Až bilion eur ročně stojí podle Světové zdravotnické organizace (WHO) globální ekonomiku ztráta produktivity spojená s depresí a úzkostmi, nehledě na nevyčíslitelné nefinanční náklady.
O tom, proč je důležité pečovat o duševní zdraví zaměstnanců a jak na to, jsme si povídali s Dominikou Čechovou z CorporateSouls.com, která působí ve vedení České asociace pro psychoterapii a přes deset let se specializuje na propojení byznysového a terapeutického světa.
Proč je pro firmy tak důležité pečovat o duševní zdraví zaměstnanců?
Psychické obtíže jsou svým způsobem „nakažlivé“ a rychle se šíří. Lidé, kteří mají duševní trápení přechodného či dlouhodobého rázu, mohou chod firmy zásadně negativně ovlivňovat. Zde nemluvím pouze o duševním onemocnění – naopak běžná populace řeší problémy vztahové, výchovné, nedostatek sebevědomí a podobně.
Když se někdo v týmu necítí dobře, problém má celý tým a nakonec i celá firma. Bez motivovaných, zodpovědných, ale i odvážných lidí je těžké cokoli vytvořit. Je tedy ve firemním zájmu mít zdravé zaměstnance – po všech stránkách.
Jaké nejčastější problémy zaměstnanci řeší a jak to ovlivňuje jejich práci?
Problémy v oblasti duševního zdraví jsou málokdy ohraničené jen pracovním prostředím. Zaměstnanci jsou v první řadě lidé, a tak řeší lidské problémy. Mají stárnoucí rodiče nebo vychovávají děti, žijí v komplikovaných partnerstvích nebo trpí samotou, obávají se budoucnosti, nedokážou říci „ne“ nebo mají nízké sebevědomí.
Nejen tyto výzvy nasedají na stresy z práce – komplikované vztahy s nadřízenými nebo kolegy, monotónnost či nesmyslnost pracovních úkonů, práce v jiných časových zónách a podobně. Když se tyto dvě vlny potkají, mluvíme většinou o symptomech vyhoření.