Módní návrhář Jan Černý má na svém kontě prestižní stáž v módním domě Louis Vuitton, jedenáct vlastních kolekcí, je držitelem ocenění Czech Grand Design za inovativní styl. Stojí za redesignem ikonické značky bot Prestige a je autorem olympijské a paralympijské kolekce pro slavnostní zahájení olympijských her v Paříži. Kam míří teprve třicetiletý talent z Hodonína?
Odvážná a genderově nevyhraněná móda. Trička, která vypadají jako igelitky z nákupáků. Mix módy z ulice a tailoringu. To je český módní návrhář Jan Černý, který ve své módě kombinuje prvky streetwearu s vyšší módou.
„Tento směr je pro mě přirozený už od dob studií, kdy byl velmi populární a já jsem hledal svou vlastní estetiku. Současně mě baví pracovat s kontrasty. Miluju kombinovat klasický oblek s roztrhanými džíny nebo uniformními prvky, které celý outfit posunou jiným směrem,“ popisuje Černý.
„Věřím, že v módě už bylo vymyšleno skoro všechno. Ale to, co jsme ještě nikdy neviděli, může vzniknout právě díky kombinacím.“
Učit se od nejlepších
Běžně mají jeho kolekce třicet modelů a vzniknou za čtyři měsíce. Kolekce pro slavnostní ceremoniál olympijských her vznikala dva roky a obsahuje pouze jeden unisexový model. Na rozdíl od klasické sportovní kolekce z dílny Alpine Pro, kterou budou mít na sobě naše olympijské naděje v těch nejdůležitějších okamžicích, Jan navrhoval kolekci pro slavnostní zahájení 26. července v Paříži.
„Inspiroval jsem se českým grafikem a malířem Vladimírem Boudníkem a vycházel jsem ze tří základních pilířů, jichž jsem se po celou dobu držel. Česká národní hrdost, propojení s Francií a Paříží a v neposlední řadě DNA mojí značky,“ vysvětluje návrhář, který nebude chybět na slavnostním ceremoniálu.
Jan Černý je absolvent oboru design oděvu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Už v prvním ročníku byl na stáži u jednoho z nejznámějších českých návrhářů Jakuba Polanky.
Výraznou postavou české módní scény se stal v roce 2017. V té době zazářil na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, kde si ho všimla také italská verze časopisu Vogue. Toto setkání mu otevřelo dveře ke stáži v malé londýnské značce Cottweiler a následně i k prestižní stáži v módním francouzském domě Louis Vuitton, kde pracoval u kreativního ředitele pánských kolekcí Virgila Abloha.
„Vtipkoval jsem, že budu stát celou dobu u kopírky. Velmi rychle si mě ale oblíbili, a tak jsem skicoval různé návrhy pro designéry, dělal rešerše, šil vzorky. Nejzajímavější byla pro mě práce u samotných fittingů. U zkoušek modelů se vždy sešli všichni designéři a přiletěla i Christine Centenera, módní stylistka z australského Vogue. Najednou byla místnost plná módních ikon a já jsem mohl vnímat jejich nápady a kreativitu,“ vzpomíná.
Prestige potřebovaly jen doťuknout
Po návratu z Paříže začal pracovat pro značku Kara. Stal se tak nejmladším kreativním ředitelem českého módního byznysu.
Před čtyřmi lety ho Forbes zařadil do výběru 30 pod 30. Jan Černý stojí také za redesignem ikonické značky bot Prestige.
„Líbily se mi už i ty neredesignované originály. Jen bojovaly se stigmatem, že jsou to boty do fabriky nebo je nosí naše prarodiče. Já jsem ale vždy cítil, že ta bota je dobrá a její design je potřeba jen trochu doťuknout,“ zdůrazňuje.
Od loňského roku tvoří pod značkou Jan Société. Nápady na jeho nové kolekce přicházejí nečekaně. Je jedno, jestli je večer sám doma, poslouchá písničky v rádiu nebo se baví s přáteli. „Kreativita mi najíždí zničehonic,“ směje se návrhář, který je díky osobitému přístupu k streetwearové módě jedním z nejvyhledávanějších návrhářů v Česku.
Makat na vlastní značce vyžaduje kreativitu i byznysového ducha. Jednou ročně upoutá pozornost svojí velkou přehlídkou, jednou za dva měsíce přidá menší prodejní kolekce a v mezičase vytváří outfity na míru. Navrhuje také doplňky, kabelky. Letos na podzim spatří světlo světa už jeho dvanáctá kolekce.
„S každou další se snažím posouvat kvalitu. Hodně mi pomohla stáž u Vuittona, kde jsem viděl neuvěřitelně krásné a kvalitní věci. Člověk si najednou uvědomí, kam až se může posouvat,“ říká Jan Černý.
V Česku se neohlédneš
Jako teenager jezdil z Hodonína do brněnského obchoďáku nakupovat fast fashion značky ve slevách. Nakoupit v H&M nebo Zaře byl jeho největší highlight ze střední.
„Je to jen pár let a děcka na střední teď sahají po značkách Balenciaga a Dior. My jsme na něco takového dříve neměli peníze a ani by nás nenapadlo módu tak řešit,“ usmívá se Černý.
Jeho práci dlouhodobě podporuje společnost Visa. Stejně jako v případě show na Pražském hradě, při které představoval loňskou kolekci. „Jsem za to rád, protože i díky partnerům můžu realizovat svoje vize,“ říká.
A jak se chodí módnímu návrháři po českých ulicích? „Zlepšuje se to, ale v Miláně nebo Paříži se mi chodí výrazně lépe. Lidé mě tam přístupem k módě inspirují. Potkám někoho se žlutým trenčkotem, hned si to zapíšu, a když vytvářím novou kolekci, vzpomenu si na to. V Česku se sice v oblékání extrémně zlepšujeme, ale nestává se mi, že bych si kvůli někomu udělal poznámku,“ usmívá se autor olympijské kolekce.
Aktuálně je jeho cílem zahraniční expanze, chce se zaměřit na slovenský trh a postupně expandovat dál. „Značka je téměř ready a já bych si vyčítal, kdybych to nezkusil,“ říká přesvědčivě.
Rád by svou značku Jan Société dostal do pařížských showroomů, ve kterých si zboží vybírají nákupčí z celého světa. „Nepotřebuji, aby moje značka vystřelila do výšin typu Louise Vuittona, zároveň je to hezká představa,“ dodává.
Visa je od roku 1986 hrdým partnerem olympijského hnutí a od roku 2002 také sponzorem paralympijských her. Visa podporuje svůj již 13. tým s 148 atlety z celého světa. Tito sportovci byli vybráni nejen pro své významné sportovní úspěchy, ale i pro jejich angažmá v komunitních aktivitách a jejich soulad s klíčovými principy společnosti Visa: rovnost, dostupnost a integrace. Je to největší skupina olympijských a paralympijských sportovců v historii programu a zároveň nejrozmanitější, s nejvyšším procentem žen-sportovkyň než kdy předtím, reprezentujících více než 68 zemí a 40 sportů. Český tým pod záštitou Visa tvoří sportovci Iveta Miculyčová, Josef Dostál a Anna Luxová.