Tesla se může radovat, její čínští konkurenti naopak zuří. Prodeje Tesly v Evropě může výrazně podpořit rozhodnutí Evropské komise snížit cla uvalená na automobily americké značky miliardáře Elona Muska vyrobené v Číně.

Evropská komise odhalila plány, podle nichž bude Muskova automobilka Tesla čelit pouze devítiprocentnímu clu, které se bude vztahovat na elektromobily vyrobené v Číně a vyvážené do zemí Evropské unie. Původně mělo v jejím případě jít o 20,8 procenta. Jde tak o podstatně nižší zatížení clem, než jakému budou čelit jiné automobilky, které vyrábějí svá auta v komunistické Číně.

Výrobci, kteří s vyšetřovateli Evropské unie spolupracovali při prověřování systému státních dotací v Číně, zaplatí v průměru clo ve výši 21,3 procenta a ti, kteří nespolupracovali, zaplatí 36,3 procenta.

Tesla požádala o individuální posouzení v rámci širšího vyšetřování ze strany Bruselu. Muskova společnost však také těžila z čínských státních dotací, včetně levných baterií a pozemků, což ovlivnilo rozhodnutí Evropské unie, proč ji od cla neodprostit úplně.

Nová cla, která vstoupí v platnost nejpozději 31. října, doplní stávající desetiprocentní clo na elektromobily z Číny.

Výjimku, byť podstatně menší, nedostane jen Tesla. Evropská unie snížila cla také pro jiné čínské výrobce, přičemž BYD bude čelit clu ve výši sedmnácti procent a Geely 19,3 procenta.

Cílem těchto opatření je chránit evropský automobilový průmysl před narůstajícím dovozem čínských elektromobilů. A má pomoci automobilovému průmyslu Evropské unie, který se stále více zaměřuje na elektromobilitu a ochranu domácího trhu před silnou konkurencí.

Dražší oblíbený model

Opatření však téměř jistě ovlivní i ceny a dostupnost elektromobilů na evropském trhu. Dané clo by se mělo vztahovat například na Teslu Model 3, který se jako jediný elektromobil americké automobilky vyrábí v Číně. Ten už ostatně v Česku zdražil o téměř čtyřicet tisíc korun poté, co Evropská unie zavedla předběžná cla.

Aktuálně zveřejněné návrhy sazeb však nemusejí být finální. Evropští výrobci automobilů mají stále právo na vznesení připomínek, které mohou ovlivnit finální sazby.

A na druhou stranu, k tomu, aby tento návrh prošel, musejí hlasovat členské státy Evropské unie kvalifikovanou většinou. Je proto také stále možné, že finální dodatečná cla nebudou zavedena vůbec.

Další stránkou věci jsou diplomatické vztahy Evropy s Čínou, protože asijská země pochopitelně nese tato cla nelibě. Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM) už vydala prohlášení, ve kterém revidovaný návrh Evropské unie týkající se cel na čínská elektrická vozidla důrazně odmítá. Podle čínského sdružení výrobců cla přinášejí „obrovská rizika a nejistotu“ pro další čínské provozy a investice v Evropské unii.