Kauzy čínské sociální sítě TikTok houstnou. Bezpečnostní agentury po celém světě varují před jejím využíváním a na západě visí ve vzduchu zákazy. Jsou na ně připravené firmy, využívající síť pro reklamu?
Když se před šesti lety na trhu objevil TikTok, málokdo předpokládal, že bude do pár let formovat podobu sociálních sítí. Zpočátku se zdálo, že půjde o aplikaci určenou primárně gen. Z uživatelům a boomeři s nepochopením zírali na jejich tiktokové taneční kreace. TikTok si však podmanil internet a dnes ho používá miliarda lidí – a spolu s nimi také největší světové značky.
Jak už v roce 2015 předpověděl Mark Zuckerberg, statické příspěvky byly převálcovány krátkými videi s hudbou. Koncept vzešel z aplikace Musical.ly, kterou na konci roku 2017 koupil čínský technologický gigant Bytedance za miliardu dolarů. A zrodila se hvězda.
„TikTok je aktuálně jedinou platformou, kde se můžete stát slavným přes noc – ať už jako osoba, nebo produkt. Nenajdete tam sice tolik uživatelů jako mají jiné platformy globálně, ale nejvíce těch, kteří tvoří autentický obsah. A tam, kde se tvoří, se rychleji mění důležitost témat, oblíbenost produktů a úspěšnost firem,“ vysvětluje Jonáš Čumrik známý jako influencer Johny Machette, dnes šéf strategie pro Notino.
Významným odvětvím, které obsah na TikToku monetizuje, jsou influenceři, dnes častěji nazývaní jako content creators, tvůrci obsahu. Mezi největší evropské agentury tvořící obsah pro sociální sítě a zastupující tvůrce patří tuzemští Welovefun.
„My na TikToku vyrostli jako tvůrci i jako firma. V tom se lišíme od klasických digitálních agentur, protože pro nás byl vždycky číslo jedna. Kdyby skončil, určitě nás to ovlivní, ale už to nebude destruktivní, protože jsme působení rozdělili na více sítí,“ konstatuje šéf Welovefun Petr Horálek.
TikTok se stal jednoznačným trendsetterem sociálních sítí. Formáty krátkých videí točených na výšku ovládly digitální prostor a mluví se o takzvané tiktokizaci internetu. Konkurence si ale nenechala ujet vlak a TikTok rozhodně není jediným místem, kde rychle zbohatnout.
„Ostatní sítě se drží velmi dobře i díky tomu, že TikTok kopírují. Meta přišla s Instagram Stories a YouTube s formátem Shorts. Výhoda pro tvůrce a pro nás jako label je třeba přímá monetizace právě YouTube, což Instagram ani TikTok nenabízejí, proto jsme portfolio diverzifikovali, a kdyby TikTok padl, tak nás to nezničí,“ vysvětluje Horálek.
Velké dosahy jdou ruku v ruce s potřebou velké ostrahy. Oproti ostatním sítím totiž TikTok nevyžaduje registraci a k obsahu na něm tak má pasivní přístup kdokoli. A funguje to i naopak: TikTok pasivně sleduje i vás, a to výjimečně důkladně.
Prohlížeč v aplikaci kromě „standardního“ sbírání dat obsahuje také kód pro sledování všech vstupů z klávesnice. Dokáže tak ze stránek, které v TikToku načtete, zaznamenávat vše, co napíšete, včetně hesel.
To s sebou přirozeně nese bezpčnostní rizika nejen pro obyčejné uživatele. TikTok má za sebou několik bezpečnostních incidentů a například Indie, která je s Čínou dlouhodobě na nože, ho už zakázala úplně.
Tuzemská BIS několikrát varovala před shromažďováním informací o uživatelích včetně prominentních osobností z oblasti politiky. Tato data z aplikace by mohla být zneužívána dokonce pro špionáž. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost oficiálně označil TikTok za hrozbu a k zákazu přistoupila také některá ministerstva.
Přidávají se i některé firmy, jejichž citlivá data by mohla být zneužita skrze telefony zaměstnanců používajících aplikaci. V USA byl na pořadu dne dokonce úplný zákaz, který však loni těsně neprošel v americké Montaně, kde u soudu narazil na dodatek Ústavy.
TikTok sice zdaleka není jediným „velkým bratrem“, protože podobně krmíme svými daty Google nebo Metu, ale své uživatele sleduje zdaleka nejvíce.
„Vlády by měly regulovat, jak funguje. Jestli je v rozporu ochrany osobních údajů, tak by měly TikTok donutit k úpravám. Úplný zákaz podle mě nedává smysl, to by si měli rozhodnout samotní uživatelé a jejich zájem naopak roste,“ míní šéf digitální agentury Etnetera Motion Michal Bubeníček.
Loni Evropská komise zakázala používání TikToku na oficiálních zařízeních úředníků. K podobným opatřením se uchylují i některé firmy. Zákaz na úrovni jednotlivců ale nestačí: TikTok má oči všude, včetně dětí.
„Když to zakážete jen nějakému penzu lidí, neřešíte ta bezpečnostní rizika. Například když zakážou aplikaci používat senátorovi, tak stejně může být sledován skrze svou vnučku, která se přihlašuje na domácí wi-fi,“ obává se Bubeníček.
TikTok se na rostoucí nedůvěru Západu snaží reagovat. Na začátku minulého roku vytvořil plán s názvem Projekt Texas s cílem řešit obavy americké vlády z národních bezpečnostních rizik. Neúspěšně – americká vláda tlačí na novelu zákona, která by měla aplikaci v případě nepřizpůsobení se americkému trhu odříznout.
Pokud novelu schválí senát a podepíše prezident Joe Biden, sociální sítě nebudou moci provozovat firmy napojené na Čínu. Je však západní trh pro TikTok vůbec zajímavý, když tvoří zhruba čtyři procenta vyprodukovaného obsahu?
„Je pro ně velmi zajímavý hlavně diverzitou uživatelů z různých zemí. Díky pestrosti se algoritmus dobře učí, což oni potřebují. Proto se budou snažit optimalizovat aplikaci tak, aby se tu udrželi,“ očekává Bubeníček.
„Za nás musím potvrdit, že nadále roste zájem firem o prezentaci na TikToku. Obecně značkám nabízí kromě poměrně vysoké míry uživatelského zapojení také originální způsob, jak komunikaci uchopit. Výhodou je algoritmus, který cílí reklamu rychleji než třeba Instagram,“ dodává Bubeníček.
„Nevěřím, že dojde k ukončení působení TikToku v Americe, natož na území Evropské unie nebo Česka. Jediná možnost, na základě které by se něco takového mohlo stát, by bylo interní rozhodnutí TikToku o ukončení působení na evropském trhu, což je nepravděpodobné,“ říká Jonáš Čumrik.
Ačkoli dochází k zákazům na úrovni firem a světové vlády proti některým bezpečnostním problémům TikToku brojí, zdá se zatím nepravděpodobné, že by v Česku došlo k nějakému plošnému zákazu.