Práce z domova měla být trvalou změnou pracovního prostředí, která by přetrvala dlouho po pandemii covidu-19. Realita se však vyvíjí opačným směrem. Stále více firem dnes povolává své zaměstnance zpátky do kanceláří, mezi nimi i Amazon, druhý největší soukromý zaměstnavatel na světě. 

Americká společnost oznámila, že místo hybridního modelu, kdy jeho lidé pracovali z domu jen část pracovního týdne, přejde trvale na práci z kanceláře. Generální ředitel Amazonu Andy Jassy tento krok zdůvodnil potřebou efektivnější spolupráce a inovací. „Rozhodli jsme se vrátit k práci v kanceláři, jak tomu bylo před nástupem pandemie covidu-19,“ uvedl Jassy s tím, že pracovní prostředí umožňuje zaměstnancům snadněji generovat nové nápady a lépe spolupracovat.

Nová pravidla, která začne firma vyžadovat od ledna příštího roku, se mají dotknout více než jednoho a půl milionu pracovníků Amazonu po celém světě včetně Česka, kde Amazon zaměstnává bezmála šest tisíc lidí. Tuzemské zastoupení společnosti odmítlo žádost Forbesu o detailnější komentář.

Amazon přitom není jedinou firmou, která se rozhodla vrátit k předpandemickému pracovnímu modelu. Mnoho korporací, od technologických firem po tradiční průmyslové giganty, stále více prosazuje návrat zaměstnanců do kanceláří. Přestože některé firmy umožňují hybridní model práce, jiné jdou podobně jako Amazon tvrdou cestou – buď návrat do kanceláře, nebo hledání nové práce.

„V tuzemsku jsou pravidla nastavena tak, že zaměstnanci primárně pracují na pracovišti zaměstnavatele. Jen pokud si to zaměstnanec se zaměstnavatelem písemně dohodne, může vykonávat práci na dálku,“ vysvětluje Klára Rücklová, advokátka z advokátní kanceláře Fairsquare s tím, že zaměstnavatel se může vždy rozhodnout, jestli home office vůbec umožní.

Nic na tom nemění ani loňská novela zákoníku práce, která se otázkou práce na dálku poprvé obšírněji zabývala. Ani tato novela však nenastavila home office jako povinnost, ale jako možnost, kterou je nutné si se zaměstnavatelem domluvit. Ačkoli existují i firmy, kde mají možnost práce na dálku všichni zaměstnanci.

Nárok na práci z domova nemají podle advokátky Rücklové ani specifické skupiny zaměstnanců, jako jsou těhotné ženy, zaměstnanci pečující o dítě mladší devíti let nebo osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby. „I ti mohou zaměstnavatele o práci na dálku písemně požádat, zaměstnavatel ji ale nemusí umožnit,“ tvrdí Rücklová. 

V otázce, zda může zaměstnavatel jednostranně nařídit návrat do kanceláře, existuje několik právních nuancí. Podle Rücklové vše záleží na tom, jak jsou pravidla pro práci na dálku nastavena. „Je-li dohoda vypověditelná, je situace snazší. V případě, že se zaměstnanec i přes pokyn zaměstnavatele do kanceláře nedostaví, poruší své pracovní povinnosti a podle intenzity porušení a dalších okolností může od zaměstnavatele očekávat vytýkací dopis, výpověď nebo i okamžité zrušení pracovního poměru,“ říká právnička. 

Pravidla pro práci z domova ale podle ní nemusí být černobílá. „Mezi našimi klienty se stále těší oblibě zejména hybridní model, zřejmě i proto, že home office je žádaný zaměstnanecký benefit. Pozoruji ale snahu postupně omezovat rozsah práce z domova, a i proto pravidla s klienty již nyní nastavujeme tak, aby je mohli v budoucnu flexibilně změnit,“ uzavírá.