Ještě než se na konci prázdnin do Flushing Meadows sjedou Federer, Djokovič, Serena Williams a spol., vyprodají tento tenisový stadion úplně jiní hráči. O tomto víkendu se na centrálním tenisovém dvorci v newyorské čtvrti Queens utkají nejlepší světoví borci v počítačové hře Fortnite.
Jsou mezi nimi i dva Češi: šestnáctiletý Richard „Skailer“ Janeček, student prvního ročníku střední školy, obor elektrikář, a čtrnáctiletý Martin „Marteen“ Pátek, který v září začne poslední ročník základní školy. Oba do soutěže vstoupí v neděli, sledovat je můžete zde. Janeček již dříve prozradil, že samotný postup do finále mu přinesl 52 tisíc dolarů, tedy více než milion korun.
„Je to pro mě velká možnost, jak se zvýraznit. Už jsem se kvalifikoval na jeden velký turnaj před pár měsíci (Winter Royale), jenže finále mohli hrát jen ti, kterým bylo 16 let. Proto je pro mě teď World Cup velkou příležitostí,“ říká Pátek, který je podle rankingu momentálně nejlepší Čech ve Fortnite a patří mezi top 100 v Evropě.
Oba Češi se – stejně jako ostatní účastníci – do hlavního turnaje World Cupu dostali skrz síto kvalifikačních turnajů. Ty odstartovaly už v dubnu a utkaly se v nich tři tisícovky nejlepších hráčů z každého regionu.
V New Yorku teď jde o velké peníze. Finalisté si mezi sebe rozdělí 30 milionů dolarů, v přepočtu tedy 687 milionů korun. Vítěz sólové kategorie dostane tři miliony dolarů, nejhůře umístěný finalista inkasuje 50 tisíc dolarů.
Jde o nejvyšší prize money, o které kdy hráči v e-sportu soutěžili. Budou je při tom sledovat vyprodané tribuny Stadionu Arthura Ashe s kapacitou 23 tisíc míst a další stovky tisíc diváků v online přenosech.
„Když jsem na ten stadion přišel, začal jsem si více a více uvědomovat, čeho jsem dosáhl,“ říká Pátek. „Nikdy předtím jsem před tolika lidmi nehrál. A nikdy předtím jsem ani nebyl v USA.“
Fortnite je online videohra, kterou v roce 2017 vydalo studio Epic Games a od té doby se těší velké popularitě zejména mezi teenagery. O co v ní jde? Střílíte zombíky a snažíte se spolupracovat s ostatními hráči, stavět úkryty a bránit je. Existuje několik verzí hry, například Fortnite Battle Royal, v níž proti sobě hraje až 100 hráčů najednou s cílem zůstat posledním přeživším.
Hra se rychle ukázala jako stroj na peníze: rok po svém spuštění vydělala miliardu dolarů jen na mikrotransakcích, kterými si hráči vylepšují své postavy – třeba virtuálním oblečením, zábavnými gesty nebo zvláštním tanečkem.
V Epic Games, které má na kontě další herní tituly jako Unreal nebo Infinity Blade, patří významný minoritní podíl čínskému technologickému gigantu Tencent. Když si čtyřicetiprocentní podíl v roce 2012 kupoval, ocenil Epic Games na 825 milionů dolarů.
Na konci minulého roku, když do společnosti vstoupily investiční fondy KKR, Kleiner Perkins či Lightspeed Venture Partners, už to bylo 15 miliard dolarů.
Celé herní odvětví se veze na vysoké vlně. Stoupají investice do vývojářských studií, která hry produkují, a dlouhodobě rostou i ceny akcií těch, která jsou kotovaná na burze.
Třeba titul Electronic Arts (stojí například za hrou NHL, The Sims nebo Need for Speed) se před pěti lety prodával okolo 35 dolarů, nyní za 89 dolarů (a to ještě loni kulminovala cena na 150 dolarech). Activision Blizzard, který vyprodukoval například World of Warcraft či Diablo, je na tom podobně: z 20 dolarů se dostal na současných 47 dolarů.