Co může startupová scéna naučit korporáty a finanční instituce? Co nejčastěji chybí startupům k úspěchu? A co by měly vědět nebo mít, aby zaujaly partnery, jako jsou banky nebo platební instituce?
Nejen o tom si v podcastu Behind the Business povídali Tomáš Milota ze společnosti Seed Starter České spořitelny s manažerem společnosti Visa pro rozvoj byznysu ve střední a východní Evropě Branislavem Beerem.
Nový díl podcastu, který připravuje Visa ve spolupráci s Forbesem, se zaměřuje na podporu mladých startupů ze strany banky a platebních institucí.
Startupy mají řešení i pro korporáty
Kvůli podpoře startupů a fintechů v růstu vznikl Seed Starter České spořitelny. Ten se zaměřuje hlavně na startupy v raných fázích vývoje. „Necílíme na pozdější investorská kola, ale koukáme se primárně na takzvaný pre-seed a seed,“ říká Tomáš Milota, CEO společnosti Seed Starter České spořitelny.
Zároveň ale zdůrazňuje, že nejde o inkubátor pro podnikatele, kteří se teprve hledají. „Chceme, aby startupy už měly jasnou vizi. Je pro nás důležité, aby nebyly úplně na začátku. Aby už měly zákazníky a rozjeté podnikání. Zakladatelé by měli být schopni nám naznačit další kroky do budoucnosti – ve vztahu k trhu, nebo třeba škálování a expanzi do zahraničí,“ upřesňuje Milota.
Seed Starter ČS se podle něj soustředí na hledání škálovatelných řešení, z nichž bude mít prospěch banka nebo její klienti. „Tímto způsobem se snažíme spojit korporátní a startupovou scénu. Korporátům chceme ukázat, že na trhu jsou jiná řešení, která jim mohou pomoct,“ věří.
Sólisté? Úspěšné jsou týmy
Branislav Beer z platební společnosti Visa doplňuje, že Seed Starter ČS podporuje celou paletu inovativních startupů, zejména však inovativní fintechy, jimž se snaží pomoct růst, například rychlejším zapojením do svých programů.
„Když vidíme fintech, který má na to, aby se stal členem Visa, aby začal vydávat například naše karty a dostal se na naše platformy, můžeme jim nabídnout programy, které zrychlují onboarding,“ říká Beer s tím, že Visa stále pracuje na vylepšení interních procesů, aby vše bylo ještě rychlejší a pohodlnější.
Milota i Beer zdůrazňují význam kvalitního týmu pro úspěch startupu a potřebu změny českého mindsetu směrem k větším investicím do inovací.
Podle Branislava Beera je potom zejména pro fintechové startupy klíčové, aby nestály jen na osobě zakladatele. „Visa viděla úspěch tam, kde byl podnikatel schopný se obklopit správným týmem. Fintech nejčastěji vychází z nějakého programátorského, vývojářského základu. Zkrátka si to umí naprogramovat. Ale vy potřebujete také manažera pro rozvoj byznysu a dalšího na marketing,“ říká s tím, že takový tým musí mít společnou vizi a správný drajv.
Jak je na tom česká startupová scéna ve srovnání se zahraničím? Nepřevažuje u nás kvantita nad kvalitou? Jak trh změnila globální pandemie? A s čím startupy většinou nejvíc bojují? Nejen o tom je řeč v novém díle podcastu Behind the Business, který připravuje společnost Visa ve spolupráci s magazínem Forbes.