Vypadá to jako šílenství. Ale jen na první pohled. Česká republika má od minulého týdne zastoupení pro značku Automobili Pininfarina, která nejbohatším lidem nabízí dva elektromobilní „supersporty“. Jeden za padesát milionů korun, a druhý dokonce za sto milionů bez daně.

Dealerství italské ikony automobilového designu nestojí v Praze, jak by se dalo očekávat, nýbrž v Čeladné na Frýdecko-Místecku v sousedství designového hotelu Miura, který patří podnikateli Richardu Kučíkovi. Právě on se do elektromobilu Pininfarina Battista zamiloval tak moc, že si jeden pořídil. A podobný zážitek z jízdy v autě s výkonem 1900 koní chce prostřednictvím prodejní galerie Pininfarina nabídnout i dalším.

„Jde o superluxusní prázdninovou destinaci s vlastním heliportem, která je kromě České republiky dobře dostupná i pro obyvatele Slovenska, Rakouska a Polska. To z tohoto místa učinilo vynikající lokalitu pro nového středoevropského prodejce,“ říká šéf Automobili Pininfarina Paolo Dellachà v rozhovoru, který Forbesu poskytl přímo v italském Cambianu nedaleko Turína – domově Pininfariny.

Paolo Dellachà stojí v čele automobilky od počátku loňského roku. Na vzniku nejrychlejšího italského sériově vyráběného auta všech dob se ale podílí prakticky od začátku. Do Cambiana totiž jako zkušený inženýr s praxí v automobilkách Ferrari a Maserati přišel v roce 2018, tedy rok před tím, než Paolo Pininfarina na ženevském autosalonu ukázal, jak bude vůz nesoucí jméno jeho dědečka, zakladatele slavné značky, vypadat.

„Když jsem tento projekt před šesti lety pomáhal rozjíždět, pro všechny z nás bylo extrémně vzrušující pracovat na vývoji modelu Battista. Tehdy nebyl jen prvním elektrickým autem z kategorie hyper GT, ale vůbec prvním autem, které jsme celé postavili pod značkou Pininfarina. Nedělali jsme jenom design, jako to bylo v minulosti, ale postavili jsme celé auto. Kromě toho jsme si uvědomovali, že stavíme nejsilnější auto, které může do běžného provozu. Bylo to něco, na co jsme byli pyšní,“ vzpomíná Dellachà.

Mezitím jste se stal CEO celé firmy. Jaké to je, být šéfem značky Automobili Pininfarina s celou tou slavnou historií? Jak se v této roli cítíte?

Šťastný, ale pod tlakem.

Jak velký je ten tlak?

Řekl bych, že poměrně značný, ale ta čest a radost z toho, že jsem CEO značky Pininfarina, jednoznačně za ten tlak stojí. Jsme malý tým – je nás zhruba sto dvacet, přičemž padesát nás pracuje v Mnichově a sedmdesát přímo tady v Itálii, ale jsem si jistý, že všech těchto sto dvacet lidí sdílí stejnou vášeň pro vozy a značku Pininfarina.

Vaše auta stojí miliony eur. Pro koho je stavíte? Kdo je ochotný utratit tolik peněz za elektromobil?

Během doby, kdy jsme Battistu vyvíjeli, jsme si čím dál víc uvědomovali, že důležitost, kterou přikládáme vztahům se zákazníky, je pro nás extrémní. Z velké části to jsou sběratelé schopní rozpoznat hodnotu vozu. Battista je víc než jen auto. Je to něco, co se stává sběratelským předmětem, který vznikne jen v omezeném počtu 150 kusů. S Battistou si nekupují pouze první auto značky Pininfarina, ale kupují si část celého našeho příběhu, který trvá skoro 95 let.

Jako někomu, kdo prošel automobilkami Ferrari a Maserati, vám nechybějí hlučné a silné spalovací motory s mnoha válci?

Nechci klást důraz na počet válců před celkovým výkonem. Když výkon dokážete dostat na tak zábavnou úroveň, na jakou se nám to povedlo u modelu Battista, až tak nezáleží na tom, jaký typ motoru to zařídil.

Proč vlastně Battista vznikla jako elektromobil?

Od samého začátku jsme chtěli, aby Battista byl nejvýkonnější vůz světa, a elektrický pohon je právě pro takovou misi ideální. Nemůžete takového výkonu a krouticího momentu, jakého jsme dosáhli my, dosáhnout jinak, například s hybridním motorem. Mimochodem, není to jen otázka výkonu a krouticího momentu, ale i otázka distribuce obrovské síly směrem ke kolům. A to jde jen cestou čtyř na sobě nezávislých elektromotorů.

Nebylo tedy tím důvodem to, že je snazší koupit elektrický systém než stavět vlastní motor?

Tak to není. Není to snazší.

Ale je to levnější…

Můžu s vámi souhlasit, pouze pokud jde o hardwarovou stránku věci. Co se týče softwaru, levnější to není. Abyste si udělal představu, vývoj potřebného softwaru představuje sedmdesát procent nákladů na vývoj celého auta. Šasi jsme sice vyvinuli společně s chorvatskou firmou Rimac, která nám ho dodává, ale software, který zahrnuje celkové nastavení vozu, jsme vytvořili my.

Pininfarina Battista | Foto Pininfarina

Battista tedy stojí na podobném základu jako Rimac Nevera. Co odpovíte klientům, když se vás zeptají, které z těchto dvou aut by si měli koupit?

Nikdy s klienty nemluvím o Rimacu. Nejsem ten pravý, kdo by jim měl říkat, jaká Nevera je a jak se řídí. Ano, měl jsem ji v rukách, ale bylo to v počátcích jejího vývoje, takže ji nyní nemohu soudit. Můžu jim ale říct, jaké to je, řídit Battistu, a doporučit jim, aby si vyzkoušeli oba vozy. Zákazníci a také novináři jako vy jsou pak těmi, kdo mi řeknou, jaké jsou mezi těmito auty rozdíly.

Navíc Rimac je pro nás spíš partner než konkurent. Typ sběratelů, které máme, až tak nepřemýšlí nad alternativami. Battista je pro ně přírůstek do jejich sbírky, o kterém při úvahách o jeho pořízení neřeší, že by ho nahradili něčím jiným.

Teď nabízíte dvě auta: Battistu a ještě unikátnější a dražší vůz B95. Co bude následovat? Jakým způsobem se bude Automobili Pininfarina profilovat?

Plánujeme nabídnout další dva modely. Určitě ale zůstaneme v nejvyšších patrech luxusního segmentu.

Takže nepočítáte s vozem, který by se prodával ve výrazně vyšších počtech?

U naší další produktové řady, jejíž vývoj už se rozběhl, se bavíme nanejvýš o stovkách kusů, nikoli tisícovkách. Navíc zcela jistě zůstaneme oddaní našemu pojetí udržitelnosti, takže součástí toho všeho bude opět elektrifikace. Zároveň se zabýváme i tím, že nenabídneme jen elektromobil, ale také vůz s hybridním pohonem. V této přechodné době, kdy je potřeba být mnohem flexibilnější, musíme být připraveni nabídnout obojí.

Co to bude za auto?

Další vůz bude čtyřmístný grand tourer. Nejspíš jste viděl koncept Pura Vision, který jsme minulé léto představili v Kalifornii na akci Monterey Car Week. Auto, které uvedeme na trh, bude kombinovat různé styly, ale bude víc sportovní než vůz, který jsme tam ukázali. Pura Vision je koncept, který jsme vyvinuli, abychom ukázali, jakým směrem se vydá design našich dalších vozů.

V případě Pura Vision se dá mluvit o SUV, která jsou dnes prodejním hitem…

Jak jsem vám řekl, Pura Vision je crossover, který bych jako spoustu jiných aut zařadil do kategorie SUV. My jim tedy sice říkáme SUV, ale ona to SUV vlastně příliš nejsou.

Jako například Ferrari Purosangue?

Purosangue je pro mě auto, o kterém bych řekl, že je to čtyřmístný grand tourer s trochou užitného faktoru. Jsem si jistý, že náš další vůz bude nový segment spíš vytvářet, než abychom ho řadili do nějakého už existujícího. Pracovně ho řadíme do třídy, pro niž používáme zkratku ELUV, tedy electric luxury utility vehicle (elektrický luxusní užitkový vůz, pozn. red.).

Pininfarina Battista | Foto Pininfarina

Půjde o auto, které bude oproti Battistě cenově dostupnější?

Dám vám představu, v jaké cenové hladině se chceme pohybovat – nebude za cenu, která je daleko od částky čtyři sta tisíc eur. Zcela jistě bude pod jedním milionem eur, ale ne za méně než čtyři sta tisíc. Z toho je asi jasné, že se o zapojení do masového trhu nedá v našem případě mluvit.

Značka Pininfarina byla slavná hlavně jako výrobce jedinečných zakázkových modelů. Budete v této tradici pokračovat?

Zcela jistě ano. Je to něco, čeho chceme dělat víc a víc. Správně jste řekl, že Pininfarina byla slavná. Bohužel to neplatí o dvou posledních dekádách, ale chceme to vrátit zpátky. Chceme být tím, kdo je etalonem jedinečné zakázkové výroby ve světě automobilů. Je to velmi důležité i proto, že nejsme technologická firma. Jsme firma postavená na vytváření designu. Technologie je také samozřejmě důležitá, ale pro nás je to jen nástroj. To nás odlišuje, typicky od řady elektromobilních startupů, které se vynořily v posledních letech.

Zmínil jste, že část vašeho týmu pracuje v Mnichově a část v Itálii. Proč to tak je?

V Německu máme například marketingový, finanční a obchodní tým. A hlavně poměrně velkou část specialistů na elektroniku a software.

Proč?

Důvod je jednoduchý. Je za tím snadnější přístup k talentovaným zaměstnancům, speciálně k těm, kteří se zaměřují na software.

Je problém takové lidi najít v Itálii? Sedíme kousek od Turína, centra italského automobilového průmyslu…

Záleží na typu profese. Když se jedná o design, komplikace to rozhodně není, protože máme nejlepší designéry na světě. Když jde o software, je to v Itálii mnohem složitější. Mnichov je v současné době evropským centrem pro vývoj softwaru a my chceme mít v týmu ty nejlepší z nejlepších.

Pininfarina Battista | Foto Pininfarina

Když se vrátíme k Battistě. Jak vypadá prodej takového auta?

Pokud jste někdo, kdo o něj má zájem, jakmile se typicky prostřednictvím našeho prodejce seznámíme, začne pro vás něco, čemu říkáme zákaznická cesta. Ta musí být dokonalým zákaznickým zážitkem. Nekupujete jen auto, které je mimochodem velmi drahé, ale kupujete něco, co je sběratelským artiklem.

Někteří zákazníci znají značku Pininfarina a její příběh, jiní se s ní do větší hloubky potřebují seznámit. Je proto naší povinností představit jim svět Pininfariny. Proto je pozveme k nám do Itálie, aby viděli, odkud naše značka pochází. Ukážeme jim, kde vozy vznikají, seznámíme je s historií v našem muzeu, mohou se podívat do designérského studia, promluvit si s našimi inženýry a designéry a vše zakončíme dostatečně dlouhou testovací jízdou v autě, které si chtějí pořídit.

A když i dál zájem zákazníka trvá?

Pak mu nabídneme, aby se zapojil do konfigurace vlastního vozu společně s šéfdesignérem. Vezmeme ho na oběd nebo na večeři a během toho se snažíme pochopit, jaký náš klient je, co má rád, jaké jsou jeho záliby, na čem mu záleží, a podle toho vytvořit takovou podobu Battisty, která plně reflektuje jeho přání. Výsledkem je to, že žádný z kusů modelu Pininfarina Battista není stejný jako ty předchozí.

Kolik jsou zákazníci ochotni platit za nadstandardní úpravy?

V průměru je to dvacet až třicet procent základní ceny. Peníze ale nejsou u našich zákazníků problém.

Kolik aut už jste prodali?

Omlouvám se, ale to je údaj, který nezveřejňujeme.

A jaká očekávání máte od nové prodejní pobočky v Česku?

Neuvádíme ani prognózy budoucích prodejů. Mohu jen říct, že nejdůležitějšími trhy, odkud máme šedesát procent objednávek, pro nás jsou Spojené státy a Kanada. Za nimi však následuje rostoucí západní Evropa a potom Blízký východ. Nově jsme naše vozy začali nabízet v Japonsku a u vás v České republice.