Vlastnit automobil, který je tak všestranný, že vás může vzít na jakoukoli cestu. Vůz, který zevnitř působí jako obývací pokoj, ale zároveň se může proměnit v rychlý „závoďák“. Tak vypadá sen o dokonalém autě.
Je ale vůbec možné, aby velké robustní auto, o které se nebudete bát v žádném terénu, nabídlo zároveň výkon supersportovních modelů a nevytřáslo z vás při tom duši?
Land Rover ukázal kolegům ze slovenského Forbesu, že to jde. Přímo z Anglie jim poslal na testování opravdu výjimečný Ranger Rover Sport SV Edition One. Jedná se o nástupce modelu Ranger Rover Sport SVR, který pro svou ostrost vyčníval z davu. Novinka je ve srovnání s ním mnohem civilnější. To však neznamená, že by byla méně divoká nebo že by změnila svůj interiér.
Mnoho lidí se může ptát, pro koho je takové auto vůbec určeno – velké, nesmyslně výkonné a samozřejmě za velmi vysokou cenu. Stačí však jedna jízda a podle slovenských kolegů pochopíte, proč si tento vůz spolu s jeho tvůrci zaslouží velký obdiv.
Auto s nesmírně zajímavou bronzovou barvou, která z každého úhlu vrhá jiné odstíny, skrývá pod kapotou pozoruhodný poklad. Vyladěný 4,4litrový osmiválec s dvojitým turbodmychadlem, při jehož výrobě se Land Rover spojil s BMW. Ano, jedná se o stejný motor, jaký najdete v BMW M5.
Má 635 koní a 800 Nm točivého momentu. Přestože SV váží úctyhodných 2560 kilogramů, dokáže zrychlit na stovku za pouhých 3,9 sekundy, přičemž maximální rychlost se blíží 290 kilometrům v hodině. Představte si tu obrovskou sílu, kterou musí auto vynaložit, aby se dostalo na takové hodnoty. Výsledkem je úctyhodný výkon, který je dostupný v jakékoli situaci i rychlosti.
Už tato čísla byla pro tým Forbes Slovakia Cars důvodem k úsměvu od ucha k uchu, avšak výkon není všechno. Hlavním problémem supervýkonných SUV je hlavně jejich výška a hmotnost, které ovlivňují ovladatelnost auta. Řešením pro tento nedostatek jsou moderní elektronické technologie, které dokážou řízení ulehčit.
I zde však inženýři posunuli Range Rover SV ještě o krok dále. V autě je nainstalován systém s názvem 6D Dynamics, který by se dal nazvat jako „vyvažovač karoserie“. Jedná se o vzájemně propojené hydraulické tlumiče, které dokonce nahrazují i stabilizátory karoserie.
Pohybem kapaliny mezi tlumiči může vůz nejen odolávat přetáčení karoserie, ale také vyvažovat náklony. Majitelům SUV je jistě znám „houpací efekt“, kdy na některých silnicích máte pocit, že plujete po moři. Tady nic takového nehrozí, vůz se drží v jedné rovině.
Ať se snažíte sebevíc, jede to jako rozjetý vlak. Něco takového je u vozů SUV dosud nevídané. Díky této technologii se vůz může v režimu SV Sport „přikrčit“ o jeden a půl centimetru blíž k vozovce, což ještě více zlepšuje jeho jízdní vlastnosti. V kombinaci s elektronickými asistenty to všechno funguje tak dokonale, že si kolegové museli často připomínat, v jak velkém autě vlastně sedí. Hydraulický podvozek provětrali nejen na rychlých silnicích, ale také v terénu.
I když měl Range Rover obuty jen standardní silniční pneumatiky, na rozbláceném kopci držel jako přilepený, čímž jen potvrdil svou off-roadovou DNA. Extrémním podmínkám ale auto podrobeno nebylo. Jedním z důvodů byla celokarbonová kola, která jsou spolu s barvou součástí limitované Edition One. Jsou mimořádně drahá a také neopravitelná, přičemž cílem bylo vrátit vůz bez poškození.
Uvnitř vládne dokonalý luxus s prémiovým vybavením nejvyšší třídy. Už na dotek je cítit struktura skutečného dřeva či kovu. Nejen materiály, ale také řemeslné zpracování kabiny je na špičkové úrovni. Kabina je zcela čistá a minimalistická, všechny ovládací prvky jsou zabudovány do centrálního dotykového displeje. Ten je sice vystouplý, což usnadňuje jeho dosažení, přesto v autě ale chybí samostatné tlačítkové ovládání.
Parametry Land Rover Range Rover Sport SV Edition One:
Cena: | od 208 716 eur (zhruba pět a půl milionu korun) |
Motor: | 4,4 V8 |
Výkon: | 467 kW / 635 k |
0–100 / max. rychlost km/h: | 3,9 s / 290 |
Spotřeba kombinovaná/CO 2 na 100 km: | 12,0 l / 272 g |
Bonusem jsou sedačky nabízející druhou generaci speciálního masážního systému s názvem BASS (Body and Soul Seat). Nacházejí se v nich integrované reproduktory, které přenášejí nejen zvuk, ale také vibrace přímo do těla. Je to neskutečný pocit, když sedíte za volantem a vaše tělo se chvěje v rytmu oblíbené písničky.
Range Rover tvrdí, že díky této technologii si zážitek z hudby vychutnají i neslyšící lidé. Po našem zážitku z poslechu si to umíme opravdu představit. V rámci ovládání máte k dispozici také několik wellness programů, které vám ve spolupráci s touto technologií zpříjemní například cestu do práce.
Range Rover SV je nejdynamičtějším Range Roverem v historii a podle kolegů ze slovenského Forbesu také nejlépe ovladatelným. Nové technologie mu pomohly překonat vysokou hmotnost a zachovat si agilitu mnohem menších, lehčích a hlavně nižších vozů. Je to ikonické vozidlo, o čemž svědčí i fakt, že první edice je již beznadějně vyprodaná. Nemusíte však zoufat, protože Edition Two přijíždí do showroomů právě teď.