Tuzemský cestovní ruch zažil ve druhém čtvrtletí roku oživení, a to hlavně díky mistrovství světa v ledním hokeji. O probíhající letní sezoně ale z hotelů a penzionů zejména na českých horách přicházejí značně rozporuplné zprávy. A někde dokonce hovoří o nejhorším červenci za poslední desítky let.

„Letošní letní sezona na horách je nejhorší za desítky let. Obsazenost hotelu je deset až dvacet procent, těch dvacet procent jsou víkendy. Co se týče naší restaurace, v červenci byla návštěvnost blížící se nule,“ říká pro Forbes provozovatel horské chaty Hromovka umístěné nad Špindlerovým Mlýnem Alexandr Bílek.

Vzápětí ale dodává, že srpnová čísla už vypadají podstatně lépe. S tím souhlasí i majitel a provozovatel Amenity Hotels & Resorts Michal Šnobr, provozující hotely ve Špindlerově Mlýně nebo v Orlických horách.

„Mírné oživení je doprovázeno slabším červencem, který přijde vždy po naopak silném svátečním prodlouženém víkendu na začátku července,“ uvádí Šnobr, který podobně jako Bílek vyhlíží zlepšení v následujících měsících.

„Čekáme mírné vylepšení v srpnu. Zatím dobře a možná i lehce nad očekávání vypadá paradoxně září, kde obsazenosti i cenám pomáhá návrat firemní klientely,“ konstatuje.

Čerstvá čísla Českého statistického úřadu za druhý kvartál sice říkají, že služeb českých hotelů a penzionů využilo ve zmíněném období 5,95 milionu lidí, což je meziročně o 3,3 procenta vyšší hodnota, zároveň ale poukazují na snížení počtu českých turistů.

Na celkovém růstu měli největší zásluhu cizinci, které do Česka přilákalo zejména květnové mistrovství světa v ledním hokeji. To se zasloužilo o zvýšení počtu ubytovaných hostů zejména v Praze a v Ostravě, pokles byl ale zaznamenán v Ústeckém, Libereckém, Královéhradeckém, Jihomoravském a Pardubickém kraji – tedy v krajích, kde leží naše největší pohoří Krkonoše a Jizerské hory.

Jedním z důvodů poklesu návštěvnosti českých hor v letošní sezoně může být i skutečnost, že se Češi vydávají ve velkém k moři. „Je vidět určitý mírný odklon Čechů, kteří se v letošním roce ve větším měřítku vydávají na dovolené v zahraničí,“ hodnotí hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek.

„Je možné, že jsou všichni u moře. Naši klientelu tvoří z osmdesáti procent hosté, kteří k nám jezdí deset, dvacet i třicet let,“ hledá odpověď na pokles zájmu o ubytování v krkonošské Hromovce Alexandr Bílek.

Neutuchající a stále rostoucí zájem o dovolené u moře potvrzuje i největší česká cestovní kancelář Čedok. „Aktuálně u prodejů na letošní léto zaznamenáváme nárůst přibližně o třicet procent oproti loňskému roku, kdy byly prodeje doposud nejlepší v historii naší cestovní kanceláře,“ uvádí mluvčí Čedoku Kateřina Pavlíková. Výborné výsledky kancelář registruje jak u pobytů u moře, tak u poznávacích zájezdů.

„Mezi nejoblíbenější destinace patří i letos Turecko, Řecko, zejména ostrovy Kréta či Rhodos, Bulharsko, Španělsko či Itálie. Absolutním skokanem roku je Albánie,“ dodává Pavlíková.

Vydání Forbesu Choose To Be Rich

Ne každý z českých hoteliérů se ale potýká s poklesem poptávky. „Z našeho pohledu je vše tradiční, žádné výkyvy nejsou,“ říká Pavel Dědic z chaty Orbea v Jeseníkách, jemuž stabilitu přináší i pravidelně se vracející klientela. „Stačí se více věnovat lidem a kuchyni a je to. Tak je to jednoduché,“ tvrdí.

A například CEO sítě Orea Hotels Gorjan Lazarov hlásí nárůst poptávky. „Letní sezona je úspěšná. Mnoho našich resortů přesahuje v létě obsazenost pětadevadesát procent, což je nárůst oproti dřívějšku,“ uvádí Lazarov. Orea Hotels má hotely nejen na českých horách, ale i v Praze, Brně nebo Mariánských lázních.

Úvod léta si pochvalují také v Hotelu Královka u Bedřichova v Jizerských horách. „Návštěvnost Královky je rok od roku vyšší a jsme na to pyšní. Největší jsme zaznamenali letos v květnu a červnu, především díky nárůstu firemních klientů, kteří u nás stále častěji pořádají své firemní výjezdy, školení a teambuildingy,“ vyjmenovává Alice Kareisová z marketingového oddělení Královky.

Hotely ovšem stále bojují s vyššími náklady a poklesem marží. „Stále se dohání deficit růstu mzdových nákladů, růstu cen energií a obecně veškerých vstupů. Přes mírné navýšení cen klesá marže, protože se do konečných cen nedaří přenést celé navýšení nákladů,“ popisuje situaci Michal Šnobr.

Na Hromovce museli v posledních měsících provoz dokonce dotovat. „Provozní i mzdové náklady máme od května do července tak vysoké, že musíme provoz dotovat z tržeb jiného podniku, který máme v Praze. Nikdy to nebylo na horách o výdělku, tentokrát to je ale opravdu jen o prodělku,“ říká Alexandr Bílek, který během září a října chystá na Hromovce omezený provoz.

V plném provozu se plánují vrátit až opět v prosinci na zimní sezonu. Ta ale bývá na českých horách v posledních letech značně nejistá kvůli častému nedostatku sněhu.

Loňská zimní sezona nemohla být horší.

„Období prosince a zimy zůstává už tradičně velkou neznámou. Vše bude záležet na vývoji počasí během vánočních a silvestrovských svátků a to bude platit i pro zimní měsíce,“ souhlasí Šnobr.

„Loňská zimní sezona nemohla být horší. Věříme, že to byl jen ojedinělý exces přírody a následující sezona proběhne standardně,“ doufá Bílek z Hromovky. „Věříme, že do konce roku bude poptávka stále tak frekventovaná jako doposud, ne-li více,“ přidává se Alice Kareisová za Hotel Královka v Jizerských horách.

Ani v Orea Hotels se zimní sezony příliš neobávají. „Očekáváme silnou poptávku. Například v posledních dvou měsících roku předpokládáme, že hotely budou obsazené více než ze dvou třetin,“ předesílá Lazarov.