Společnost Google si v rozporu se zákonem udržuje monopol na poli internetového vyhledávání, čímž potlačuje konkurenci a brání inovacím. Podle světových agentur to v úterý uvedl soud v americkém Washingtonu. Podle agentury AP jde o přelomové rozhodnutí, které může změnit podobu internetu. Google se proti verdiktu odvolá.
Široce očekávaný verdikt, který vynesl soudce amerického okresního soudu Amit Mehta, přichází téměř rok od zahájení soudního procesu, v němž proti Googlu stojí americké ministerstvo spravedlnosti. Podle AP jde o největší antimonopolní spor ve Spojených státech za poslední čtvrtstoletí.
„Po pečlivém zvážení a posouzení svědeckých výpovědí a důkazů dospěl soud k následujícímu závěru: Google je monopolista a jedná jako monopolista, aby si udržel svůj monopol,“ citovala AP z 277stránkového rozhodnutí soudce Mehty. Ten rovněž uvedl, že dominance Googlu v oblasti internetového vyhledávání je důkazem svědčícím o jeho monopolu.
Google „má 89,2procentní podíl na trhu obecných vyhledávacích služeb, který na mobilních zařízeních dosahuje až 94,9 procenta,“ uvádí se v rozhodnutí.
Pro firmu Google a její mateřskou společnost Alphabet představuje verdikt zásadní neúspěch. Vytrvale totiž tvrdila, že její obliba pramení z obrovského zájmu uživatelů používat její vyhledávač, který je tak dobrý v tom, k čemu je určen, že se stal synonymem pro internetové vyhledávání, připomněla AP.
Prezident pro globální záležitosti ve společnostech Google a Alphabet Kent Walker uvedl, že se firma proti závěrům soudu hodlá odvolat.
„Toto vítězství nad společností Google je historickým úspěchem amerického lidu,“ uvedl americký ministr spravedlnosti Merrick Garland. „Žádná společnost – bez ohledu na to, jak je velká nebo vlivná – nestojí nad zákonem. Ministerstvo spravedlnosti bude i nadále důrazně prosazovat naše antimonopolní zákony,“ dodal.
Garlandův úřad argumentoval tím, že se Google snažil uzavřít dohody s mobilními operátory, aby získal silné výchozí pozice ve smartphonech a ovládl v nich vyhledávání. Tvrdí také, že Google platil deset miliard dolarů (bezmála 230 miliard korun) ročně bezdrátovým společnostem, jako je AT&T, výrobcům zařízení, jako je Apple, a výrobcům prohlížečů, jako je Mozilla, aby se zbavil konkurentů a udržel si podíl na trhu s vyhledávači.