem vytvořeným z plastu, který tradiční keramické produkty obaluje nánosy všudypřítomného plastového odpadu. Nebo třeba experimentální kolekce .3dm, která je frézovaná 3D frézou přímo do porcelánu. 

V nabídce Nalejto najdete především vázy, nádobí či svítidla. Ceny za ně se pohybují v řádech stovek a tisícovek korun. Veřejnost zaujaly i kolaborací se značkou Knedlo zelo wear, s níž připravily talíře a hrníčky s tematikou českého gastro folkloru.

Velkou část tvorby pokrývá také zakázková výroba. Často se jedná o nádobí pro kavárny, dózy na krémy, dárky pro firemní klienty, brandové produkty na míru. Ozývají se i agentury zastupující korporáty. 

Pro značku mmnt zpěvačky Ewy Farne například vyráběly nádoby na svíčky, hrnky na míru pro Ca-phe & more a jejich kavárnu a květinový ateliér Metok nebo dózičky na míru pro výrobce přírodní kosmetiky Biorythme.

„Občas se naskytne příležitost pracovat i na opravdové raritě, aktuálně máme na stole třeba rekonstrukci porcelánového dílu z historického lisu na kachnu,“ usmívá se Vasilová. Svůj originál ale poptávají i jednotlivci, kteří produkty dále zpracovávají vlastní kresbou nebo grafikou.

Zatímco dříve tvořily designérky zhruba jednu až dvě zakázky za rok a raději se soustředily na vlastní produkci, v poslední době se karta obrací: „Zajímavých zakázek přichází opravdu hodně a my je nechceme odmítat – můžou nám přinést větší stabilitu,“ konstatuje Záhorková. 

Vedle autorských projektů a zakázkové výroby se designérky věnují i tvorbě volných objektů. Při volnější tvorbě si totiž mohou trochu odpočinout a experimentovat s materiály.

Vasilová například vytvořila kolekci Buď a nebo se stékavými glazurami, Kalivodová zase ráda propojuje techniky skla a porcelánu a momentálně v rámci doktorátu vyvíjí seladonové glazury v kombinaci s 3D tiskem porcelánu. 

Záhorkové „mísy“ Initium pak vznikají netradičně z porcelánového prachu. Má za sebou i velmi úspěšný umělecko-sociální projekt Tak to bylo, který vystupuje z řady klasické designérské práce a loni docestoval až do Milána na výstavu Made by Fire.

Záhorková vybízí seniory, aby nakreslili svůj životní příběh a vzpomínky. Ty následně přenáší na porcelánové nádobí. Stejně tak si můžete nechat vyrobit talíře třeba i s obrázky vašich dětí. 

Finanční stránku projektu řeší za pochodu. „Nikdy jsme to neměly tak, že bychom si přesně určily, kolik která z nás do projektu vloží peněz. Ze začátku to byla převážně investice jen do nezbytných věcí. Materiály, realizace projektů, přípravy na výstavu, fotografové, propagační tiskoviny,“ vypočítává Záhorková. 

Vždy se snaží brát v potaz spoustu proměnných – co si mohou dovolit či jak se investice vrátí. I proto mnoho věcí stále dělají vlastními silami. Na začátku jim pomohly také rodiny a zafungovalo i to, že díky studiu získaly spoustu cenných kontaktů.

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

„Vždy jsme se na někoho mohly obrátit s žádostí o pomoc nebo sdílení. Byznys je zkrátka hodně o kontaktech,“ shodují se designérky. 

Autorky se vedle Nalejto věnují i dalším projektům. Nejenom, že se chtějí realizovat i jinak a jinde, samostatný projekt ale doposud nebyl tak výdělečný, jak si přály.

„Nechtěly jsme opouštět rozjeté projekty, když firma neměla vybudované dostatečné základy a odbyt pro to, aby nás uživila. Tak jsme Nalejto postupně budovaly současně s jinými projekty, až do teď, kdy už to ten potenciál snad brzy bude mít,“ vysvětluje Lenka. 

Zakázek ale přibývá, a tak si designérky jen potvrzují, že trpělivost, vytrvalost a houževnatost se vyplácí a jen kontakty či peníze podnikání nespasí. S rostoucím obratem budou investovat do rozvoje firmy, reklamy, vybavení dílny, výstav, nových kolekcí a celkového zlepšování služeb. 

„Momentálně pracujeme na několika zakázkách a na stabilizaci výroby aktuální produkce. Vyrábíme nové designové květináče, točíme kampaň na Instagram a plánujeme kolekci, která bude dílem všech tří. Baví nás designové přehlídky a výhledově plánujeme uspořádat další vlastní výstavu,“ nastiňují své plány.