Byl to první Rolls-Royce, u kterého nebyla ostuda, že za volantem neseděl šofér v uniformě, ale sám jeho majitel. Rolls-Royce Ghost druhé generace teď přijíždí v podobě, která je…  prostě fresh.

Světu luxusních aut vládnou vysoká SUV a platí to i pro Rolls-Royce, kde si pozici nejprodávanějšího modelu drží Cullinan. Převzal ji právě od sedanu Ghost, prvního „lidového rollsu“, jestli se tedy tak o autě za deset a víc milionů dá vůbec mluvit.

Ghost byl v době své premiéry, což nás přenáší do roku 2009, vozem, který dostal za úkol přilákat nové zákazníky. Pořád samozřejmě dostatečně bonitní, ale mladší, pro které byl osobní řidič dávnou připomínkou minulého století.

Byl to nápad, jenž zafungoval dokonale. Ještě v roce 2009 Rolls-Royce stihl prodat tisíc a dvě tato auta. O rok později už jich bylo 2711, a v roce 2011 dokonce tři a půl tisíce (mimochodem, loni jich bylo přes šest tisíc). Rolls-Royce zkrátka díky Ghostu dokázal, že patří i do moderní doby.

Pořád sice ctí majestátnost značky, ale oproti vlajkovému modelu Phantom je pocitově i finančně přístupnější. A co se zákazníkům automobilky z Goodwoodu nepřestává líbit, je to, že i Ghost dává možnost prakticky jakýchkoli úprav podle jejich přání.

Druhá generace přišla až po dlouhých jedenácti letech. Ve světě Rolls-Roycu se přece nespěchá. Dál pod kapotou předl úmyslně předimenzovaný dvanáctiválec, nově ale přibyl revoluční systém pérování Planar, jehož zdokonalení trvalo konstruktérům deset let. Jejich cíl byl jasný: vyvolat pocit „letu na zemi“, který žádné jiné auto předtím nedokázalo nabídnout.

Teď, v roce 2024, přišel čas pro Ghost Series II. Revoluce se nekoná, piluje se už vypilované. Radostná a těžká práce zároveň. Zvenku se dá změna nejlépe zachytit pohledem na světla. Tenčí obdélníkové čelní světlomety už totiž kompletně neobkresluje linka pro denní svícení. Stačí jen elegantnější horní linka, která na bocích ostře padá dolů.

A při pohledu zezadu Ghost Series II zaujme novou konfigurací zadních světel, která je podobná jako u elektrického modelu Spectre.

Uvnitř je hlavní novinkou plně digitální displej před řidičem, který může nabídnout takovou barvu, jež bude doplňovat paletu barev použitých v interiéru i na povrchu auta. A ani Rolls-Royce už se dnes neobejde bez aplikace, která majiteli umožní propojit displej auta s navigací v mobilu nebo třeba ovládat zamykání vozu na dálku.

Závan starých dobrých časů pak v interiéru připomíná nový prosklený displej na palubní desce, který vedle hodinek ukrývá také sošku Spirit of Ecstasy. Ta je ve vitrínce při nastupování nejprve osvětlena zespodu, jako by byla nasvícena reflektorem, než se její osvětlení ustálí v měkkém světle.

Myslelo se i cestující vzadu, jimiž jsou často děti. Nově jim tam přibyly dvě obrazovky, které se dají propojit s telefonem i sluchátky. Ve chvíli, kdy vzadu pojedou cestující ve věku osmnáct plus, se může hodit jiný prvek výbavy – lednice na šampaňské, jež je k dispozici se dvěma režimy chlazení: 6 °C pro neročníkové lahve a 11 °C pro ročníkové.

S upraveným modelem Rolls-Royce do nabídky rovnou zařazuje i verzi Extended, která na zadních sedadlech nabízí o deset centimetrů víc prostoru.

Vedle ní půjde objednat i variantu Black Badge, která se odlišuje o něco odvážnější podobou exteriéru, na němž dominanci přebírají odstíny černé. Soška Spirit of Ecstasy vévodící kapotě, maska chladiče i boční emblém…

K vytvoření tohoto efektu se do tradičního procesu chromování zavádí specifický chromový elektrolyt, který se nanáší na podklad z nerezové oceli. Díky tomu se povrch ztmaví, přičemž každá tmavá součást je následně ručně vyleštěna, aby se dosáhlo hlubokého lesku.

Materiály v interiéru vozu, včetně krycích mřížek reproduktorů a rámečků ventilačních otvorů, jsou ztmaveny pomocí metody označované jako vakuové napařování. Proč? Podle automobilky takový proces zajišťuje, že detaily nezmění barvu opakovaným používáním, vystavením extrémním teplotám nebo postupným stárnutím.

Pokud jde o techniku, i tady Black Badge nabízí něco navíc. Oproti běžné verzi Ghostu dvacet devět koní. Kolik jich je tedy celkem? To Rolls-Royce neříká. V každém případě je to díky dvanáctiválci dost na to, abyste byli rychlí, jak potřebujete.

info Foto Rolls Royce

A pak je tu navíc ještě tlačítko, které po stisknutí zařídí, že převodovka funguje oproti standardu o něco rychleji, a zároveň mírně zvýrazní zvuk ozývající se z výfuku.

Jiná automobilka by to okomentovala tak, že se nastavení auta změní na sportovnější. Marketingové oddělení v Goodwoodu to ale podá takto: Tyto funkce dodávají kýžené napětí, ale nikdy nenarušují zážitek z bezstarostné jízdy s vozem Rolls-Royce. Řekněte, není to krása…