Výroba i prodeje Škody Enyaq, prvního elektromobilu z Mladé Boleslavi, nejdou v letošním roce úplně podle představ. I tak ale česká automobilka elektromobilitu nevzdává. Naopak. Dnes představila kompaktní SUV Škoda Elroq.

Zvykejte si. Takto teď budou vypadat nové škodovky. Elektrická Škoda Elroq je prvním modelem, který nastupuje na nový designový jazyk pojmenovaný Modern Solid. Z kapoty tak například zmizelo logo s okřídleným šípem a nahradil ho nápis Škoda. Dalším výrazným prvkem, který se bude opakovat, je lesklá černá maska pojmenovaná Tech-Deck-Face.

„Modern Solid znamená propracovanost, funkčnost a autentičnost a zároveň navozuje pocit síly a ochrany. Škoda Elroq je se svými výraznými tvary a funkčním, minimalistickým a čistým vzhledem ideálním vozem pro premiéru tohoto nového designového přístupu značky Škoda,“ vysvětlil šéfdesignér automobilky Olivier Stefani.

Elroq se bude nabízet ve čtyřech variantách. Dvě nejvýkonnější verze modelu Elroq mají největší lithium-iontovou baterii s využitelnou kapacitou 82 kilowatthodin, Model Elroq 85 má elektromotor na zadní nápravě a nabídne výkon 210 kilowatt. 

Elroq 85x má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě a má standardně pohon všech kol. Maximální rychlost je u obou verzí stejná – 180 kilometrů za hodinu. Elroq 85 pak nabídne i nejdelší dojezd, který má být 560 kilometrů. Půjde ale o nejdražší varianty, jejichž cenu Škoda Auto v den premiéry nezveřejnila.

Co zveřejnila, je cena základní verze Elroq 50 s pohonem zadních kol a baterií s kapacitou 52 kilowatthodin, dojezdem více než 370 kilometrů a schopností zrychlit z nuly na sto za dlouhých devět sekund. Na takové auto bude potřeba 799 tisíc korun.

Tím se podle šéfa automobilky Klause Zellmera stává nejdostupnějším elektromobilem ve svém segmentu. „Na mnoha trzích nabízí cenu srovnatelnou se svým protějškem se spalovacím motorem,“ sdělil Zellmer. Nebude to ale nejlevnější elektromobil, který Škoda Auto nabídne. Zřejmě už příští rok totiž ukáže finální podobu menšího vozu Škoda Epiq, u kterého se počítá se základní cenou mírně nad 600 tisíc korun.

Vedle základní verze elroqu zákazníci budou moct zvolit model Elroq 60 s baterií s  kapacitou 59 kilowatthodin. Ten slibuje dojezd přes 400 kilometrů a výkon 150 kilowatt. Stejně jako „padesátka“ i u něj bude maximální rychlost končit na sto šedesáti kilometrech za hodinu. Pokud jde o dobíjení, škodovka slibuje rychlost až 175 kilowatt, což v praxi znamená, že i verze s největší baterií se z deseti na osmdesát procent kapacity zvládne dobít za 28 minut.

Technologii pohonu a baterií včetně jejich chlazení a ohřevu Elroq převzal od větší Škody Enyaq. Hodně podobný je i interiér, kde na středu palubní desky nechybí dotykový displej a před řidičem takzvaný virtuální kokpit, který poskytuje jasný a intuitivní přehled o všech klíčových jízdních údajích.

Na přání bude k dispozici head-up displej s rozšířenou realitou. Ten do zorného pole řidiče promítá rychlost, rozpoznané dopravní značky, informace o tempomatu a asistenčních systémech i navigační pokyny. Co řidiči v autě naštěstí najdou, jsou je ale i pod displejem infotainmentu dotyková lišta s fyzickými tlačítky, která umožňují rychlý přístup k nabídkám ovládajícím základní funkce včetně například klimatizace.

V autě tradičně nechybí ani takzvané „simply clever“ prvky. Jde například o dva úložné prostory po stranách zavazadlového prostoru, síť pro uložení nabíjecího kabelu pod krytem víka kufru, nebo i fakt, že samotné víko se dá nastavit do poloviny výšky zavazadlového prostoru, což zlepšuje jeho využití. 

Devět airbagů ve výbavě už dnes asi nikoho neohromí. Co by to ale mohlo zvládnout, je systém automatického parkování dodávaný na přání. Zahrnuje funkce jako uložený parkovací manévr a parkování na dálku. V praxi to znamená, že auto může řidič zaparkovat, aniž by v něm seděl.

Stačit bude jen aplikace v telefonu. Uložený parkovací manévr umožňuje řidiči „naučit“ Elroq zapamatovat si příjezdy dlouhé až padesát metrů k celkem pěti různým parkovacím místům.

„Elroq přichází na trh se zajímavou nabídkou poměru ceny a užitné hodnoty, protože mnoha zákazníkům, kteří si chtějí koupit nový vůz, nabízí jednodušší a cenově výhodnější způsob, jak jezdit na elektřinu,“ uvedl Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast prodeje a marketingu.

Automobilka si podle Jahna slibuje, že s novým elektromobilem vedle rodin dokáže oslovit i firemní klientelu. Jsme přesvědčeni, že firemní zákazníci ocení jeho očekávanou vysokou zůstatkovou hodnotu. Budeme nabízet flexibilní možnosti financování a zajímavé leasingové sazby, spojené se speciálními servisními balíčky a speciálními podmínkami pojištění vozu,“ dodal.