Ve Spojených státech vstoupily do časově neomezené stávky desítky tisíc zaměstnanců z třiceti šesti přístavů. Hrozí tak výrazné narušení obchodu a ekonomiky před prezidentskými volbami a před rušnou sezonou vánočních nákupů. Je to první takové zastavení provozu za posledních téměř padesát let, píše server BBC. Bílý dům podle agentury Reuters předpokládá, že dopad stávek na spotřebitele bude omezený.

Stávkují členové Mezinárodní asociace lodních dopravců na východním pobřeží a na pobřeží Mexického zálivu. Zastavili kontejnerovou dopravu od amerického státu Maine až po Texas.

Od stávky je neodradila ani nová nabídka zaměstnavatelů, kteří jim navrhli zvýšení mezd skoro o padesát procent, ani naléhání Bílého domu.

Prezident Joe Biden má pravomoc přerušit stávku na osmdesát dní kvůli dalšímu vyjednávání. Bílý dům ale uvedl, že se k tomuto kroku nechystá. Biden i viceprezidentka Kamala Harrisová sdělili, že situaci bedlivě sledují.

„Prezident pověřil svůj tým, aby oběma stranám napřímo sdělil, že je potřeba, aby zasedly k jednacímu stolu a jednaly v dobré víře – férově a rychle,“ uvedl Bílý dům. Prezident podle něj také nařídil své pracovní skupině určené k problematice narušených dodavatelských řetězců, aby se scházela každý den a připravovala se na řešení možných potíží.

Přes přístavy na východním pobřeží USA prochází asi polovina kontejnerové přepravy amerického zahraničního obchodu. Stávka desítek tisíc členů odborů ILA by se proto mohla projevit poměrně rychle a stát několik set milionů dolarů denně, píše agentura DPA.

Členové ILA nakládají a vykládají lodě a jsou zodpovědní za údržbu přístavní techniky. Jejich odborový svaz poukazuje na miliardové zisky v kontejnerové dopravě. Podle webu deníku The Wall Street Journal požadoval při jednáních zvýšení příjmů o sedmdesát sedm procent během čtyř let. Zaměstnanci také chtějí zavedení ochranných opatření proti automatizaci, která by mohla vést ke ztrátě pracovních míst.

Přepravní společnosti vydělaly za pandemie covidu-19 díky růstu cen miliardy, řekl agentuře AP vedoucí asociace ILA ve filadelfském přístavu Boise Butler. „Teď chceme, aby nám to vrátily. A ony to vrátí,“ uvedl. Odbory budou podle něj stávkovat tak dlouho, jak bude potřeba. Cílem je dosáhnout spravedlivé dohody. Podle Butlera mají odbory na přepravní firmy páky, jak jí docílit.