Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, v nichž budeme jezdit. To je Forbes FastWheels.
BMW M5 je tu. A hned se skandálem
Jestli nějaký manažer přemýšlí o stroji, který mu na přesuny po Německu nahradí bizjet, našel ho. BMW totiž světu představilo nové BMW M5 skoro za 3,7 milionu korun s výkonem 727 koní, zrychlením z nuly na sto za 3,5 sekundy a maximální rychlostí 305 kilometrů za hodinu. Jenže nebylo by to BMW, kdyby kolem toho nebyly kontroverze.
Do všech stran větší BMW M5 má přeplňovaný motor V8, což je ještě v pohodě. Doplněný plug-in hybridním systémem, což by samo o sobě taky nebylo nic nezvyklého. Problém ovšem je, že tohle všechno dohromady i s řidičem váží zhruba 2,5 tuny, což je oproti předchozí generaci o pět set kilogramů víc.
BMW v tiskové zprávě nezapomnělo zdůraznit, že M5 umí jezdit čistě na elektřinu. Když tedy před vyjetím zvládnete auto připojit do zásuvky, máte před sebou 65 tichých kilometrů, kdy maximální rychlost bude nanejvýš 140 kilometrů. Zajímá však tahle informace z potenciálních zákazníků vůbec někoho?
Jen elektřina? Ale jděte…
Nic není tak jisté, jak se ještě před dvěma třemi lety zdálo. Auto, u kterého se skoro automaticky předpokládalo, že bude čistě elektrické, nakonec být nemusí. Ačkoli… Fiat totiž představil, jak bude vypadat nástupce jeho někdejšího bestselleru – modelu Panda. Přestože do technických detailů automobilka zatím nezašla, připustila, že nový Fiat Grande Panda bude vozem postaveným na platformě pro různé druhy pohonů.
Fiat má s novou Pandou dlouhou 3,99 metru globální ambice. Nejdřív ji ale představí v Evropě, na Středním východě a v Africe, kde bude k dispozici jako elektromobil a hybrid. Grande Panda má být prvním autem Fiatu, který po dlouhé době odstartuje modelovou ofenzivu. Až do roku 2027 má každých dvanáct měsíců přibýt nový vůz.
První Alpine do zásuvky
Značka Alpine, jež aktuálně nabízí jeden sportovní (a dokonalý) model 110, naplno naskakuje do elektromobilní éry. Výsledkem proměny má být navýšení produkce malé francouzské automobilky ukryté pod křídly koncernu Renault na 35 tisíc vozů. Loňský počet vyrobených aut přitom skončil na číslovce 4328.
Nebude to ale úkol jen jednoho elektromobilu, který má svoji premiéru čerstvě za sebou a který dostal označení A290. V dalších letech má přibýt ještě sportovnější kupé a z pohledu prodejů zřejmě nejdůležitější spíše menší elektrické SUV.
Malá pětimístná novinka bez centimetru měřící čtyři metry z kategorie hot hatch má ambice být čistě francouzským vozem. Montuje se v továrně v Douai, elektromotory se staví v Cléonu a od příštího roku mají na území Francie vznikat i baterie s kapacitou 52 kilowatthodin, které jí budou dávat potřebnou energii na ujetí 380 kilometrů.
Pokud jde o výkon, zákazníci budou vybírat mezi verzí se 180 a 220 koni. To by mělo slibovat zajímavé jízdní výkony. Sportovního ducha pak podtrhne například sportovní tříramenný volant inspirovaný světem formule 1 s širokým věncem a hliníkovými tlačítky.
Nejvíc z nich vynikne rudé tlačítko, jež po stisknutí během jízdy zařídí, že elektromotor ze sebe po omezenou dobu vydá maximální výkon. Kdo bude chtít maximální zrychlení při rozjezdu z místa, může aktivovat zabudovanou funkci launch control.
Aston Martin pro 38 šťastlivců
Divize britské značky Q by Aston Martin ze sebe znovu vydala to nejlepší. Tentokrát zabaleno do modelu Valiant, který vznikne v jen 38 kusech. Ty už jsou, i přes cenu přesahující 55 milionů korun, nijak překvapivě rozebrané.
Tohle auto mělo přitom na svět přijít původně v jediném kusu. Přál si ho pilot formule 1 Fernando Alonso, který projevil zájem o extrémnější, odlehčenou verzi Astonu Martin Valour. Původní myšlenka se ale poněkud rozšířila a výsledkem je Valiant, jemuž pod kapotu hřmí dvanáctiválec o objemu 5,2 litru s výkonem 745 koní a manuální převodovkou.
O tom, co stvořili, v Aston Martin nepochybují. „Valiant je moderní mistrovské dílo. Výtvor inspirovaný závodní legendou a koncipovaný s využitím nejnovějších technologií inspirovaných F1, exotických materiálů a obsesivního snižování hmotnosti,“ prohlásil Marco Mattiacci, globální šéf značky.
Nejvýkonnější Audi na benzin
Static photo,
Audi RS Q8, Colour: Daytona Grey perl effect,
Audi RS Q8 performance, Colour: Chilli red metallic
Interior
Static photo,
Colour: Chilli red metallic
Static photo,
Colour: Chilli red metallic
Můžete mít rodinné SUV, nebo rodinné a zatraceně rychlé SUV. Čemu byste dali přednost? Audi tohle nijak složité rozhodování usnadňuje tím, že na trh vrhlo nové Audi RS Q8 performance s výkonem tak velkým, jaký žádný jiný, sériově vyráběný model z Ingolstadtu ještě neměl.
Už základní nastavení RS Q8 stojí za zmínku, protože osmiválcový motor s výkonem šest set koní schopný zrychlit auto z nuly na sto za 3,8 sekundy už dnes všude nenajdete. Maximální rychlost 305 kilometrů za hodinu je už pouze takový příjemný bonus. Jenže když ono lze mít i víc…
Konkrétně 640 koní, jež v Audi z toho samého motoru dokázali vydolovat a nabídnout zákazníkům. Třeba i díky nově vyvinuté výfukové soustavě, která je lehčí a způsobuje menší zpětný tlak, čímž zvyšuje výkon a ještě dodává sportovnější zvuk.
Aby tohle všechno fungovalo dokonale, je ideální podpořit to další moderní technikou. Například systémem pro stabilizaci náklonu karoserie, brzdovou soustavou s keramickými brzdovými kotouči, řízením všech kol nebo sportovním adaptivním vzduchovým odpružením s elektronicky řízenými tlumiči a speciálně upraveným nastavením pro verzi RS. Světlá výška se díky tomu může měnit až o devět centimetrů.
Chcete? Připravte si něco mezi třemi a čtyřmi miliony korun.