Od září vysílá rádio Expres FM každý všední den od sedmi do deseti hodin Expres ráno s Bárou Hacsi. Dlouholetá moderátorka rádia, kterou posluchači znají spíše jako Babu, přináší se svým týmem do českého éteru kromě výjimečné hudby také odlišný přístup k vysílání. Rádio pro posluchače připravilo plánovaný a silně dramaturgicky řízený blok, ve kterém jsou podrobně a zajímavě zpracovaná témata ze společenského života i aktuality.
Novou podobu ranního vysílání Expres FM představuje jeho moderátorka Babu Hacsi: „Pokud chcete začít den svěže a chcete se ráno nechat nakopnout, u nás k tomu najdete vše potřebné. Dynamickou hudbu, aktuální trendy a novinky, ale i podrobněji zpracovaná témata z kultury, sportu i showbyznysu.
Má kolegyně Klára aktivně monitoruje sociální sítě, takže často přinášíme informace, které jsou nejen zajímavé, ale i předběhnou běžný zpravodajský proud. Zároveň si uvědomujeme, že ne všechno musí oslovit každého, a proto se snažíme komplexně vysvětlovat různé zajímavosti a přinášet netradiční informace.“
Na vývoj nového ranního bloku jsme se zeptali Pierra Beneše, manažera rozvoje rádií Seznam.cz.
Kolik času zabrala příprava nového formátu?
Radši jsme hodiny ani nepočítali. Chtěli jsme dělat něco jiného než dosud, hodně plánovaný blok se silnou dramaturgií a přípravou, zavedli jsme denní a týdenní porady pouze pro Ráno. Připravovali jsme se zhruba od května, včetně zkušebního vysílání – především nás zajímalo, zda jsme to schopni utáhnout a v jakém počtu.
Jaké nové obsahy včetně AI dokážeme vyrobit, co vše ještě lze a má smysl, taky jsme si vyzkoušeli typické rádiové formáty, které jsme v posledních letech spíše opustili – kvízy na všechny možné způsoby, interaktivní soutěže pro posluchače, poznávačky, ankety a podobně.
Zvolili jste tedy silně dramaturgicky podpořené vysílání. To je v Česku v hudebních rádiích neobvyklé. Co vás k tomu vedlo?
Obecně to je dnes tak, že rádia neinvestují do týmů, spíše udržují status quo. To znamená spoléhat především na přípravu samotného jednoho moderátora. Je to takhle výhodné především nákladově, má to svou logiku. My jsme se snažili jít proti tomu, tedy aspoň co se týče ranního vysílání. Dali jsme dohromady pár lidí, navíc i mobilizovali stávající osazenstvo redakce a začali jsme pracovat ve větším týmu.
Je to dražší varianta i časově mnohem větší zátěž pro všechny, ale po letech jsme zase zažili klasickou denní redakční práci, jako tomu bývalo v silných médiích zvykem. Je to náročnější, ale zase bych řekl, že to nese lepší výsledky a víc nás to baví.
Máte nějakou zahraniční inspiraci?
Vždycky se díváme ven – ujasnili jsme si tak, že nechceme tvořit dvojici, že stačí jeden moderátor – v našem případě je to moderátorka – s podporou týmu v zádech. Zahraniční týmy jsou tedy obvykle mnohem větší, ale to je prostě otázka peněz. Když si představíte, že každý všední den máte naplnit tři hodiny vysílání a pokaždé být vtipný, inovátorský, zábavný.
Na tom by se klidně uživilo několik dalších lidí. Je to velmi vyčerpávající kontinuální práce – pokud to nemá zkrátka být jen povídání a improvizace. Líbí se nám určitě ze zahraničí třeba formát BBC Radio 1 a Greg James.
Rádio Expres FM má claim Hudba na prvním místě. Jakou hudbu od vás mohou posluchači čekat?
My jsme opravdu především hudební rádio. Hrajeme to, co ostatní nehrají, jsme zcela jiní a na českém trhu určitě unikátní. Jsme přístupní jak pro mainstreamové posluchače, tak i pro náročnější posluchače, držíme krok s děním ve světě, na který se orientujeme především.
Nepodbízíme se, nehrajeme podle toho, co nám hezky vyšlo v hudebních testech. A taky nezastíráme, že tu určitě nejsme pro každého. Hrajeme primárně hudbu, která osciluje mezi popem a klubovou hudbou, vše výrazně nové, orientované světově, pro posluchače, pro kterého je hudba důležitá a trochu jí rozumí.
Vzhledem k tomu, že rádio spadá pod společnost Seznam.cz, měříte si digitální poslechovost?
Měříme si toho hodně, digitální poslech je pro nás důležitou součástí, pokud se tedy bavíme o online poslechu nebo aplikacích. Jsou to jedny z mála tvrdých dat, která pro nás mají vypovídací hodnotu a dá se jimi řídit. Online nebo v aplikacích nás poslouchá zhruba třetina lidí a tento trend bude narůstat.
Kde všude si mohou posluchači naladit rádio Expres FM analogově? Chystáte se tyto vlny ještě rozšířit?
Naše ambice je být v každém krajském městě. V současnosti jsme v sedmi městech (Praha, Brno, Jihlava, Plzeň, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Zlín) a snad bychom ještě tento rok mohli vědět, zda přibudou minimálně dvě další. Analogové frekvence jsou každopádně u nás vzácné zboží a není snadné je získat. Dostat jen ty stávající nám trvalo tři roky.
AI v rádiu Expres FM
Seznam.cz, a tedy i rádio Expres FM, využívá vlastní AI technologické nástroje, které umějí generovat syntetickou moderátorku. Tou je právě zmíněná Bára Hacsi, ve své AI podobě známá jako Hacsiko.
Zatímco za pomoci umělé inteligence vytvořená moderátorka Hacsiko slouží jako noční posila mluveného slova mezi proudovým vysíláním Expres FM, syntetické hlasy ostatních novinářů využívá rádio k výrobě regionálních zpravodajských relací.