Ambicí tvůrců aplikace Graet je stát se světoznámou digitální platformou, na které mohou sportovci prezentovat svůj talent, najít agenty a získávat peníze od podporovatelů. A má už důvěru dvou významných tuzemských fondů.
Bývalého hokejistu Kroniho Muse a programátora Tomáše Voslaře spojil podnikatel Petr Kováčik ze startupového studia Budeto a výsledný projekt už získal solidní rozjezdovou investici od fondů Kaya a Miton: 340 tisíc eur, tedy něco k devíti milionům korun.
Mobilní aplikace funguje od května letošního roku a během měsíce se do ní zapojilo tisíc hráčů. Primárně cílí na hokejisty od třinácti do devatenácti let a jednou z vycházejících hvězd, která už skrze Graet získala téměř dva tisíce eur, je patnáctiletý Jerguš Dunajčík, který se z německé ligy dostal do amerického juniorského týmu New Jersey Titans.
Hlavní ambicí platformy je radikálně zdemokratizovat trh, aby měli všichni stejné podmínky a možnosti. I proto je vstup na ni zadarmo. „Často se totiž mladí hráči dostanou do situace, kdy netuší, jak přesně ten trh funguje. Nemají dostatečné znalosti a pak mohou dělat zbytečné chyby,“ zdůrazňuje Mus.
Sám ví, o čem mluví. Coby talentovaný slovenský hokejista přišel o možnost získat stipendium na americké univerzitě. „V Mladé Boleslavi jsem v šestnácti letech podepsal profesionální kontrakt a začal vydělávat tisíc eur měsíčně. Myslel jsem si, že jsem frajer, ale zároveň netušil, že jsem si tím zavřel dveře ke studiu v Americe. Já ani moje rodina jsme nevěděli, že to takhle funguje,“ přiznává.
S profesionálním hokejem nakonec skončil ve svých dvaceti letech, i když měl slibně rozjetou kariéru ve slovenské první lize. Po zranění krční páteře, kdy byl na pár měsíců ze hry vyřazen, začal přemýšlet, co dál. Celý život snil o NHL, ale podvědomě věděl, že vzhledem ke svému zranění by cesta do ní byla až příliš dlouhá.
Rozhodl se proto, že bude raději dělat trenéra zručnosti. Všechno prodal a odjel do kanadského Toronta, aby pracoval po boku špičkových odborníků, učil se od nich a během devíti měsíců si udělal i certifikát. Když pak stál před rozhodnutím, zda v Torontu zůstat, nebo se vrátit zpět na Slovensko, rozhodl se pro rodnou zemi.
„Vrátil jsem se s kontem téměř na nule. A tak jsem nejdřív brigádničil na farmě, pak v prodejně se sportovním oblečením a postupně začal pracovat s místními hokejisty. Nakonec přišla nabídka postavit tréninkově letní přípravu hráčů NHL,“ vzpomíná Mus.
S tím vznikl nápad na aplikaci, která měla zautomatizovat jeho práci, včetně nastavení tréninku podle úrovně jednotlivého hráče i jeho věku. Ta měla podle Musových slov úspěch, nicméně už tehdy mladý podnikavec cítil, že jde zajít dál. Uvědomoval si, že hráči většinou potřebují dvě věci: přístup k příležitostem a peníze.
Klíčové bylo spojení s Petrem Kováčikem z Budeto. „Já mu povídal o zdejších problémech a on mě mentoroval. Petrova úloha je dnes udělat ze mě světového foundera – je na mě náročný a já mu naslouchám,“ usmívá se Kroni Mus a zároveň přiznává, že jeho přemýšlení bylo zpočátku velmi lokální a až Kováčik ho začal otáčet tak, aby mělo globální dopad.
„Od začátku jsem v něm cítil silnou ambici a energii změnit sportovní prostředí a věřím, že je zakladatelem globálního startupu,“ tvrdí sám Petr Kováčik.
Během devíti měsíců vznikla platforma a s ní přišla i zmíněná první investice od Pavla Muchy z fondu Kaya a Tomáše Matejčka z Mitonu. Kapitál má sloužit hlavně na potvrzení celého konceptu.
„Graet řeší reálný problém, který sportovci se svou prezentací mají. Něco vyřeší Instagramem, sportovní LinkedIn ale neexistuje, natož s možností získat od fanoušků peníze,“ zdůrazňuje Matejček. Tvůrci aplikace navíc podle něj chápou potřeby sportovního ekosystému – a co nevědí, se umí rychle doučit.
„První měsíc po investici jsem odmontoval zadní sedadla z Octavie, koupil matrace a s manželkou jsme najezdili asi deset tisíc kilometrů po Evropě, od Rakouska po Švédsko. Přespávali jsme v autě a já přes den obcházel stadiony a budoucí uživatele, v autě kreslil prototyp Graetu a čekal, až nám někdo řekne, že to potřebuje. Ve Švédsku se nám to konečně podařilo,“ vypráví Kroni Mus.
Od spuštění aplikace uplynul měsíc, během něj dosáhla tisícovky uživatelů, z toho tři sta z nich je z Čech. A jak platforma funguje? Hráč si vytvoří profil, jakousi vizitku, a nastaví si rovněž svůj cíl: kolik eur by chtěl vybrat na podporu své cesty do vyšších ligových soutěží.
„Podporovatelem může být kdokoli, kdo se nachází v úzké komunitě, v rodině, v okolí daného hráče. Nemusí mít ani staženou aplikaci – stačí odkaz, kde už se mu profil objeví. Hráči sami si mezi sebou odkazy aktivně sdílejí a přidávají si profil z Graetu i na své další sociální sítě,“ popisuje Mus.
Na platformu mají volný přístup i agenti, skauti nebo trenéři. Ti tam mohou najít nové talenty anebo svým současným svěřencům doporučit, aby si v aplikaci profil založili, a pak je mohou lépe představit ve světě. „Graet má být místem kontaktů a konexí. Neomezuje se na zemi ani na jazyk,“ připomíná tvůrce.
Hráč dodá osobní rozhovor, řekne přesně, na co potřebuje peníze, a je týdně vyplácen přímo na bankovní účet. V jeho zájmu je pak transparentně ukázat, na co přesně peníze použil.
Trh jako takový je podle zakladatele jednoduchý: trenér hledá nejlepší hráče, skaut chce co nejvíce informací, agent hledá a nabízí aktuální hráče a samotný hráč chce vědět o nejlepších příležitostech a mít k nim přístup. V aplikaci je navíc prostor pro reklamu nebo propagaci dalších výrobků, které může konkrétní hráč doporučovat.
Aby se platforma dostala do širšího povědomí, odlétá v létě Kroni Mus na čas do USA, aby ji prezentoval na tamním trhu. Úkolem bude navázat komunikaci s největšími talenty ve věku od třinácti do patnácti let, které se s platformou spojí.
V aplikaci už jsou dnes nízké stovky hráčů ze Švédska, Kanady nebo Ameriky a zakladatel věří, že v zámoří se jim podaří růst ještě víc. Věková hranice třináct let je daná čistě z legislativních důvodů – od tohoto věku může mít uživatel svůj účet na platformě.
„Máme tam ale i pár profesionálních hokejistů, třeba sedmadvacetiletého hráče, který bude hrát hokej v Holandsku a použil svůj profil na Graet, aby se prezentoval manažerům v rámci Evropy,“ uzavírá Mus.