Odhodit tričko a skočit do bazénu, to je ideální řešení, jak přežít současná vedra. Česká firma USSPA, která v Dolní Dobrouči už skoro třicet let vyrábí designové vířivky, vyzrála na koupání v chlorované vodě a funkčními mýdly vytvořila nový segment trhu.

Před pěti lety vyrazila Kateřina Kadlecová na víkend do Francie s kamarádkou, která podniká v kosmetice. Už cestou z letiště jí přítelkyně líčila, jak skvělým byznysem kosmetika je, a začala ji hecovat, ať také něco v tomto oboru podnikne. Nejdřív se šéfka USSPA smála, co mají vířivky společného s kosmetikou.

„Pak mi ale hlavou problesklo, jak neustále zákazníkům vysvětlujeme, že je potřeba se před koupáním ve spáčku osprchovat, aby si zbytečně nekomplikovali následnou údržbu vody. A jak nám vždycky na trhu chybělo vhodné mýdlo neobsahující složky, které by nenapáchaly ještě větší škody,“ popisuje Kateřina Kadlecová zrod myšlenky na rozšíření sortimentu.

Onou kamarádkou podnikající v kosmetice byla Věra Komárová, majitelka Dermacolu, která nápad kvitovala: „Jo, to bychom s vámi mohli vyvinout.“ K ideji se majitelka USSPA vrátila až po roce.

Bylo to během covidové pandemie, která přinesla oboru domácího wellness velký boom. Lidé začali do bazénů a vířivek investovat ve velkém, což se projevilo i na odbytu českého výrobce. 

„Byl to šrumec na všech frontách a do toho jsme rozjeli vývoj a kolotoč testování produktů z pro nás úplně jiného oboru,“ vzpomíná Kadlecová na dobu, kdy také oni osobně s celou rodinou doma mýdla zkoušeli a dávali zpětnou vazbu na každou šarži. Celý proces od nápadu přes ladění receptur po uvedení na trh trval tři roky. 

Funkční mýdla dostala jméno Spaculture, vyrábějí se v Česku a nakonec jsou dvě.

Mýdla Spaculture
info Foto Spaculture
Foto Spaculture

První Before se zaměřuje na prevenci údržby vody a reaguje na to, že právě člověk je tím, kdo vodu výrazně znečišťuje, protože má na těle pot, zbytky kůže, deodoranty, krémy nebo make-up. Všechny tyto látky se pak nákladně filtrují a zbytečně znečištěná voda v bazénu se dalšími chemickými přípravky upravuje.

„Prostě nemýt se před koupelí je špatně, ale umýt se běžnými mýdly je mnohdy ještě horší, protože hydratační přísady mají stejný efekt, jako by se člověk namazal tělovým krémem,“ vysvětluje Kadlecová s tím, že čirá substance přípravku Before kůži odmastí a smyje zbytky nežádoucích látek. 

Druhé mýdlo After se používá po koupeli, pokožku zbaví nepříjemného chlorového odéru a díky pečujícím olejům ji vyživí a regeneruje. 

Z byznysového pohledu vidí Kateřina Kadlecová ve Spaculture velký globální potenciál, funkční mýdla totiž ve světě nemají obdoby.

„Otvíráme nový segment trhu. Abychom je dostali masově do světa, zvažujeme mimo jiné i pro nás netypickou cestu, a to otevření projektu případným investorům. Uvidíme, kam nás příští měsíce zavedou, v tuto chvíli nás těší a povzbuzuje zpětná vazba našich spáčkových zákazníků, že mýdla fungují a jejich vůně jim obohacuje zážitek z relaxace,“ říká Kadlecová.

Vydání Forbesu Forbes Life 2024

Od Vánoc jsou produkty k dostání v showroomech USSPA a od jara je nabízí většina zahraničních distributorů firmy.

Obchodně jsou podle ní mýdla vhodným rozšířením aftersales sortimentu veškerých bazénářských firem hned vedle přípravků péče o vodu. Primárně mýdla plánují prodávat přes vlastní e-shop, v nabídce už je má ale třeba i Rohlík.

„V přípravcích pro údržbu vody v bazénech se celosvětově točí ročně miliardy dolarů. Spaculture má potenciál ukrojit si svůj díl i z tohoto oboru, protože má preventivní přínos v údržbě bazénové vody, tedy jako alternativa větší spotřeby chemie,“ popisuje.

Cílová skupina je podle ní dostatečně velká, produkty nemíří jen na majitele domácích bazénů a vířivek, ale i návštěvníky veřejných bazénů. 

Obě varianty mýdel jsou k dostání ve verzi pro vířivky s vůní elemi a pačuli, a pro bazény s esencí verbeny a kardamomu. Firma už teď vyvíjí další navazující produkty, které doplňují relaxační rituál domácího koupání a zjednodušují péči o bazén či vířivku.