Zpomalit v adopci nových technologií znamená zůstat pozadu a ztratit zákazníky, říká šéfka technologicko-poradenské společnosti Accenture v Česku Lenka Madliaková. Digitalizace je dnes jednou ze základních podmínek pro udržení nebo vylepšení konkurenční pozice na trhu. Jak jsou na to české firmy připraveny a stíhají současné raketové tempo?

Digitalizace českého byznysu akcelerovala v průběhu covidu a podle Lenky Madliakové nezpomalila ani po jeho ústupu. Firmy dál investují do technologií, vylepšují svoje systémy a rychleji pak zavádějí inovace a další změny.

Velkou roli v tom hraje i umělá inteligence. „Po uvolnění generativní AI nabraly změny raketové tempo,“ potvrzuje generální ředitelka českého Accenture. „Po době seznamování a testování přecházejí globální i české firmy k industrializaci a využití AI v reálných situacích. AI už není jen zajímavou hračkou, ale motorem změn s vysokou přidanou hodnotou,“ dodává Madliaková.

Rychlost digitalizace se nicméně v různých sektorech liší a  před řadou firem je pořád spousta výzev a překážek, které musejí překonat, aby jim neujel vlak. Právě o tom jsme si s Lenkou Madliakovou povídali v rozhovoru.

Jsou na rychlé tempo změn české firmy připraveny?

Rychlost adopce a připravenost českých firem se liší. Obecně jsou otevřené novým technologiím, ale ne vždy připravené projít komplexní proměnou, změnit strukturu služeb, svoji organizační strukturu, komunikační strategii.

U větších firem bývá problémem stávající komplexní IT, které může být překážkou v rychlé adopci digitálních technologií. Paradoxně pak firma vyžaduje vyšší strategickou investici, aby se oprostila od košatých operačních procesů a s novými systémy dokázala najít cestu k vyšší efektivitě. 

Proč je důležité v digitální transformaci a inovacích nezpomalovat? 

Inovace přinášejí vyšší efektivitu, stabilitu, vylepšení služeb a zákaznické zkušenosti. Inovátoři udávají nové trendy a stávají se nezřídka novými lídry.

Co české firmy dělají dobře a v čem naopak chybují? 

Nebojí se nových technologií, jsou otevřené využívat cloudové platformy a AI. V posledních letech došlo i k zásadnímu rozvoji a investicím do digitálních kanálů podporovaných výkonnými personalizačními algoritmy a různými typy digitálních asistentů.

Základním požadavkem je otevřenost systémů a schopnost dynamicky se přizpůsobovat. Důležité je správné využití dat. Firmy, které investují do datové kvality a integrace, strategicky s daty pracují a využívají je k rozhodování, jsou úspěšnější a dokážou lépe směřovat investice, prioritizovat a předvídat efekt plánovaných změn.

50 %

manažerů plánuje rozšířit generativní AI na celopodnikovou úroveň během 6 až 12 měsíců.

Nejčastějšími chybami pak jsou nedostatečné řízení změn a chybějící IT strategie s jasným propojením na firemní výsledky. Neřízený rozvoj technologií bez dostatečného zapojení obchodních složek a důsledné strategie jejich adopce pak může vést ke zmařeným investicím.

Stíhají české podniky bleskový nástup umělé inteligence, třeba proti zahraniční konkurenci?

Naše výzkumy ukazují, že globálně padesát procent manažerů plánuje rozšířit generativní umělou inteligenci na celopodnikovou úroveň během šesti až dvanácti měsíců. V Česku je tempo změn o něco pomalejší, ale zájem o rozšíření AI je také velmi velký.  

Mají se zaměstnanci AI bát? Cítí se ohroženi už nyní? 

Je asi přirozené, že pociťují určitou nejistotu, ale bát by se neměli. AI je nesmírně silný nástroj pro zvýšení produktivity, generativní AI má potenciál vytvářet nová pracovní místa a také zlepšovat podmínky pro stávající pozice. Nabízí přidanou hodnotu v profesích, kde může podpořit kreativitu, zlepšit procesy, zvýšit efektivitu a stimulovat inovace.

58 %

pracovníků cítí obavy z nahrazení své práce umělou inteligencí.

Samotné AI nás – aspoň zatím – nenahradí, ale hrozí, že nás nahradí ti, kteří se naučí s AI nástroji pracovat ve prospěch kvality a efektivity své práce.

Jak by měly firmy obavy svých zaměstnanců řešit?

Důležité je, aby vedoucí pracovníci podporovali transparentnost a budovali důvěru mezi svými lidmi, že AI jim pomůže rozvíjet dovednosti relevantní pro trh práce a také pracovat na úkolech s vyšší přidanou hodnotou.

5 %

firem své zaměstnance v oblasti AI cíleně proškoluje.

Klíčem k úspěšnému využívání AI je určitě vzdělávání, což umožňuje zaměstnancům lépe porozumět a přijmout AI jako nástroj, který jim pomůže v jejich každodenní práci. I když devadesát čtyři procent zaměstnanců tvrdí, že jsou připravení naučit se nové dovednosti a s AI pracovat, pouze pět procent firem cíleně své pracovníky v oblasti AI proškoluje.

Jak na nástup AI reagujete v Accenture? 

Už v červnu 2023 se Accenture veřejně zavázala investovat tři miliardy dolarů do oblasti dat a umělé inteligence, protože v této oblasti vidíme, tak jako řada našich klientů a partnerů, nesmírný potenciál.

Na globální úrovni jsme otevřeli Centrum pro pokročilou AI. Během posledního roku jsme systematicky zvyšovali kvalifikaci u desítek tisíc interních zaměstnanců v efektivním využívání AI.

Interně integrujeme AI do procesů v každé funkční jednotce Accenture. Selektivně přistupujeme k akvizicím firem zaměřených na data a AI, jako jsou Parsionate, Ammagamma, Redkite a GemSeek. A hlavně jsme vytvořili řadu inovativních AI produktů a akcelerátorů, které pomáhají nám i našim klientům přecházet od nápadů k praktickým výsledkům.

Jak můžete pomoci firmám s opomíjeným školením zaměstnanců?

Nad rámec zmiňovaných tří miliard dolarů Accenture investuje další miliardu dolarů do služby Accenture LearnVantage, která poskytuje našim klientům vzdělávací služby zaměřené hlavně na adopci nových technologií. Letos v březnu jsme zrealizovali akvizici Udacity, což je uznávaná profesionální vzdělávací platforma, která se stává pro Accenture LearnVantage nosným nástrojem.

Věříme, že zaměření na vzdělávací služby je tím správným krokem, protože jakákoliv technologie má pro lidi skutečný přínos jen tehdy, pokud je v rukách těch, kteří ji umějí dobře používat.

Je o takové služby zájem i v Česku?

I náš pražský tým už pro několik klientů odškolil na míru šité tréninkové programy v oblasti AI, takzvané „Gen.AI Bootcampy“. Proškolili jsme stovky lidí od top managementu až po softwarové vývojáře, které učíme, jak efektivně psát prompty a implementovat zodpovědné AI systémy.  

Jak AI mění celý váš byznys konzultantů a IT vývojářů? 

Generativní AI nám otevřela cestu k novým inovačním řešením pro naše zákazníky, ale i k inovaci a zefektivnění naši vlastní práce. Jsme hrdí na to, že jsme na špici technologických inovací a že můžeme našim klientům pomoci dosáhnout jejich cílů prostřednictvím nejmodernějších AI řešení.  

Například pro call centrum našeho klienta v Česku jsme implementovali řešení, které s využitím AI v reálném čase překládá hovor mezi agentem hovořícím jedním jazykem a klientem hovořícím jiným jazykem. AI asistent zároveň pomáhá agentovi odpovídat na dotazy zákazníka týkající se produktů nebo řešení specifických problémů.

Tím náš klient optimalizoval náklady a zároveň zlepšil zákaznickou zkušenost, protože AI asistent dokáže efektivně podpořit i méně zkušené agenty.

Dalším příkladem velmi úspěšného využití AI je projekt migrace do cloudu globální farmaceutické firmy, kde využití Accenture akcelerátoru na bázi generativní AI umožňuje zkrátit čas pro vývoj aplikací o pětinu a zároveň zvyšuje kvalitu vývoje.  

Jak vy sama vnímáte současný vývoj a jak vidíte budoucnost? 

Současný vývoj v technologiích a byznysu je velmi dynamický, a tím pádem poměrně náročný pro lídry firem i jejich zaměstnance. Pro úspěch je nutné disponovat schopností a ochotou učit se pořád nové věci, vysokou flexibilitou a otevřeností ke změně. A zároveň se nebát dělat rozhodnutí, i když k dispozici nejsou všechna dokonalá data.

Na druhou stranu inovace, které nové technologie přinášejí, jsou neuvěřitelně stimulující. Je vzrušující mít k dispozici nástroje pro radikální transformaci firmy.