Konzultační společnost Gartner, která proslula svými křivkami nástupu a adopce technologických trendů, na začátku roku publikovala troufalou predikci. Ta předpovídá, že do roku 2026 klesne objem webového provozu z tradičních vyhledávačů o 25 procent. Jejich úlohu měli převzít AI chatboti jako ChatGPT. Plní se jejich předpověď?

S predikcemi Gartneru je pochopitelně trochu potíž, jejich přesnost je – kulantně řečeno – velmi variabilní. Obzvláště to platí v případech, kdy leží cílový stav čtyřiadvacet měsíců v budoucnosti, což je ve světě technologií celá věčnost. Od zveřejnění předpovědi však uběhlo půl roku a začíná se ukazovat, že v tomto případě možná Gartner nejen trefil správnou strunu, ale rovnou i ty další a vyloudil celý akord.

Dokazuje to současné, v pořadí čtvrté, investiční kolo AI vyhledávače Perplexity, které podle deníku Wall Street Journal cílí na 500 milionů dolarů. Pokud k naplnění částky skutečně dojde, hodnotu společnosti to oproti současné valuaci přes tři miliardy dolarů více než zdvojnásobí. Startup by to totiž ocenilo na zhruba osm miliard dolarů. Na dva roky starou firmu s ročními příjmy nepřesahujícími padesát milionů dolarů rozhodně slušný výsledek, možná až příliš.

Čím, že si vlastně Perplexity takovou pozornost venture kapitálu zasloužila? Nejspíš to bylo proto, že byla první, kdo s nápadem použít generativní AI pro skutečné vyhledávání v reálném čase přišla.

Technicky jde o umělou inteligenci optimalizovanou k tomu, aby lidem pomáhala vyhledávat na webu a odpovídala v rozhraní dnes tolik populárních chatbotů postavených na velkých jazykových modelech.

Celkově dnes vyhledávač zodpoví patnáct milionů dotazů za den. Pro srovnání: Google jich zodpoví 356,5 milionu za hodinu, což za den dělá asi 8,6 miliardy. Zajímavostí je, že Perplexity založil Aravind Srinivas, který byl svého času jako stážista právě v Google.

Vyhledávací revoluce

Platforma Perplexity funguje tak, že prohledává internet a získává data v reálném čase. Nestaví přitom na vlastních modelech generativní umělé inteligence, ale licencuje si je od společností jako OpenAI, Microsoft a několika dalších firem.

Její byznys model stojí hlavně na tradičním reklamním modelu, což ze společnosti dělá více konkurenta Googlu než firem jako OpenAI, které spoléhají na předplatitelskou bázi.

info Foto Perplexity, Wikimedia Commons
Takto vypadají výsledky vyhledávání (či spíše kompilování) od Perplexity.

Ne vše je ale u Perplexity růžové. Společnost čelí právním krokům velkých zpravodajských domů, které společnost obviňují z neoprávněného web scrapingu jejich internetového obsahu a z plagiátorství. Začátkem června společnost několik amerických vydavatelství obvinilo z plagiátorství, protože ve svých odpovědích postrádala citace zdrojů. Deník The New York Times dokonce zaslal společnosti Perplexity předžalobní výzvu.

Další problém je, že engine Perplexity v mnoha případech citoval texty, které byly už samy vytvořeny pomocí AI, a dál tak šířil nesmysly a dezinformace, napsal americký Forbes.

Vypadá to, že se tradiční, tedy fulltextový způsob, se kterým jsme si vystačili čtvrt století, definitivně mění. Kdo jsou další soutěžící na poli vyhledávání budoucnosti?

Ti dva hlavní se nabízejí de facto sami a o jejich AI vyhledávacích produktech jsme na Forbesu již několikrát psali. Je to jednak současná jednička na poli generativní umělé inteligence, společnost OpenAI, která letos v létě pro omezenou skupinu uživatelů spustila prototyp vyhledávacího AI modelu SearchGPT, a pak Google, kterému přinejmenším na domácím americkém trhu dlouhodobě klesá podíl na příjmech z reklamy ve vyhledávání a musí se přizpůsobovat.

SearchGPT funguje tak, že prohledává internet a poskytuje uživatelům rychlé odpovědi a odkazy na odpovídající zdroje. Služba má přístup na internet v reálném čase a odpovídá na otázky pomocí aktuálních informací získaných z webu. Uživatelé pak mohou své dotazy následně upřesňovat v konverzačním stylu, na který jsou již zvyklí z chatbota ChatGPT.

Oproti výsledkům z klasického Google enginu se SearchGPT snaží nalezené informace shrnout a uspořádat. Odkazy pak zůstávají k dispozici v přístupném postranním panelu. Na zobrazené výsledky lze navázat dotazy pomocí chatovacího boxu v dolní části obrazovky. Dá se čekat, že služba časem splyne s hlavním produktem OpenAI, tedy s klasickým ChatGPT. Samotný ChatGPT umí prohledávat internet v reálném čase ve své placené verzi.

Google si staví vlastní portfolio nástrojů generativní umělé inteligence pojmenované Gemini a AI. Ty obzvlášť na jeho telefonech Pixel deváté (a částečně osmé) generace již začínají prosakovat prakticky všemi vyhledávacími nástroji. Google Gemini totiž integruje umělou inteligenci s produkty Google Suite a umožňuje v jejich rámci konverzační vyhledávání.

Svoji hlavní odpověď nové konkurenci ale internetový gigant představil letos v květnu na výroční vývojářské konferenci Google I/O. Jmenuje se AI Overviews, která je postavena na základě předchozího experimentu jménem Search Generative Experience a je postupně integrována do hlavního vyhledávacího enginu Googlu.

Do konce roku 2024 by se tak měly zhruba jedné miliardě uživatelů objevovat v horní části výsledků vyhledávání „minireferáty“ vytvořené umělou inteligencí namísto odkazů na stránky, jak známe vyhledávání dnes.

AI Overviews fungují tak, že poskytnou několik krátkých AI generovaných odpovědí na základě porozumění dotazům a obsahu, který k tématu vyhledávač našel na webu. Odtud už cesta k plnohodnotným AI generovaným odpovědím není zase tak dlouhá.

Google tuto funkci nazývá souslovím Search Generative Experience, zkráceně SGE. Namísto toho, aby vyhledávač zobrazil odkazy na stránky, které obsahem nejlépe vyhovují hledanému výrazu, vygeneruje vlastní shrnutí tématu. Samotné odkazy na externí stránky se začnou řadit až pod shrnutí. Sice úplně nemizí, ale na viditelnosti výrazně ztratí.

Přehledy se zatím nezobrazují u všech hledání, ale budou vyhrazeny pro odpovědi na složitější dotazy. Dá se ovšem předpokládat, že se bude poměr postupem času více a více otáčet právě ve prospěch Overviews.

Třetím do party je pak Microsoft, který vycítil potenciál AI generovaných odpovědí ve vyhledávání zhruba ve stejné době, kdy se na trhu objevila Perplexity, a spatřil v něm šanci, jak resuscitovat svůj vyhledávač Bing. Dnes je Microsoft mnohem dále a jeho generativní AI Copilot v reálném čase prohledává internet a poskytuje AI generované odpovědi. Služba je integrována v řadě produktů společnosti.

Nejsou jediní

Z menších projektů generativní AI, které umožňují přístup k internetovým datům v reálném čase, můžeme zmínit ještě YouChat (You.com), který shrnuje webové stránky a dokumenty a poskytuje stručné odpovědi. Podle naší osobní zkušenosti ale jeho přesnost – minimálně v případě neprofesionální verze – při zodpovídání dotazů týkajících se aktuálních událostí není zrovna nejlepší.

Dalším podobným nástrojem je osobní asistent Pi, o němž autoři tvrdí, že jde o první generativní AI vybavenou emocionální inteligencí. Podobně funguje také služba Andi. Dále je tu asistent Poe, který v praxi dělá hlavně to, že integruje přístup k mnoha chatbotům, včetně těch umožňujících prohledávání internetu v reálném čase na jednom místě.

A nakonec je tu experimentální desktopový a mobilní prohlížeč a AI vyhledávač Arc Search od The Browser Company. Ten je revoluční hned v několika směrech, například tím, že neuznává záložky. Stejně se k nim ale nikdo nevrací.