Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, v nichž budeme jezdit. To je Forbes FastWheels.
Nové Lamborghini pomůže bojovat o rekord
Co rok, to rekord. V roce 2022 Lamborghini prodalo 9233 aut, loni 10 112 a letos jich jen za půl roku bylo 5558, takže na další rekord je zaděláno. A s prodeji roste i byznys. Loni totiž tržby automobilky ze Sant’Agata Bolognese vyskočily na 2,66 miliardy eur, což bylo meziročně o 12,1 procenta víc.
K hvězdnému výsledku má letos pomoci i novinka pojmenovaná Temerario, která nahrazuje model Huracán. Lamborghini se do plné elektromobility ještě nepustilo, takže sází na hybrid, kterým kombinuje sílu tří elektromotorů s nově vyvinutým spalovacím motorem V8 přeplňovaným dvěma turbodmychadly.
Jedná se o první a jediný sériově vyráběný motor pro supersportovní vozy schopný dosáhnout deseti tisíc otáček za minutu.
Použité technice odpovídají i jízdní vlastnosti, které jsou dechberoucí: nejvyšší rychlost více než 340 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 2,7 sekundy a z 0 na 200 km/h maximálně za 7,3 sekundy. Maximální kombinovaný výkon je 920 koní.
Přidání elektromotorů a baterie ukryté ve středovém tunelu se ale podepsalo na hmotnosti, která se vyšplhala na 1690 kilogramů, což je o 268 kilogramů víc než desetiválcový Huracán.
„Temerario je opravdu ‚fuoriclasse‘ automobil, který je třídou sám pro sebe, výjimečným a inovativním vozem jak z hlediska technického, tak stylistického,“ říká Stephan Winkelmann, šéf Lamborghini, podle kterého každá novinka musí jízdními výkony překonat své předchůdce a současně být také udržitelnější z hlediska emisí. Bez hybridizace to dnes zkrátka nejde.
Pininfarina Battista bez střechy? Splněno!
Je to každoročně velkolepá akce – Monterey Car Week, který se odehrává na kalifornském pobřeží Pacifiku. Loni tam nechyběl ani Paolo Dellachà, šéf značky Automobili Pininfarina. Právě za ním tehdy přišel zákazník, jemuž v garáži parkuje elektromobil Pininfarina Battista, stroj s výkonem 1900 koní, který do konce jeho produkce vznikne v limitovaném počtu jen 150 kusů. A měl přání. Přání mít stejný vůz, ovšem ve verzi bez střechy, který vznikne jako jedinečný exemplář.
„Zákazníkům neradi říkáme, že něco nejde. A to i přesto, že náš klient trval na tom, že mu auto musíme předat na stejné akci už příští rok,“ popsal Dellachà v rozhovoru, který nedávno Forbesu poskytl přímo v italském Cambianu nedaleko Turína – domově Pininfariny. A přesně to se stalo. Zákazník si v USA převzal vůz s názvem Battista Targamerica.
Přesné technické údaje novinky automobilka nezveřejnila, ale zřejmě se nebudou nijak výrazně lišit od standardního modelu Battista, který se prodává za víc než padesát milionů korun bez daně. V praxi to znamená výkon 1900 koní a zrychlení z nuly na sto za méně než dvě sekundy. Dojezd vozu se čtyřmi elektromotory na jedno nabití dosahuje 460 kilometrů.
Automobilka nesdělila, kolik jediný majitel za svůj vůz zaplatil. Představu, kolik peněz to asi tak mohlo být, udělá alespoň cena limitované verze Battista Nino Farina s uzavřenou střechou, která bez daně vyjde na víc než sto deset milionů korun.
Maserati předvedlo vůbec nejsilnější vůz
S novinkou se v Kalifornii vytasilo i Maserati. Může sice vyrazit i na běžné silnice, ale nejlépe jí bude na uzavřených závodních okruzích. Jmenuje se GT2 Stradale a vychází z „běžného“ supersportu Maserati MC20, oproti kterému je o šedesát kilogramů lehčí.
Díky výkonu 640 koní novinka z nuly na sto zrychlí za 2,8 sekundy a na okruhových rovinkách může jet rychlostí přes 320 kilometrů za hodinu. Nic ostřejšího Maserati v rámci sériové výroby ještě nestvořilo.
Příchod nového supersportu se odehrál nedlouho poté, kdy se spekulovalo o tom, jestli mateřský koncern Stellantis, pod který Maserati spadá, sportovní značku nenabídne k prodeji.
Stály za tím neuspokojivé prodejní výsledky, kdy italské značce meziročně klesl prodej z 15 300 vozů v roce 2023 na letošních 6500 aut, s čímž souvisí i provozní ztráta ve výši 82 milionů eur. Loni přitom automobilka dosáhla zisku 121 milionů eur.
Nepomohlo ani vyjádření šéfa Stellantisu Carlose Tavarese, který upozornil, že si koncern nemůže dovolit držet značky, které nevydělávají. Jenže poté, co se začalo ukazovat na Maserati, tiskové oddělení Stellantisu tyto debaty utnulo s tím, že prodej italské sportovní značky není na pořadu dne.
Speciální Roll-Royce pro deset šťastných a bohatých
Psal se rok 1910 a výkonný ředitel Rolls-Royce Claude Johnson pověřil sochaře a ilustrátora Charlese Sykese, aby pro začínající automobilovou značku vytvořil sošku, která bude její vozy zdobit. Johnson měl svoji představu – na cestě do Paříže navštívil Louvre, kde na něj zapůsobila řecká mramorová socha okřídlené bohyně vítězství Níké Samothrácké.
Sykes to však viděl jinak. Došel k přesvědčení, že ladnost, ticho a skrytou sílu značky by lépe vyjadřovala jemnější, éterická postava.
Obecně se má za to, že inspirací pro budoucí sošku Spirit of Ecstasy mu byla Eleanor Thorntonová, sekretářka a milenka lorda Montagua. Nyní ale Johnsonova původní inspirace znovu ožila.
Rolls-Royce totiž představil verzi modelu Phantom, jehož Spirit of Ecstasy je opatřena keramickým povrchem, který připomíná texturu parského mramoru a současně si zachovává ženskou jemnost a éteričnost. Ikona značky Rolls-Royce tak konečně spojuje vize Johnsona a Sykese.
Karoserie Phantomu dostala dvě barvy, interiér je pak plný designových prvků, textur a provázané grafiky, které v Goodwoodu pojmenovali „malba nití“. Kompletní vnitřní výzdoba každého auta proto obsahuje 869 500 stehů a její dokončení trvá více než čtyřicet hodin.
Nechybí samozřejmě ani hvězdný strop, na němž je celkem 1500 „hvězd“ z optických vláken, ručně rozmístěných v jedinečném vzoru. Ty se postupně rozsvěcují a umocňují pocit pohybu.
Verze Phantomu nesoucí název Scintilla vznikla jen v počtu deseti kusů. Všechny už přitom mají své majitele. Cenu, kterou za vůz ze sběratelské edice museli zaplatit, automobilka neuvedla. Pouze sdělila, že v rámci USA jde o jeden z nejdražších modelů vozu Phantom vůbec.