I když už energetická krize ztratila svou sílu, Česko nepřestává podnikat kroky v posilování energetické soběstačnosti a bezpečnosti. Nedaleko Hamburku a ústí Labe do Severního moře byla za účasti českých politiků i zástupců ČEZ zahájena stavba prvního německého pevninského LNG terminálu pro zpracování a transport zemního plynu.

Terminál u německého města Stade zahájí provoz v roce 2027 a do Česka z něj má ročně proudit dvě miliardy kubických metrů plynu, tedy více než čtvrtina naší roční spotřeby. Nahradil by tak dodávky z plovoucího terminálu v nizozemském Eemshavenu.

„Po zajištění kapacity v plovoucím nizozemském terminálu se nám loni na podzim ve spolupráci s ČEZ podařilo zajistit kapacitu i v prvním německém pevninském terminálu Stade. Za tři roky se bude podílet na pokrývání více než čtvrtiny dnešní české spotřeby,“ uvedl při slavnostním zahájení výstavby ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Musíme být připraveni na případné další výkyvy.

„Situace na trhu s plynem v Evropě se postupně stabilizuje, ale musíme být připraveni na případné další výkyvy,“ konstatoval místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Nový pozemní terminál, na jehož místě zatím stojí klasický plovoucí, vzniká pod taktovkou konsorcia Hanseatic Energy Hub. Jejími akcionáři jsou firmy Buss Group, Partners Group, Dow a Enagás.

ČEZ ani stát se na výstavbě investičně nepodílí, bude jen klasickým zákazníkem.

info Vizualizace nového terminálu Stade
Vizualizace nového terminálu Stade

„Partners Group je jedním z největších soukromých investorů v sektoru infrastruktury a Enagás, přední evropský provozovatel LNG terminálů, převezme provozní odpovědnost a spojí se s Dow, ideálním průmyslovým partnerem na místě. Buss Group sehrála klíčovou roli iniciátora v posunu projektu vpřed a při sbližování akcionářského týmu,“ přiblížil roli firem v konsorciu Jan Themlitz, předseda představenstva Hanseatic Energy Hub.

Celková roční kapacita terminálu dosáhne na 13,3 miliardy kubíků plynu a zhruba devadesát procent z ní si zarezervovaly velké evropské energetiky: kromě ČEZ i němečtí energetičtí hráči EnBW a SEFE. Terminál ve Stadu má pomoct vykrýt dodávky plynu z Eemshavenu, odkud už přes rok a půl proudí do Česka dodávky zemního plynu v ročním objemu tří miliard kubíků (více než čtyřicet procent tuzemské roční spotřeby).

Smlouva na nizozemské dodávky je podmíněna tím, že Eemshavenem nepoteče ruský plyn, avšak vyprší v roce 2027. V témže roce spustí svůj provoz právě terminál Stade – a Česko má pronajatou kapacitu na patnáct let, s možností prodloužení až na 25 i v souvislosti s budoucím využíváním zeleného vodíku.

Stade bude díky svému umístění těžit z průmyslových synergií: nachází se ve stejnojmenném průmyslovém parku, kde se kromě energetiky soustřeďuje i chemický průmysl a logistika. Navíc už dnes má jako první v Německu certifikaci pro zpracování amoniaku a jeho přeměnu na zelený vodík, u kterého se počítá s tím, že v energetice postupně nahradí zemní plyn.

V okolí Stade se navíc vodíkové technologie vyvíjejí. Plyn z nového terminálu Stade, kam jej ČEZ plánuje nakupovat ze zemí, jako jsou například Spojené státy, poteče k českým hranicím klasickými plynovody. K jeho ceně se tak budou připočítávat i poplatky za transport, stanovené na německém území tamními operátory.