Vznikla v San Francisku, veškerý vývoj a klíčové lidi má ale v Praze. Řeč je o firmě SpaceKnow, která z komerčně dostupných satelitů získává data a díky umělé inteligenci popisuje jevy na Zemi. Její spoluzakladatel Jerry Javornický vystoupil tento týden jako jeden z řečníků na konferenci magazínu Forbes Next Big Thing v pražském Cubexu.
Jerry Javornický se k technologiím dostal na střední škole, kdy svým kamarádům a spolužákům zprovozňoval počítače, internet a všechny věci okolo. Už tehdy měl jasno v tom, že se tím chce v budoucnu živit, takže si dva dny po svých 18. narozeninách došel na úřad pro živnostenský list.
V IT komunitě na sebe poprvé upozornil aplikací eM Client, která slouží k odesílání a přijímání e-mailů, sdílení kalendářů, kontaktů a poznámek, je tedy alternativou třeba k Outlooku od firmy Microsoft. Vytvořil také službu AppToCloud.com dodávající datová centra pro střední a velké firmy.
Během práce pro startupy v Kalifornii se seznámil s dalším Čechem Pavlem Machálkem, který strávil víc než rok ve výzkumu NASA. SpaceKnow společně založili v roce 2013, kdy byla analýza satelitních snímků pomocí umělé inteligence teprve v začátcích. A shodují se, že v Česku by je něco podobného vůbec nenapadlo.
„Bereme snímky a data ze všech komerčně dostupných satelitů, které zkoumají Zemi. V tuhle chvíli jich je kolem čtyř set a každý měsíc přibývají další. V reálném čase data analyzujeme a pomocí umělé inteligence popisujeme jevy na Zemi,“ vysvětlil Jerry Javornický na konferenci během rozhovoru s šéfredaktorem Forbesu Petrem Šimůnkem.
„Máme stovky algoritmů, které rozpoznávají materiály, objekty, změny. Pracujeme s nejmenším rozlišením třicet centimetrů na obrazový pixel, což znamená, že vidíme automobily, ale ne lidi, maximálně shluky lidí. Na jejich detekci se používá jiná technologie,“ popsal Javornický s tím, že data různě kombinují a poté na míru dodávají zákazníkům především z Evropy, Ameriky a Blízkého východu. Mezi ně patří státy a ministerstva, kterým pomáhá aktuálně třeba s měřením škod po ničivých povodních.
Data si ale kupují i hedgeové fondy, které zajímá vývoj akcií. „Sledujeme například desítky parkovišť Tesly, kde parkují její zaměstnanci. Každých několik dní se díváme, jestli je počet aut nižší nebo vyšší. Na dlouhé časové řadě snímků je pak vidět, jestli se firmě bude, nebo nebude dařit,“ popsal Javornický.
Zásadním zlomem bylo pro SpaceKnow vypuknutí války na Ukrajině. Obranné složky jsou totiž pro firmu jedním z nejdůležitějších zákazníků. „Analýza velkých území a dlouhé časové řady nám umožňuje predikovat věci dřív, než se stanou. Dva roky zpátky viděla umělá inteligence na hranicích s Ukrajinou aktivitu, která tam nikdy nebyla. Byli jsme schopni porovnat situaci s děním třeba osm let zpátky, a tím pádem jsme odvodili, že jde o invazi a ne o bojové cvičení, jak nám bylo prezentováno,“ tvrdí Javornický.
Aktuálně má SpaceKnow v hledáčku hlavně Čínu, kde pozoruje stovky tisíc obranných a ekonomických operací. „Snažíme se odvodit trend a pravdu na základě prokazatelných jevů.“
SpaceKnow za posledních pět let vyrostla o sto procent, obrat se pohybuje ve stovkách milionů korun. Jejího přímého konkurenta, firmu Orbital Insight, před dvěma měsíci koupil spoluzakladatel Applu Steve Wozniak, který věří, že se z něj díky dalším investičním kolům stane jednorožec, tedy firma s hodnotou přes miliardu dolarů. Má SpaceKnow stejné ambice?
„Naším cílem dlouho bylo, abychom byli profitabilní, což se povedlo. Nemáme vyloženě ambici stát se jednorožcem, ale jednou můžeme být Googlem pro planetu Zemi, který bude rozpoznávat úplně všechno, budete se moci ptát na jevy a umělá inteligence vám bude odpovídat. Tímhle směrem míříme.“