Byla první a byla velkolepá. V hlavním sálu karlovarského Grandhotelu Pupp to jinak ani nešlo. Beautiful Life Auction. Aukce, na níž se během jediného večera prodala umělecká díla, jedinečné automobily, hodinky nebo kabelky v součtu za víc než deset milionů korun.
Dejte dohromady redakci Forbesu, Galerii Kodl a Engine Classic Car Gallery zaměřenou na obchodování s automobilovými veterány. Výsledkem jejich práce je aukce, která ve čtvrtek uzavřela velký ideový festival Lepší Česko.
Na dražebním seznamu bylo celkem pětadvacet položek. Pětadvacet předmětů, do kterých má cenu investovat. Pětadvacet předmětů, které ale mají za úkol přinášet radost. Dělat život lepší. Nového majitele si jich nakonec našlo dvaadvacet.
Jedna z největších bitev dražitelů se odehrála poté, kdy šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek, tentokrát v roli licitátora s nezbytným kladívkem v ruce, ohlásil zahájení aukce předmětu číslo třináct. Tím byla oranžová Škoda 110 R DeLuxe z roku 1975, jejímž majitelem byl až do čtvrtečního večera člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.
Škodovka v závodě v Kvasinách mezi roky 1970 a 1980 vyrobila celkem 57 085 kusů takzvaného „Erka“. To nabízené v aukci kromě dokonalého stavu nabídlo i příběh, což je přesně to, co u veteránů zvyšuje jejich hodnotu. Škodovku v příplatkové barvě si totiž v roce 1975 objednal pracovník československé ambasády v Bangladéši. Ve zcela původním stavu pak uchoval vůz i kompletní dokumentaci.
„Objednávám si u vás vůz značky Škoda 110 R DeLuxe v barvě ‚Orange Sport‘ s termínem dodání červenec 1975 s místem dodání na hraničním přechodu Folmava,“ citoval na psacím stroji do Škodovky poslanou historickou objednávku Radek Pokorný z Engine Classic Car Gallery.
„Jedná se o exportní verzi pro západní Evropu. Má proto specifickou nadstandardní výbavu, což jsou například sportovní ocelová třináctipalcová kola, ozdobné lišty, sportovní volant a řadicí páka, tlumič řízení nebo barva Orange Sport,“ vyjmenovával Pokorný, vedle něhož seděl i druhý majitel auta Martin Jahn.
Ten si „Erko“ pořídil před třemi lety, kdy se z Číny, kde pracoval pro koncern Volkswagen, vrátil zpátky do Česka a Škody Auto a zatoužil po unikátním voze značky, kterou z pozice člena představenstva řídí. Tehdy proto požádal vedení škodováckého muzea, jestli by mu jeho lidé pomohli najít auto, které nikdo jiný nemá.
„Za dva měsíce přišli s tím, že tohle Erko je na prodej, tak jsem ho koupil a měl ho strašně rád. Teď jsem se ale dostal do životní fáze, kdy jsem zjistil, že jsem nahromadil spoustu věcí, které nepoužívám a které nikdo nevidí, a přišlo mi, že je to strašná škoda. S takovým autem by měl někdo jezdit nebo by mělo stát někde vystavené v muzeu, aby se na něj lidé mohli chodit koukat,“ vysvětlil přímo v Grandhotelu Pupp Jahn.
Poté už se rozběhl souboj mezi přihazujícími přes internet a v sále. Finální cena nakonec skončila na sumě 1,4 milionu korun bez dvacetiprocentní aukční přirážky. O sedm set tisíc výš, než jaká byla vyvolávací cena, a o dvě stě tisíc víc oproti aukční síní odhadované prodejní ceně.
Foto Tomáš Denk
Ještě víc pak musel v následné aukci zaplatit zájemce o Tatru 613 z roku 1978 po kompletní renovaci, takzvanou Chromku od karosářské firmy Carrozzeria Vignale. Za tu její nový majitel, jenž přihazoval online, zaplatil 1,9 milionu korun. Vyvolávací cenu přeplatil o 200 tisíc korun.
Nejvíc se ale utrácelo za umění. Konkrétně za objekt Červená hlava od Theodora Pištěka, nejdražšího českého žijícího malíře, jenž před pěti lety proměnil sériovou součástku, dieselový osmiválec 4.0 na umělecký objekt.
Foto Tomáš Denk
Červená Hlava od Theodora Pištěka.
Foto Tomáš Denk
Zleva Ecce Homo od Theodora Pištěka (vydražen za 470 tisíc) a Pagoda od jeho syna, malíře Jana Pištěka (vydražen za 110 tisíc).
„Je to jeden z příkladů krátkého a vzácného Pištěkova sochařského období. Navázal jím na tradici takzvaných readymade art, s čím započal Marcel Duchamp. Jsou to objekty, které se běžně používají, nicméně umělci je přetvoří v umělecký předmět,“ vysvětlil Matyáš Kodl, majitel dražebního online portálu Artslimit. Právě jeho prostřednictvím Pištěkova závodní hlava nového majitele, který za ni bez aukční přirážky utratil čtyři miliony korun.
A o dílo Theodora Pištěka se bojovalo ještě jednou. Poslední aukční položkou byl totiž jeden ze série deseti autorských tisků Ecce Homo jeho patrně nejslavnějšího stejnojmenného obrazu z roku 1983. Začínalo se na 300 tisících korunách a po pár minutách se skončilo na sumě 470 tisíc korun. Za zmínku stojí fakt, že další z těchto autorských tisků se v roce 2017 vydražil za 288 tisíc korun.
Foto Tomáš Denk
Aston Martin DBS Superleggera Concorde Edition.
Pomyslným vrcholem aukce Beautiful Life Auction byla aukce jednoho z deseti existujících kusů vozu Aston Martin DBS Superleggera Concorde Edition. Na vyvolávací cenu šestnáct milionů korun ale nikdo z dražitelů přihozením nezareagoval. Auto tak dál zůstává v garážích Engine Classic Car Gallery.
Co dalšího bylo na aukci k vidění?
Foto Tomáš Denk
Lev Šimák (1896–1989)
Výlet na Slovensko
Foto Tomáš Denk
Porsche Carrera 911 996 4S ještě čeká na svého majitele.
Foto Tomáš Denk
Alma GM by Stephen Sprouse za 120 000 korun.
Foto Tomáš Denk
Aquaracer Kimi Raikkonen limitovaná edice za 170 tisíc korun
Foto Tomáš Denk
Večerem provázel Petr Šimůnek.
Foto Tomáš Denk
Jawa 250 „Pérák“ vydražena za 200 tisíc korun.
Foto Tomáš Denk
Aukce z ptačí perspektivy.
Foto Forbes Česko